25 lat Solarisa. Tak rosła potęga z Polski!

22 marca minęło dokładnie dwadzieścia pięć lat od momentu, w którym na drogę wyjechał pierwszy niskopodłogowy autobus miejski spod znaku nowej polskiej marki - Solaris. Przez ten czas w firmie zmieniło się niemal wszystko. I chociaż ta nie znajduje się już w polskich rękach, niepozorna marka z Bolechowa urosła do miana europejskiego potentata w dziedzinie budowy autobusów!

Solaris  Urbino 12 hydrogen
Solaris Urbino 12 hydrogenInformacja prasowa (moto)

22 marca 1996 roku z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszy autobus. Wówczas w firmie pracowało raptem 36 osób, a przez cały rok wyprodukowała 56 niskopodłogowych pojazdów. Dla porównania - obecnie Solaris zatrudnia 2700 pracowników w Polsce i za granicą, zaś liczba pojazdów, które wyjechały na ulice europejskich miast w minionych 12 miesiącach wyniosła 1560! Niemal 700 z nich posiadało napęd elektryczny.

Od samego początku istnienia firmy kluczem do rynkowego sukcesu były innowacje. Pierwsze doświadczenia z elektrycznymi układami napędowymi firma zbierała już dwie dekady temu. Obecnie w bezemisyjnym portfolio Urbino są autobusy wodorowe, autobusy elektryczne i trolejbusy, a sam Solaris wyrósł na jednego z europejskich liderów w tym obszarze. W tym miejscu warto przypomnieć, że w 2016 roku Solaris Urbino 12 electric zdobył prestiżowy tytuł Autobusu Roku, jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu!

Solaris Urbino 12 hydrogenInformacja prasowa (moto)

Aktualnie po drogach całego świata jeździ już ponad 20 tysięcy pojazdów polskiej marki. Ubiegły rok przyniósł firmie sprzedaż na poziomie 1560 pojazdów, co jest najwyższą liczbą w 25-letniej historii Solarisa. Najwięcej autobusów i trolejbusów trafiło do przewoźników w: Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii.

Osiemnasty rok z rzędu (!) firma zajęła też pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Ich udział w rynku sięgnął aż 53 proc!  Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królowały wozy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90 proc. wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.

Przypominamy, że we wrześniu 2018 roku, po przeszło 20 latach pod rządami założycieli marki - małżeństwa Solange i Krzysztofa Olszewskich - firma z Bolechowa zyskała nowego właściciela. 100 proc. udziałów w Solarisie objęła hiszpańska grupa CAF - producent znany głównie z rynku kolejowego. Pod skrzydłami nowego właściciela polska marka zaprezentowała m.in. pierwszy w swojej historii autobus z ogniwami paliwowymi - wprowadzony do oferty w 2019 roku model Urbino 12 Hydrogen. Pojazd spotkał się już z ciepłym przyjęciem zagranicznych nabywców. Napędzane wodorem Solarisy jeżdżą dziś m.in. po drogach Holandii i Szwecji.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas