Rosjanie rzucili się na stare Łady. Kupują samochody z czasów ZSRR
Najlepiej sprzedającym się samochodem używanym w Rosji jest obecnie Łada 2107, czyli model bazujący na technice Fiata z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, którego produkcja w Federacji Rosyjskiej zakończyła się w 2012 roku. Z drugiej strony spada sprzedaż używanych Fordów i Toyot, których dotychczasowi właściciele najwyraźniej nie chcą się pozbywać.
Rosyjski Avtostat podaje, że na lokalnym rynku samochodów używanych widać duże ożywienie. W samym październiku liczba rejestracji używanych aut wyniosła ponad 605 tys., czyli ponad 14 proc. więcej niż we wrześniu. W porównaniu do października ubiegłego roku Rosjanie kupili o blisko 24 proc. więcej używanych aut.
Wzrost o 1/4 sugeruje, że Rosja pozostaje nieczuła na zachodnie sankcje, a przeciętni obywatele nie odczuwają ani braków zachodnich produktów, ani wzrostu cen. Ten obraz psuje jednak lista najczęściej kupowanych samochodów używanych.
Z danych Avtostat wynika, że swój renesans przeżywa właśnie Łada 2107, która już od dziewięciu miesięcy pozostaje najchętniej kupowanym używanym autem w Rosji. Popularna siemiorka to - w prostej linii - następca bazującej na konstrukcji Fiata Łady Żiguli. "Luksusowy" model 2107, z racji okazałego chromowanego grilla, przez lata przezywany był "rosyjskim Mercedesem". Warto przypomnieć, że auto - jako głęboka modernizacja Łady Żiguli - zadebiutowało w 1982 i przetrwało w ofercie Łady do roku 2012.
Tylko w październiku właściciela zmieniło w Rosji ponad 14 tys. egzemplarzy Łady 2107, a od początku roku takich transakcji odnotowano już ponad 113 tys. W zestawieniu rok do roku liczba rejestracji Łady 2107 wzrosła o rekordowe 57,5 proc.
Popularność Łady 2107 nie świadczy zbyt dobrze o kondycji finansowej rosyjskich nabywców. Dość przypomnieć, że w czasach sprzed rosyjskiej agresji na Ukrainę, o palmę pierwszeństwa na rynku wtórnym często rywalizowały ze sobą np. takie modele jak Hyundai Solaris (obecnie 3. miejsce - 11,8 tys. rejestracji w październiku) czy Ford Focus (aktualnie na 5. miejsce - 10,9 tys. rejestracji w październiku).
Rzeczywistą kondycję rosyjskich nabywców zdradzać może zestawienie najpopularniejszych na rynku samochodów używanych marek. Absolutnym numerem jeden pozostaje Łada (+17,7 proc.), ale już - druga w zestawieniu Toyota zanotowała spadek rejestracji o ponad 10 proc. Podobnie jest też w przypadku Nissana (-7,2 proc.) i Forda (-8,8 proc.). Może to oznaczać, że szczęśliwcy, którym udało się kupić takie auta, nie dostrzegają dla nich alternatyw ani na rynku wtórnym, ani w salonach. Taką teorię zdają się potwierdzać liczby dotyczące rejestracji konkretnych modeli. Przykładowo w ujęciu miesięcznym, liczba przerejestrowanych w Rosji Fordów Focusów spadła o 9,2 proc, Toyoty Corolli o 6,0 proc. a Toyoty Camry o 8,9 proc.