Akcja serwisowa Volvo. 14 tys. samochodów ma problem z hamulcami
Amerykański oddział Volvo ogłosił szeroko zakrojoną akcję serwisową, która dotyczy modeli elektrycznych oraz hybryd plug-in. Powodem jest usterka systemu hamowania, wynikająca z błędu w oprogramowaniu. Producent apeluje do właścicieli pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in, by do czasu przeprowadzenia aktualizacji unikali korzystania z trybów "One Pedal" oraz "B".

W skrócie
- Volvo ogłosiło akcję serwisową dla modeli elektrycznych i hybryd plug-in z powodu błędu w oprogramowaniu układu hamowania.
- Problemy dotyczą wersji oprogramowania 3.5.14 i mogą prowadzić do utraty skuteczności hamowania w określonych warunkach.
- Producent wydał zalecenie, by unikać trybów "One Pedal" oraz "B" do czasu aktualizacji, która jest dostępna online.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Volvo ogłosiło akcję serwisową, która obejmuje 14 014 pojazdów elektrycznych oraz hybryd plug-in. Powodem są problemy z układem hamowania rekuperacyjnego - błąd w oprogramowaniu modułu sterującego może sprawić, że w określonych, choć bardzo rzadkich warunkach, samochody całkowicie utracą możliwość zwolnienia lub zatrzymania się.
Problem w oprogramowaniu Volvo. Chodzi o hamulce
Zgodnie z oficjalnym komunikatem amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA), problem dotyczy wersji oprogramowania 3.5.14, zainstalowanej w wybranych modelach Volvo z lat 2020-2025. Wada może prowadzić do całkowitej utraty skuteczności hamowania w sytuacji, gdy kierowca zjeżdża z górki i przez ponad 100 sekund nie używa żadnego z pedałów - w trybie "B" (dotyczy hybryd plug-in) lub One Pedal Drive (dla modeli elektrycznych).

Lista samochodów Volvo objętych akcją serwisową
Lista objętych akcją serwisową modeli obejmuje wybrane egzemplarze Volvo C40 z roku 2023, EC40 z 2025, a także XC40 z lat 2023-2024. Do tego dochodzą również pojazdy hybrydowe typu plug-in: XC90 PHEV z lat 2020-2025, XC60 PHEV z roczników 2022-2025, S60 PHEV z lat 2023-2025, V60 PHEV z roczników 2024-2025 oraz modele EX40 i S90 PHEV z roku 2025.
W oficjalnym komunikacie rzecznik Volvo zaznaczył, że problem można rozwiązać zdalnie - poprzez aktualizację oprogramowania metodą "Over-the-Air", dostępną dla kompatybilnych modeli. Producent apeluje jednocześnie do klientów, którzy jeszcze nie mają zainstalowanej poprawki, aby unikali korzystania z trybu "B" oraz funkcji jazdy "One Pedal". Jak dotąd odnotowano jedynie niewielką liczbę zgłoszeń, a jedyny potwierdzony incydent związany z usterką zakończył się bez obrażeń.
Polscy kierowcy mogą spać spokojnie?
Producent poinformował, że poprawiona wersja oprogramowania została już udostępniona - zarówno w autoryzowanych serwisach, jak i w formie zdalnej aktualizacji. Dotychczas nie udało nam się ustalić, czy wspomniana usterka występuje także w samochodach marki Volvo dostępnych na rynku Europejskim. Brak odpowiedniego komunikatu w serwisie internetowym Transportowego Dozoru Technicznego pozwala jednak sądzić, że polscy kierowcy mogą spać spokojnie.