Duży problem BMW. 1,5 mln samochodów do naprawy, zysk w dół

Na skutek dużej akcji nawrotowej, związanej z usterką hamulców, BMW musiało zmienić prognozę zysków za rok fiskalny 2024. W efekcie mocno zniżkował kurs akcji niemieckiego producenta oraz firmy Continental, która dostarczyła wadliwy komponent.

Tak duża akcja serwisowa BMW
Tak duża akcja serwisowa BMWGetty Images

BMW obniżyło prognozy zysków za 2024 rok. Według najnowszego komunikatu niemieckiego producenta, marża operacyjne wyniesie tylko 6 proc, a nie jak szacowano wcześniej - między 8 a 10 proc. Głównym powodem tej zmiany jest akcja nawrotowa obejmująca 1,5 mln samochodów, którą ogłoszono na początku roku. To duży problem dla firmy, która w 2023 roku sprzedała 2,25 mln samochodów (łącznie z Mini).

Problem z układem hamulcowym w BMW

Problem z układem hamulcowym w szeregu modeli BMW został zidentyfikowany w lutym. Już w marcu UOKiK informował, że niemiecki koncern ogłosił akcję nawrotową, która w Polsce miała objąć niespełna 4,5 tys. samochodów. Chodzi o modele: X5 M (F95), X6 M (F96), X5 (G05), X6 (G06), X7 (G07), XM (G09), Seria 5 (G60), Seria 7 (G70), Seria 2 Active Tourer (U06) i X1 (U11). Samochody wyprodukowano między czerwcem 2022 a sierpniem 2024 roku. Poza BMW problem dotyczy modeli Mini Cooper i Countryman i Rolls-Royce Spectre.

W modelach tych może dochodzić do zakłóceń sygnału w elektronice układu hamulcowego, przez co układ wspomagania siły hamowania i system asystenta hamowania mogą ulec awarii. Wskazują na to zapalające się lampki ostrzegawcze hamulca i następujący komunikat Check-Control: "Kontynuowanie jazdy możliwe. Układ hamulcowy i układ stabilizacji jazdy. W miarę możliwości unikać gwałtownego hamowania. Jechać ostrożnie. Do hamowania może być wymagana większa siła wciśnięcia pedału. Zlecić kontrolę w najbliższym autoryzowanym serwisie".

1,5 mln samochodów do naprawy. 300 tys. aut nie trafiło do odbiorców

Problem w tym, że z biegiem czasu BMW identyfikowało problem w kolejnych modelach. Obecnie szacuje się, że usterka dotyczy około 1,53 mln samochodów: 370 tys. w Chinach, 270 tys. w USA, 150 tys. w Niemczech, 70 tys. w Korei i 60 tys. we Francji. Z tego 1,2 mln zostało już sprzedanych, a dostawa ponad 300 tys. aut została wstrzymana do czasu usunięcia problemu.

Dostawcą wadliwego elementu układu hamulcowego jest Continental. Firma zapewniła, że wspomniana część montowana była wyłącznie w samochodach koncernu BMW.

Po ogłoszeniu przez BMW korekty zysku zareagowała giełda. Spadek kursów akcji BMW i Continentala sięgnął 10 proc. Obecnie BMW nie wyklucza złożenia pozwu przeciw Continentalowi, w którym będzie domagać się odszkodowania.

Wjechał quadem w BMW. Będzie musiał je naprawićINTERIA.TVPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas