72 proc. mniej kolizji? Szwedzkie rondo może odmienić miejskie skrzyżowania
Ronda potrafią napsuć krwi kierowcom. Uciążliwym problemem jest nie tylko wybór odpowiedniego pasa, ale także unikanie kolizji przy jego zmianie czy opuszczaniu skrzyżowania. Szwedzi kładą duży nacisk na bezpieczeństwo i wkrótce oddadzą do użytku zupełnie nowy typ rond, który zmniejsza ryzyko zderzenia o 72 proc.

Spis treści:
W teorii ronda mogą wydawać się najprostszym i najbezpieczniejszym rodzajem skrzyżowań. Wymagają znacznego obniżenia prędkości na wjeździe oraz upłynniają ruch. Przeprowadzone badania potwierdzają tę tezę, jednak sami kierowcy mają nieco inne zdanie - twierdzą, że wielopasmowe skrzyżowania o ruchu okrężnym potrafią być uciążliwe.
Stare porzekadło mówi, że "koła nie wymyśla się na nowo”. Wielu inżynierów próbowało rozwiązać wady skrzyżowań o ruchu okrężnym, aby zmniejszyć liczbę punktów kolizyjnych i niebezpiecznych sytuacji podczas zmiany pasa ruchu lub zjazdu z ronda. Szwedzki inżynier zaprezentował "rondo z rozdzielonym przepływem”, które jest znacznie bezpieczniejsze.
Rondo Hassela
Szwedzki inżynier Sebastian Hasselblom również pochylił się nad problemem wysokiej liczby kolizji pomiędzy pojazdami poruszającymi się na wprost z lewego pasa a jadącymi prawym pasem w lewo. Stworzył swoiste połączenie wszystkich zalet standardowych skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz rond turbinowych. Najnowszy projekt szwedzkiego inżyniera znacznie zmniejszył liczbę punktów kolizyjnych i poprawił przepustowość.
Jak jechać po rondzie Hassela?
Na rondzie Hassela maksymalnie unika się zmiany kierunku ruchu w prawo. Kierowcy przejeżdżają wokół wyspy ronda w taki sposób, że praktycznie nie mają możliwości zmiany pasów między wewnętrznym a zewnętrznym, a jazdę kontynuują swoim pasem od wjazdu do wyjazdu.
Separatory mają za zadanie przeprowadzić kierowcę prawidłowym pasem od momentu wjazdu aż do zjazdu. Na rondach turbinowych istnieje spore ryzyko, że zmotoryzowany będzie w nieprawidłowym miejscu zmieniał pas ruchu.

Rondo Hassela zwiększa przepustowość i jest bezpieczniejsze
Nowy rodzaj skrzyżowania o ruchu okrężnym został przetestowany przez inżynierów współpracujących ze szwedzką administracją drogową. Symulacje komputerowe wykazały, że liczba pojazdów, które mogą przejechać w określonym czasie na rondzie Hassela wzrasta o około 22 proc. w porównaniu do innych typów rond. To jednak nie koniec zalet - liczba potencjalnych kolizji spadła o 72 proc.
Lokalizacja dwóch rond Hassela w Szwecji
Prace koncepcyjne nad rondem Hassela trwały ponad 3 lata i po zakończeniu wirtualnych testów czas na realny sprawdzian. W Szwecji powstaną dwa takie obiekty - na drodze 55/E oraz 55/Österleden. Jedno z tych miejsc jest aktualnie przebudowywane. Hasselcirkeln dobrze współgra z zasadą czterech kroków (fyrstegsprincip) opracowaną przez Trafikverket, ponieważ pozwala na uzyskanie korzyści w sposób kosztowo i przestrzennie efektywny.
Władze rozważają budowę znacznie większej liczby rond Hassela, jednakże kluczowe będą pierwsze dwie lokalizacje. Jeżeli wynik komputerowej symulacji zostanie utrzymany rozpocznie się przebudowa kolejnych skrzyżowań o ruchu okrężnym.