Kody w aucie – gdzie szukać i jak odczytywać oznakowanie elementów w samochodzie
Na wielu naklejkach, metkach, wytłoczeniach znajdują się tajemnicze kody. Ich rozszyfrowanie może być przydatne np. do zakupu części zamiennych.
Odgórne przepisy, a także wewnętrzne procedury producentów nakazują, aby większość części i podzespołów auta była oznaczona określonymi symbolami.
Pozwalają one na identyfikację tych elementów, co może być przydatne przy ustalaniu potrzebnych części zamiennych, określenie ich wieku, sposobu montażu itp.
Chyba najłatwiej wygląda sprawa ustalenia daty produkcji poszczególnych podzespołów. W szczególnych przypadkach można nawet określić konkretny dzień. Takie informacje naniesione są w wielu miejscach - nawet tak błahych jak osłony wlewu płynu do spryskiwaczy czy siłowniki pokrywy bagażnika. Może to posłużyć do oceny, czy części były wymieniane. Wystarczy porównać te dane z datą produkcji auta.
W wielu miejscach znaleźć można informacje ułatwiające zakup części, czasem są to wręcz ich numery katalogowe, albo precyzyjne oznaczenia wersji podzespołów.
Inne informacje, np. o sposobie prowadzenia paska osprzętu czy rodzaju i ilości czynnika w klimatyzacji - przydatne będą mechanikom.
PODSTAWOWE DANE AUTA
Główne informacje identyfikacyjne umieszczane są zwykle na tabliczkach-naklejkach znajdujących się na słupku przy drzwiach kierowcy lub na kielichu zawieszenia.
Poza podstawowymi danymi (nazwa producenta, numer homologacji typu pojazdu, numer VIN oraz dopuszczalne masy) wielu producentów aut, np. BMW czy Opel, na tabliczce znamionowej umieszcza dodatkowe informacje, dotyczące m.in. koloru lakieru, kodu emisji spalin, kodu kół i ogumienia czy kąta padania wiązki świetlnej z reflektorów.
WIEK RÓŻNYCH CZĘŚCI I PODZESPOŁÓW SAMOCHODU
[1] Opony noszą oznaczenia roku produkcji w formie czterech cyfr w obwódce - dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień, dwie ostatnie - rok. W tym przypadku mamy 20. tydzień 2015 r.
[2] Plastiki znakowane są często "słoneczkiem". Liczba w środku oznacza rok wykonania części, czasami jest uzupełniana strzałką, która wskazuje na konkretny miesiąc produkcji.
[3] Pasy bezpieczeństwa mają zwykle wpisywaną pełną datę wykonania, naniesioną na metce wszytej przy punkcie mocowania. Obok znajdują się numery katalogowe i homologacyjne.
KODY WYPOSAŻENIA AUTA
W samochodach grupy VW, Renault, Oplach BMW i Mercedesach umieszczane są naklejki z kodami wyposażenia. Szukać ich można zwykle na podłodze bagażnika, słupkach, w komorze silnika.
Oznaczenia różnią się między markami, można je odszyfrować dzięki ASO lub na forach. Mówią o rodzaju silnika, napędach, rynku przeznaczenia, a czasami nawet o kolorze tapicerki.
RODZAJ CZYNNIKA KLIMATYZACJI
Parametry czynnika umieszczane są zwykle na naklejce na osłonie chłodnicy. Podawany jest jego rodzaj (R-134a) oraz masa (525 g). Dodatkowo wskazany jest typ i ilość oleju do smarowania układu.
RODZAJ I WIEK SZYB
Każda szyba w rogu oznaczona jest symbolami mówiącymi o kraju homologacji (tutaj E6 - Belgia), regulaminie badań (43R) i numerze homologacji (00048). Temperlite wskazuje na szybę hartowaną, cyfra "5" - rok produkcji 2015, a kropki określają miesiąc.
DOKŁADNA WERSJA SILNIKA
Przy zamawianiu części przydają się informacje o typie silnika - można je często znaleźć na specjalnej naklejce. Tutaj chodzi o odmianę CBA silnika 2.0 TDI.
TYP REFLEKTORA
Naklejki lub nadruki na obudowie reflektora, oprócz numerów katalogowych czy spełnianych norm pokazują także parametry lampy. Dla przykładu znak H oznacza lampy halogenowe, D - ksenonowe, strzałki - przeznaczenie do ruchu lewo- i prawostronnego.
SPOSÓB NAPĘDU OSPRZĘTU
Jak poprowadzić pasek osprzętu? To może być problem dla mechanika. Nawet w tym samym modelu jego przebieg będzie się różnił np. w zależności od zastosowanego wyposażenia. Naklejka umieszczona pod maską informuje o liczbie napinaczy, rodzaju paska i jego umiejscowieniu.
SCHEMAT UKŁADU ZASILANIA
Taką naklejkę można najczęściej zobaczyć w autach z USA. Pokazuje ona schematyczne rozmieszczenie elementów układu paliwowego - wskazuje przebieg przewodów oraz rozmieszczenie zaworów i odpowietrzników. Zwykle można ją znaleźć na wewnętrznej stronie maski lub przegrodzie czołowej.
DOKŁADNY KOLOR LAKIERU
Nazwa i numer kodowy lakieru umieszczane są na wewnętrznej stronie maski lub pokrywy bagażnika m.in. Fiatów. Dzięki tym informacjom można łatwo dobrać np. używane elementy karoseryjne.
KĄT NACHYLENIA WIĄZKI ŚWIATEŁ
Na obudowie reflektorów lub wzmocnieniu czołowym podawana jest wartość kąta padania wiązki świetlnej. Jest różna w zależności od wysokości zamontowania lamp, wpływa na ich zasięg.
OZNACZENIA KATALOGOWE CZĘŚCI
Na niektórych elementach naniesione są fabryczne, katalogowe numery części. Np. na osłonie silnika aut koncernu VW znajdują się symbole nie tylko samej osłony, ale także np. uszczelki pod głowicą. Jest to bardzo przydatne przy zamawianiu części zamiennych, wybrane numery można zwyczajnie podać sprzedawcy, nie ma wtedy mowy o jakichkolwiek pomyłkach.
DZIEŃ PRODUKCJI AUTA
W autach marek Citroen i Peugeot nanoszony jest kod ORGA. Umieszczony jest na naklejce zwykle obok informacji o wymaganym ciśnieniu w ogumieniu - tutaj jest to liczba 13581. Dokładny dzień można rozszyfrować w internecie.
Wszelkie oznaczenia, które można znaleźć w aucie, niosą realne informacje, pod warunkiem że są oryginalne, przygotowane przez producenta. W autach naprawianych mogą się już nie zgadzać z rzeczywistością. Lepiej też z dystansem podchodzić do wszelkich oznaczeń umieszczanych przez mechaników, np. dotyczących terminów wymiany paska czy oleju. Nie ma żadnej pewności, że są prawdziwe.
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 40/2018
Te używane części są lepsze od nowych zamienników – EKSPLOATACJA
Olej silnikowy, filtry, rozrząd - kiedy warto skracać terminy wymiany? – PORADY
Jakie zamienniki wybierać – EKSPLOATACJA
Złomowisko jak sklep. Które części zamienne warto kupować na szrocie? – PORADY