Koniec darmowego parkowania w weekendy. Nawet 21 zł za godzinę
Sejm niespodziewanie uchwalił zmiany Ustawie o drogach publicznych. Nowe prawo pozwoli na wprowadzenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania we wszystkich miejscowościach. Do tej pory takie rozwiązanie funkcjonować mogło wyłącznie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Sejm przyjął propozycję zmiany Ustawy o drogach publicznych autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy. Cała zmiana ogranicza się do nowego brzmienia art. 13b ust 2a.
W jego nowej, przyjętej właśnie przez posłów treści czytamy, że:
Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust., 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
Oznacza to, że z dotychczasowej ustawy zniknie warunek mówiący, że śródmiejską strefę płatnego parkowania ustanowić można wyłącznie w miastach o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców.
Koniec parkowania za darmo w weekendy
O zmiany w tym zakresie upraszały się zwłaszcza władze miejscowości turystycznych argumentując, że - zwłaszcza w weekendy - przeżywają natłok turystów, a obowiązujące przepisy nie pozwalają im na pobieranie opłat za parkowanie.
Dla nas to bardzo ważne, bo są to obszary w pobliżu atrakcji turystycznych – na przykład w uzdrowiskach są tężnie, parki zdrojowe, pijalnie wód mineralnych, a w miejscowościach turystycznych inne atrakcje, jak szlaki górskie, baseny czy deptaki. Jeżeli parkingi są bezpłatne w weekendy, to wiadomo, że panuje na nich oblężenie. Samochody są parkowane na całe dnie lub nawet weekendy, co blokuje rotację miejsc, a przecież właśnie o tę rotację chodzi, zarówno z perspektywy komfortu turystów, jak i dodatkowych dochodów dla gmin
Za parkowanie zapłacisz również w weekend. Nawet 3x więcej
Kierowcom należą się wyjaśnienia, bo łatwo odnieść całkowicie mylne wrażenie, że obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na pobieranie opłat za parkowanie w miejscowościach turystycznych. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych:
Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
W przypadku strefy płatnego parkowania nie ma warunku dotyczącego minimalnej liczby mieszkańców danej miejscowości. Do wprowadzenia opłat za parkowanie wystarczy więc zwykła uchwała Rady Gminy.
Mówiąc prościej, obecnie każda gmina może wprowadzić w danym mieście strefę płatnego parkowania, ale nie każda może ustanowić w centrum śródmiejską strefę parkowania. Różnica jest całkiem spora, bo strefa płatnego parkowania nie może działać w niedziele i święta. Chodzi też o pieniądze.
21 zł za godzinę parkowania w centrum. Wkrótce zmiany w całym kraju
Po pierwsze - "śródmiejska strefa płatnego parkowania" może działać nie tylko w dni robocze. Na nieszczęście dla kierowców daje ona również samorządom możliwość zastosowania o wiele wyższych stawek za parkowanie. Jakich?
Wysokość opłat za parkowanie - na mocy uchwały - regulują władze poszczególnych gmin, ale ustalając cenniki muszą poruszać się w zakresie przewidzianym przez ustawodawcę.
W Ustawie o drogach publicznych czytamy, że opłata za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego nie może przekraczać:
- w strefie płatnego parkowania - 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania - 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przypominamy - od 1 stycznia 2025 minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi w Polsce 4666 zł brutto. Oznacza to, że za pierwszą godzinę postoju w strefie płatnego parkowania kierowca zapłaci dziś maksymalnie 6,99 zł. Dla porównania, w przypadku śródmiejskiej strefy płatnego parkowania pierwsza godzina może już kosztować 20,97 zł.
Nawet 21 zł za godzinę parkowania w centrum. Nie chodzi tylko o miejscowości turystyczne
Niestety, chociaż przyjęte przez Sejm zmiany cieszą włodarzy miejscowości turystycznych, otwierają też drogę do skokowej podwyżki opłat za parkowanie w pozostałych miastach. W nowym kształcie ustawy nie znajdziemy bowiem ani słowa o tym, że w przypadku miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 000 chodzi wyłącznie o miejscowości ”turystyczne”.
Można zakładać, że chodziło o uniknięcie kłopotów ze zdefiniowaniem "miejscowości turystycznej". W praktyce oznacza to jednak, że władze gminne otrzymały właśnie prezent w postaci możliwości ustanowienia na swoich obszarach nowych stref parkingowych i trzykrotnego zwiększenia opłat za parkowanie w centrum.