Chińskie autobusy już na ulicach Warszawy. Gdzie je spotkamy?
Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe sukcesywnie rozwijają flotę elektrycznych autobusów. Wraz z początkiem stycznia, na ulice stolicy wyjechały pierwsze chińskie pojazdy marki Yutong. Dzięki bezkobaltowym akumulatorom oraz systemowi rekuperacji ich zasięg wynosi ok. 400 kilometrów.
Warszawskie Zakłady Autobusowe są jednym z europejskich liderów we wprowadzaniu transportu zeroemisyjnego. Pierwsze autobusy elektryczne wprowadzono w stolicy Polski już w 2015 roku, obecnie jest ich aż 161. Od stycznia na ulicach Warszawy pojawiły się wyprodukowane w Chinach Yutongi. Firma ta ma już "na koncie" m.in. realizację dużego kontraktu opiewającego na dostawę 888 elektrobusów na mundial w Katarze.
Chińskie Yutongi przejadą nawet 400 km na jednym ładowaniu
Nowe pojazdy charakteryzują się nieco inną charakterystyką od dobrze znanych modeli Solaris Urbino 12 Electric. W tym przypadku autobusy są ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy zostały wyposażone w bezkobaltowe baterie o większej pojemności, a ich zasięg wynosi ok. 400 kilometrów. Wśród wielu udogodnień dla pasażerów warto wymienić m.in. niską podłogę, a także rozwiązania ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności oraz niewidomych lub niedowidzących.
Ponadto Yutongi mierzą 12 metrów długości, zostały wyposażone w wydajną klimatyzację, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, monitoring bezpieczeństwa, system ostrzegania o możliwej kolizji z pieszym lub rowerzystą oraz ładowarki USB. W pojazdach zastosowano także nowy wzór tapicerki wykonanej ze skóry ekologicznej.
Nowe chińskie autobusy w Warszawie. Jakie linie obsługują?
Pierwsze z zamówionych chińskich autobusów trafiło już na stołeczne trasy. W ciągu ostatnich kilka dni Yutongi woziły pasażerów na liniach 118, 139, 163, 164, 165, 251, 331 oraz 739 i 809. Co ciekawe, niektórzy mieszkańcy Warszawy mogą kojarzyć wspomniane autobusy z poprzednich lat. W maju 2023 roku te same modele kursowały po liniach 106, a następnie 178 w ramach testów. W Polsce Yutongi także jeżdżą już w kilkunastu miastach, m.in. na Warmii i Mazurach.
Warszawa idzie na rekord. Wkrótce 271 elektrycznych autobusów
To jednak wciąż nie koniec modernizacji taboru MZA. Niedawno warszawski wydział transportu uzyskał dofinansowanie zakupu osiemdziesięciu kolejnych autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie inwestycji w wysokości ponad 236 milionów złotych.
Zmieniamy transport publiczny na przyjazny dla środowiska, cichszy i dużo bardziej wygodny. Mieszkańcy doceniają te działania - już dziś ponad 90 proc. bardzo dobrze ocenia komunikację publiczną w stolicy.
Chodzi o 50 przegubowców oraz 30 pojazdów o długości 12 metrów. Każdy z nich będzie miał możliwość ładowania wtyczkowego, niską podłogę, klimatyzację, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną oraz pełen zestaw udogodnień dla osób niepełnosprawnych. W tej chwili trwa przetarg, do którego zgłosiły się firmy Solaris Bus & Coach, hiszpański Irizar oraz Busnex – przedstawiciel wspomnianego Yutonga. W pierwszej połowie 2026 flota elektrobusów w Warszawie ma wzrosnąć do 271 pojazdów.