Co oznaczają znaki drogowe przed przejazdem kolejowym?

Oprac.: Justyna Nachman

Na przejeździe kolejowym zawsze należy zachować szczególną ostrożność, a już zwłaszcza gdy jest to przejazd bez zapór. Znaki drogowe umiejscowione przed nim mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Warto znać wszystkie oznaczenia znajdujące się w pobliżu przejazdu kolejowego i wiedzieć, jak się do nich stosować.

Przed przejazdami kolejowymi umieszczany jest tzw. krzyż św. Andrzeja.
Przed przejazdami kolejowymi umieszczany jest tzw. krzyż św. Andrzeja.Marek BazakEast News

Znaki ostrzegawcze na przejazdach kolejowych

Znaki ostrzegawcze informują o zbliżaniu się do przejazdy kolejowego. Pod znakami może być dodatkowo umieszczona tabliczka T-7 wskazująca na układ torów względem drogi na zbliżającym się przejeździe kolejowym. W zależności od jego rodzaju wyróżniamy dwa typy znaków ostrzegawczych:

  • znak A-9 "przejazd kolejowy z zaporami" - znak ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, wyposażonego w zapory lub półzapory;
  • znak A-10 "przejazd kolejowy bez zapór" - ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, niewyposażonego w zapory ani półpapory.

Oprócz znaków ostrzegawczych w pobliżu przejazdu kolejowego są również umiejscowione znaki będące ich uzupełnieniem:

  • znak G-2 "sieć pod napięciem" - ostrzega, że nad przejazdem kolejowym znajduje się sieć trakcyjna pod wysokim napięciem;
  • znak G-3 "krzyż św. Andrzeja" - z dwiema przecinającymi się belkami oznacza przejazd jednotorowy;
  • znak G-4 "krzyż św. Andrzeja" - wyposażony w dodatkowe belki u dołu oznacza wielotorowy przejazd kolejowy. 

Znak G-2 umieszcza się na tym samym wsporniku co "krzyż św. Andrzeja". Znak G-3 i znak G-4 są umieszczane w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdów kolejowych bez zapór lub półzapór. Znaki te nie tylko ostrzegają przed zbliżającym się potencjalnym zagrożeniem, ale również wskazują miejsce, w którym powinien zatrzymać się pojazd — nie bliżej niż 5 m od skrajnej szyny torów. Natomiast przed przejściami odległość ta nie może być mniejsza niż 3 m od skrajnej szyny. Wspomniane odległości mogą zostać zwiększone, kiedy poprawi to widoczność znaku z drogi.

"Krzyżu św. Andrzeja" nie stawia się, jeżeli droga przecina tor kolejowy będący bocznicą, torem manewrowym lub jest sporadycznie eksploatowany np. w celach turystycznych, a ruch na drodze podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu jest wstrzymywany przez pracownika kolei. Przed miejscami przecięcia drogi w opisany sposób umieszcza się znak A-30 "inne niebezpieczeństwo" z mówiącą o tym tabliczką T-10.

Słupki wskaźnikowe przed przejazdem kolejowym

W okolicy przejazdu kolejowego znajdują się również słupki wskaźnikowe. W zależności od dozwolonej prędkości na drodze słupki są stawiane w określonej odległości od przejazdu. Znaki te znajdują się na drogach prowadzących zarówno do przejazdu z zaporami, półzaporami, jak i bez zapór. Mowa o oznaczeniach:

  • znak G-1a z trzema kreskami, umieszczany pod tarczą znaku ostrzegawczego (A-9 lub A-10) w odległości 150-300 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 50-100 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k) od przejazdu kolejowego;
  • znak G-1b z dwiema kreskami, umieszczany na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, tj. 100-200 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 35-70 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k);
  • znak G-1c z jedną kreską, umieszczany na 1/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, tj. 50-100 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/k) lub 20-35 m (na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/k).

W przypadku dróg gruntowych na słupku wskaźnikowym z jedną kreską (G-1c) umieszcza się również znak A-9, w odległości 50-100 m od przejazdu kolejowego.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas