6 na 10 diesli nie wjedzie do stref czystego transportu. Będą bez wartości?

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Zły
angry
2 tys.
Udostępnij

Z początkiem 2026 roku zaostrzone zostaną wymogi dotyczące strefy czystego transportu w Warszawie. Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez władze stolicy, na teren SCT nie będą mogły wjechać auta z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 5. Taka norma będzie najprawdopodobniej wymagana także w SCT w Krakowie, która powinna ruszyć w połowie przyszłego roku. Jak sprawdziliśmy - na teren takich stref nie wjedzie aż 61 proc. zarejestrowanych w Polsce aut z silnikami Diesla.

Sprawdziwliśmy, ile polskich aut z silnikami Diesla nie wjedzie do strefy czystego transportu. To aż 61 proc. aut z silnikami wysokoprężnymi
Sprawdziwliśmy, ile polskich aut z silnikami Diesla nie wjedzie do strefy czystego transportu. To aż 61 proc. aut z silnikami wysokoprężnymi Getty Images

Warszawiacy powoli przyzwyczają się do funkcjonowania w realiach uruchomionej w lipcu strefy czystego transportu ale przepisy dotyczące SCT wciąż budą sporo kontrowersji. Tym bardziej, że resort klimatu przekazał już do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o elekromobilności i paliwach alternatywnych. Czytamy w niej, że obowiązek ustanowienia takiej strefy spoczywać będzie na miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których - zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska - odnotowane zostanie przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Obecnie, według danych za 2023 rok, chodzi o cztery polskie miasta:

  • Warszawę
  • Kraków, 
  • Wrocław,

Pamiętajmy jednak, że mowa o miastach, które obligatoryjnie zobowiązane są do wprowadzenia na swoim terenie SCT. Inne mogą pójść tą ścieżką bez ustawowego przymusu, np. w oparciu o uchwałę radnych. Taka strefa miała zacząć działać w Krakowie także 1 lipca, ale termin jej wprowadzenia został przesunięty o rok. Władze Wrocławia również przedstawiły plany wprowadzenia SCT, która najpewniej ruszy w przyszłym roku.

Przypominamy, że zgodnie z uchwałą władz Warszawy, każdy samochód, który nie spełnia minimalnych kryteriów strefy, może legalnie - bez żadnych konsekwencji - naruszyć jej granice czterokrotnie (w ujęciu dobowym) w roku. Oznacza to, że w przypadkach losowych, jak np. wizyta u lekarza, możemy wjechać na terytorium strefy starszym pojazdem i nie zapłacimy żadnej kary.

Strefy czystego transportu w Polsce zatrzymają połowę diesli

Dla kierowców z innych części kraju warszawska strefa czystego transportu może się wydawać lokalnym folklorem, ale - spoglądając chociażby na Kraków - śmiało zakładać można, że dla pozostałych samorządów jej wymogi stanowić będą wzór do naśladowania. I tutaj pojawić się może problem, bo te stawiane kierowcom w stolicy nie należą do łagodnych.

Przypomnijmy - wprowadzając strefę władze Warszawy przekonywały, że jej obszar zajmować będzie zaledwie 7 proc. powierzchni miasta, a "pierwsze wymogi dotyczą pojazdów benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem oraz z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 rokiem". Uspokajały też, że stanowi to zaledwie "jedynie około 3 proc. pojazdów w Warszawie", a połowa z tych aut to samochody należące do mieszkańców Warszawy, którzy objęci są wyłączeniem z zakazu do końca 2027 roku.

To prawda, ale zupełnie nie wzięto pod uwagę mieszkańców okolicznych miejscowości, którzy często - właśnie samochodami - dojeżdżają do stolicy do pracy. Dla wielu z nich przesiadka na nowsze auto stanowi duże wyzwanie finansowe. A wybierać muszą mądrze, bo już w 2026 roku czeka nas kolejne zaostrzenie przepisów.

6 na 10 diesli nie wjedzie do SCT. Twarde dane z CEPiKu

Jak wynika z harmonogramu wdrażania warszawskiej SCT, od 2026 roku, by wjechać na teren strefy, samochód benzynowy (również z LPG) będzie musiał spełniać normę emisji spalin Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w roku 2000. W przypadku diesli wymogi są o wiele bardziej restrykcyjne. Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 roku.

Sprawdziliśmy, jak wiele z jeżdżących obecnie w Polsce aut z silnikami wysokoprężnymi spełnia te wymogi. Dane nie są optymistyczne i powinny dać do myślenia zwolennikom tańszej jazdy na oleju napędowym. Jak poinformowało Interię Ministerstwo Cyfryzacji, obecnie (dane na 31 lipca 2024) w Polsce zarejestrowanych jest niespełna 8,13 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi. To około 39,3 proc. ogółu widniejących w aktualizowanej części CEPiKu (pojazdy, które rzeczywiście jeżdżą) samochodów osobowych.

Statystyczny polski samochód z silnikiem Diesla to Volkswagen (najczęściej występująca marka) w wieku 16 lat i ze średnim przebiegiem (przynajmniej tym odnotowanym w CEP) 253,5 tys. km.

61 proc. polskich diesli nie spełnia kryteriów stref czystego transportu

A jak wygląda to w podziale na poszczególne normy emisji spalin? Przypominamy, że dane należy traktować orientacyjnie, bo bazują one na normach uzupełnionych w CEPiKu przez stworzony przez resort cyfryzacji algorytm. Oznacza to, że duża część wpisów może być obarczona błędem - pamiętajmy, że w jednym roku modelowym samochód - w zależności od silnika - spełniać mógł nawet trzy różne normy emisji spalin - aktualną, przyszłą (często w samochodach po tzw. liftingu) i poprzednią (dla aut z tzw. końcowej partii produkcyjnej). Dane CEPiKu dają jednak obraz pewnej szerszej sytuacji. Co z nich wynika?

W podziale na konkretne normy emisji procentowy udział zarejestrowanych dziś w Polsce samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi wygląda następująco:

  1. Euro 1 - 1,6086 proc.
  2. Euro 2 - 5,9945 proc.
  3. Euro 3 - 21,4027 proc
  4. Euro 4 - 31,4196 proc.
  5. Euro 5 - 23,0750 proc.
  6. Euro 6 - 15,5188 proc.

Koniec silnika Diesla w Polsce. 6 na 10 aut stanie się bezwartościowe

Oznacza to, że statystyczny polski samochód z silnikiem Diesla legitymuje się normą emisji spalin Euro 4. Przekładając to na realia warszawskiej SCT - takie auta nie będą mogły wjechać do stolicy od 1 stycznia 2026. W sumie procentowy udział poruszających się po polskich drogach samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają wymogów 2 etapu warszawskiej strefy czystego transportu wynosi ponad 61 proc.

Wnioski nie są budujące dla zwolenników jazdy na oleju napędowym. Wraz z upowszechnianiem się w Polsce stref czystego transportu spodziewać się można szybkiej utraty wartości starszych pojazdów z silnikami Diesla. Zjawisko w najmniejszym stopniu dotknie najpewniej młodsze samochody, które legitymują się normę emisji spalin Euro 6. Problem w tym, że wszystkie mają skomplikowane systemy oczyszczania spalin, co - w szerszej perspektywie - oznacza duże wydatki na utrzymanie ich w sprawności. Oprócz tematu stref czystego transportu w silniki Diesla uderzyć też mogą - zapowiadane jeszcze przez poprzedni rząd - podatki od rejestracji czy posiadania samochodów. Wprawdzie obecne władze deklarują, że robią wszystko, by nie wprowadzać pierwotnych zapisów KPO, ale - w myśl najnowszych doniesień prasowych - sprawa nowych opłat nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona.

Mówiąc wprost - odliczanie do końca silnika Diesla w samochodach osobowych w Polsce już się rozpoczęło.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Zignorował sygnalizację na przejeździe kolejowym. Policja publikuje nagranie
      Zignorował sygnalizację na przejeździe kolejowym. Policja publikuje nagraniePolicjaPolicja
      zdjęcie
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      865
      Super
      relevant
      333
      Hahaha
      haha
      160
      Szok
      shock
      122
      Smutny
      sad
      85
      Zły
      angry
      407
      Lubię to
      like
      Zły
      angry
      2 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na