Bogaci Rosjanie śmieją się z embarga. Hitem Rolls-Royce’y i Bentleye
Embargo na import luksusowych samochodów do Rosji to fikcja. Z danych Avtostat wynika, że tylko w tym roku na drogi Federacji Rosyjskiej wyjechało już pół tysiąca zachodnich aut z najwyższej półki. Ogromnym wzięciem cieszą się nowe Bentleye i Rolls-Royce'y.
Spis treści:
Chociaż zwykli Rosjanie na wielu polach odczuwają wpływ zachodnich sankcji gospodarczych, oligarchowie radzą sobie z nimi nadzwyczaj dobrze. Tylko w listopadzie w Rosji zarejestrowano 43 luksusowe samochody z najwyższej półki, a segment takich pojazdów wzrósł o ponad 1/3.
Luksusowe auta jadą do Rosji. Rolls-Royce za 2 mln zł to najnowszy krzyk mody
Przypomnijmy, sankcje gospodarcze nałożone na Rosję po agresji na Ukrainę odcięły Rosjan od zachodnich dóbr luksusowych, w tym samochodów. W efekcie z rosyjskiego rynku wycofali się praktycznie wszyscy zachodni producenci aut, a schedę po nich przejęły marki chińskie.
Z zachodnimi sankcjami świetnie radzą sobie jednak oligarchowie, dla których koszt przewiezienia do Rosji samochodu chociażby przez Białoruś czy Azerbejdżan nie stanowi większego wyzwania. W efekcie rynek luksusowych aut w Rosji ma się dobrze, a na rosyjskie drogi wyjeżdżają kolejne limuzyny i supersamochody renomowanych zachodnich producentów. Jakich?
Bogaci Rosjanie śmieją się z embarga. Kupują nowe Rolls-Royce’y i Bentleye
Z danych rosyjskiego serwisu Avtostat wynika, że w listopadzie zarejestrowano w Rosji 43 luksusowe samochody zachodnich marek. Na rosyjskie drogi wyjechało 19 nowych Rolls-Royce’eów, dużym powodzeniem cieszy się też inna brytyjska marka – Bentley. W listopadzie w Rosji zarejestrowano 10 nowych samochodów tego producenta.
Bentley stracił jednak pozycję lidera w rankingu najczęściej rejestrowanych modeli. Dotychczasowy lider - Bentley Bentayga (9 rejestracji w listopadzie w Rosji) – w listopadzie uznać musiał wyższość Rolls-Royce’a Cullinana (10 rejestracji). Ceny tego modelu zaczynają się od ponad 320 tys. euro, czyli około 2 mln zł.
Oprócz tego na drogi Federacji Rosyjskiej wyjechało też przynajmniej:
- 9 nowych Lamborghini,
- 4 nowe Ferrari,
- 1 nowe Maserati.
Rosjanie kupują setki luksusowych aut. Embargo to fikcja
Avtostat informuje, że do końca listopada w Rosji zarejestrowano po raz pierwszy blisko pół tysiąca (499 egzemplarzy) luksusowych samochodów zachodnich marek. Wynik jest aż o 1/4 (22 proc.) wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W jaki sposób Rosjanie omijają zachodnie sankcje?
W przypadku brytyjskich marek jak Bentley czy Rolls-Royce głównym kanałem przerzutowym wydaje się być Azerbejdżan. W 2023 roku wartość samochodów wyeksportowanych z Wielkiej Brytanii do Azerbejdżanu, w porównaniu z latami sprzed wybuchu wojny na Ukrainie, wzrosła o 1860 proc, do ponad 273 mln funtów.
Popularnym sposobem na omijanie unijnego zakazu stał się eksport luksusowych pojazdów z Niemiec - przez Polskę lub kraje bałtyckie - na Białoruś. Kraj rządzony przez Aleksandra Łukaszenkę nie jest objęty unijnym zakazem, więc gros wywożonych z UE luksusowych pojazdów trafia do Rosji właśnie tym kanałem.
Już w kwietniu Polski Instytut Ekonomiczny alarmował, w porównaniu z rokiem 2021 import samochodów z UE na - nieobjętą unijnym zakazem - Białoruś wzrósł o rekordowe 642 proc. W tym samym czasie sprzedaż samochodów z UE do Rosji zmniejszyła się o 90 proc.