Chińskie autobusy już na ulicach Warszawy. Gdzie je spotkamy?

Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe sukcesywnie rozwijają flotę elektrycznych autobusów. Wraz z początkiem stycznia, na ulice stolicy wyjechały pierwsze chińskie pojazdy marki Yutong. Dzięki bezkobaltowym akumulatorom oraz systemowi rekuperacji ich zasięg wynosi ok. 400 kilometrów.

Chińskie autobusy już na ulicach Warszawy. Gdzie je spotkamy?
Chińskie autobusy już na ulicach Warszawy. Gdzie je spotkamy?materiały prasowe

Warszawskie Zakłady Autobusowe są jednym z europejskich liderów we wprowadzaniu transportu zeroemisyjnego. Pierwsze autobusy elektryczne wprowadzono w stolicy Polski już w 2015 roku, obecnie jest ich aż 161. Od stycznia na ulicach Warszawy pojawiły się wyprodukowane w Chinach Yutongi. Firma ta ma już "na koncie" m.in. realizację dużego kontraktu opiewającego na dostawę 888 elektrobusów na mundial w Katarze.

Chińskie Yutongi przejadą nawet 400 km na jednym ładowaniu

Nowe pojazdy charakteryzują się nieco inną charakterystyką od dobrze znanych modeli Solaris Urbino 12 Electric. W tym przypadku autobusy są ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy zostały wyposażone w bezkobaltowe baterie o większej pojemności, a ich zasięg wynosi ok. 400 kilometrów. Wśród wielu udogodnień dla pasażerów warto wymienić m.in. niską podłogę, a także rozwiązania ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności oraz niewidomych lub niedowidzących.

Ponadto Yutongi mierzą 12 metrów długości, zostały wyposażone w wydajną klimatyzację, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, monitoring bezpieczeństwa, system ostrzegania o możliwej kolizji z pieszym lub rowerzystą oraz ładowarki USB. W pojazdach zastosowano także nowy wzór tapicerki wykonanej ze skóry ekologicznej.

Nowe chińskie autobusy w Warszawie. Jakie linie obsługują?

Pierwsze z zamówionych chińskich autobusów trafiło już na stołeczne trasy. W ciągu ostatnich kilka dni Yutongi woziły pasażerów na liniach 118, 139, 163, 164, 165, 251, 331 oraz 739 i 809. Co ciekawe, niektórzy mieszkańcy Warszawy mogą kojarzyć wspomniane autobusy z poprzednich lat. W maju 2023 roku te same modele kursowały po liniach 106, a następnie 178 w ramach testów. W Polsce Yutongi także jeżdżą już w kilkunastu miastach, m.in. na Warmii i Mazurach.

Warszawa idzie na rekord. Wkrótce 271 elektrycznych autobusów

To jednak wciąż nie koniec modernizacji taboru MZA. Niedawno warszawski wydział transportu uzyskał dofinansowanie zakupu osiemdziesięciu kolejnych autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie inwestycji w wysokości ponad 236 milionów złotych.

Zmieniamy transport publiczny na przyjazny dla środowiska, cichszy i dużo bardziej wygodny. Mieszkańcy doceniają te działania - już dziś ponad 90 proc. bardzo dobrze ocenia komunikację publiczną w stolicy.
podkreślił Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski

Chodzi o 50 przegubowców oraz 30 pojazdów o długości 12 metrów. Każdy z nich będzie miał możliwość ładowania wtyczkowego, niską podłogę, klimatyzację, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną oraz pełen zestaw udogodnień dla osób niepełnosprawnych. W tej chwili trwa przetarg, do którego zgłosiły się firmy Solaris Bus & Coach, hiszpański Irizar oraz Busnex – przedstawiciel wspomnianego Yutonga. W pierwszej połowie 2026 flota elektrobusów w Warszawie ma wzrosnąć do 271 pojazdów.

Driftowanie na parkingu skończył mandatem i punktami karnymiPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas