Na ręcznym, czy na biegu? Tak zostawiaj auto na parkingu zimą

Zamarznięty hamulec ręczny to prawdziwa zmora kierowców w czasie niskich temperatur. Mrozów uniknąć się nie da, można natomiast zadbać o układ hamulcowy tak, aby nie był przyczyną frustracji. Jak to jednak zwykle bywa w takich przypadkach, liczy się przede wszystkim profilaktyka. Podpowiadamy więc jak zadbać o samochód przed zimą oraz co robić, gdy hamulec ręczny zamarzł. Wyjaśniamy również, czy zimą zostawiać samochód na parkingu na ręcznym, czy na biegu.

Zamarznięty hamulec ręczny - zimowy koszmar kierowców

Zamarznięty hamulec ręczny to częsta przypadłość, szczególnie wtedy, kiedy temperatury mocno spadają poniżej zera. W samochodach osobowych najczęściej za jego funkcjonowanie odpowiada prosty mechanizm, na który składa się dźwignia oraz linki. Dlaczego hamulec ręczny zamarza? Wynika to z faktu, że z czasem zużywają się pancerzyki chroniące linki hamulca. To z kolei prowadzi do nieszczelności, przez które przedostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Od tych tylko krok do zamarzniętego hamulca ręcznego. Kilka dni minusowych temperatur może sprawić, że zalegająca w pancerzyku woda zamarza i blokuje linki sterujące hamulcem.

Reklama

Co robić, jeśli hamulec ręczny zamarzł? Po pierwsze, można poczekać na to, aż temperatury wzrosną i hamulec "puści". To nie najlepsza propozycja dla tych, którym spieszy się na przykład do pracy. Inny sposób to postukać w koło. Jeżeli zauważymy, że hamulec ręczny blokuje jedno z kół, można postukać w nie nogą lub jakimkolwiek cięższym przedmiotem. Oczywiście na tyle delikatnie, aby nie uszkodzić kołpaków lub felg. Dzięki temu, choć nie gwarantujemy sukcesu, uda się usunąć lód z linki hamulca.

Zamarznięty hamulec ręczny oznacza, że pod żadnym pozorem nie wolno próbować ruszać z miejsca. Jeżeli zaczniemy jechać na zaciągniętym hamulcu, możemy doprowadzić do wytarcia i przegrzania elementów ciernych oraz konieczności ich wymiany. A komplet tarcz i klocków wraz z wymianą będzie kosztować nawet 800 zł. Oczywiście po kilku kilometrach jazdy hamulce puszczą, ale warto zastanowić się nad opłacalnością takiej decyzji. Zdecydowanie lepiej dla naszego portfela będzie wezwanie mobilnego mechanika. Ten ogrzeje zamarznięty układ lub przewiezie samochód lawetą w cieplejsze miejsce. 

Na biegu czy na ręcznym. Jak parkować auto zimą?

Zamarzanie hamulca ręcznego może prowadzić do wniosku, że skoro w zimie stwarza problemy, lepiej zaniechać z jego korzystania. Nie ma bowiem przeciwwskazań do tego, aby samochód parkować na biegu. Niestety takie rozwiązanie nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy. Może się bowiem zdarzyć, że jeśli linka hamulca ręcznego pozostaje przez długi czas w spoczynku, dużo szybciej się zaciera. Jak parkować auto zimą? 

W zimie należy korzystać z hamulca ręcznego pomimo obaw, że ten może zamarznąć. Jeżeli samochód jest nowy lub niedawno wymienialiśmy elementy hamulca, nie musimy się niczego obawiać. Inaczej sytuacja wygląd w przypadku starszych modeli, w których hamulce od dawna nie były kontrolowane. Tu zaleca się parkowanie samochodu na biegu. Nie należy jednak robić tego przez całą zimę. Jeśli tylko zauważymy, że pojawiają się pierwsze problemy z puszczaniem hamulca po ruszeniu z miejsca, należy udać się do mechanika. Ten sprawdzi naciągnięcie linki, stan dźwigienek oraz wyczyści układ, minimalizując efekt zamarzania hamulca zimą.

Hamulec postojowy w automacie. Jak działa zimą?

Hamulec postojowy w automacie zimą, podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej, może przynieść kierowcom kłopoty. Wiele jednak zależy od samego rodzaju hamulca, jaki zamontowano w konkretnym modelu samochodu. Problemu nie mają właściciele aut, w których zastosowano elektryczny hamulec ręczny. Ten działa w ten sposób, że po naciśnięciu przycisku uruchamiają się elektroniczne siłowniki, które precyzyjnie dociskają hamulce do tarcz. Zamarzanie hamulca ręcznego tutaj nie ma miejsca. To dlatego, że nie ma tutaj bezpośredniego połączenia mechanicznego za pomocą linki. To sprawia, że to rozwiązanie niweluje ryzyko zamarznięcia hamulca praktycznie do zera.

Jak korzystać z hamulca postojowego w automacie zimą? Ogólnie zaleca się, aby po zatrzymaniu samochodu trzymając nogę na hamulcu najpierw zaciągnąć hamulec ręczny, a następnie przełączyć skrzynię biegów na pozycję P. Jak tłumaczą mechanicy, w ten sposób zmniejszamy naprężenia powstające w skrzyni. To z kolei wpływa na żywotność całego układu

Przed zimą warto dokonać przeglądu hamulcowego. Dzięki temu unikniemy niespodziewanych problemów z zamarzaniem hamulca ręcznego. Dobra informacja jest taka, że w wielu popularnych samochodach napraw można dokonać samemu. Koszty wymiany linki czy oczyszczenia samoregulatorów również nie są wielkie. Warto to zrobić jeszcze przed silnymi mrozami. Jeżeli o tym zapomnimy, to dla własnego spokoju w czasie mrozów lepiej będzie ograniczyć używanie ręcznego i zostawiać auto na biegu. Warto tylko pamiętać, by wrócić do regularnego korzystania z hamulca ręcznego przy wyższych temperaturach. 

Przeczytaj również:

Hamulce w samochodach elektrycznych działają inaczej. Nie można ich zaniedbać

Te kontrolki włączają się zimą. Spokojnie, to nie jest awaria

Duży problem BMW. 1,5 mln samochodów do naprawy, zysk w dół

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: parkowanie | hamulec ręczny | układ hamulcowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy