Jak długo ładować akumulator prostownikiem?
Zimowa aura oraz niskie temperatury sprawiają, że wystawione na ciężkie warunki akumulatory łatwo się rozładowują. Aby uniknąć niespodzianek w trasie, warto zainteresować się stanem baterii samochodu. Jak długo ładować akumulator prostownikiem? W teorii i na "chłopski rozum" można by odpowiedzieć, że wystarczy ładować go całą noc. Niestety sprawa nie jest tak prosta, szczególnie w przypadku nowych modeli akumulatorów.
Prawidłowe ładowanie akumulatora rozpoczyna się od odłączenia baterii, zaczynając zawsze od klamy ujemnej. Następnie należy odpiąć klamę dodatnią. W kolejnym kroku najważniejszy jest prostownik. Ten to nic innego jak urządzenie, które zamienia napięcie przemienne na napięcie stałe. Jak podłączyć prostownik do akumulatora? W pierwszej kolejności należy połączyć minusowy zacisk prostownika z końcówką ogniwa akumulatora oznaczoną symbolem (-). Następnie należy podpiąć czerwony zacisk (plusowy) do końcówki ogniwa akumulatora oznaczonej (+). Jak długo ładować akumulator prostownikiem?
Czas ładowania akumulatora zależy od okoliczności. W przypadku ładowania awaryjnego wystarczy podpiąć baterię na około 20-30 minut i spróbować uruchomić auto. W sytuacji, kiedy akumulator jest głęboko rozładowany, potrzeba znacznie więcej czasu na naładowanie. Ten wydłuża się lub skraca w zależności od pojemności baterii czy temperatury otoczenia. W przypadku użycia prostownika akumulator będzie naładowany, kiedy gęstość elektrolitu osiągnie odpowiednią wartość względem temperatury otoczenia. Kiedy to będzie? Zazwyczaj akumulator jest naładowany w pełni po 10-12 godzinach. Nie jest to jednak regułą.
Przyjmuje się, że bezpieczny prąd ładowania (w amperach) akumulatora wynosi - maksymalnie 1/10 jego pojemności (w Ah). Oznacza to, że np. akumulator o pojemności 60 Ah powinno się ładować prądem, którego natężenie nie przekracza 6 amperów. Oznacza to, że - w idealnych warynkach - 10 h ładowania prądem o natężeniu 6 A naładuje naszą baterię do pełna. Trzeba jednak pamiętać, że w większości współczesnych - sterowanych elektronicznie - prostowników, za dobór prądu ładowania odpowiada elektronika. Najtańsze urządzenia z supermarketów rzadko kiedy są w stanie ładować akumulator prądem większym niż 2,5-3 A. Z prostej matermatyki wynika więc, że naładowanie do pełna akumulatora o pojemności 60 Ah zająć może nawet ponad 20 h.
Prawidłowo naładowany akumulator samochodu powinien mieć napięcie około 12,4-12,6 V, choć akceptowalne wartości mieszczą się w przedziale 12,5 - 12,8 V. Oczywiście napięcie mierzymy po odłączeniu prostownika, niemniej te wartości to znak, że akumulator jest w pełni naładowany. Wniosek - nie ma więc jednej, idealnej odpowiedzi na pytanie, jak długo ładować akumulator prostownikiem.
Wszystko zależy bowiem od stopnia rozładowania, temperatury, pojemności samego akumulatora czy mocy ładowarki.
Akumulatory AGM to baterie, w których pomiędzy elektrodami znajdują się maty wykonane z włókna szklanego. Mają one porowatą strukturę, dzięki czemu mogą zostać nasączone elektrolitem, a wewnątrz akumulatora nie ma żadnej substancji płynnej. AGM należą do rodzaju bezobsługowych kwasowo-ołowiowych akumulatorów, które ze względu na swoją konstrukcję wymagają specjalnego ładowania. Jak ładować akumulator AGM prostownikiem?
Przede wszystkim tego rodzaju akumulatory powinny być ładowane specjalnym prostownikiem z automatycznym trybem ładowania. Ten gwarantuje i zapewnia odpowiednie napięcie i prąd ładowania. Taka elektroniczna ładowarka (ładowanie zwykłym prostownikiem z potencjometrem do regulacji mocy jest niebezpieczne). Mamsymalny prąd ładowania powinien mieć napięcie niz wyższe niż 14,9 V. Podczas ładowania trzeba obowiązkowo stale monitorować jego postęp. Co bardzo ważne, nie należy przekraczać maksymalnego napięcia ładowania, które zostało określone przez producenta.
Akumulatory EFB wykorzystuje się w autach z prostym układem start-stop. Z uwagi na możliwość złego dobrania parametrów ładowania, które mogą wpłynąć negatywnie na żywotność akumulatora, nie należy ładować EFB zwykłym prostownikiem. Ta kwasowo-ołowiowa bateria z płynnym elektrolitem, ktróra - choć jest bardzo wytrzymała - to wymaga specjalnego podejścia podczas ładowania.
Jak ładować akumulator EFB? W przypadku tych baterii najbezpieczniej jest zastosować ładowarki sterowane elektronicznie. Rekomendowane są te z wyższym napięciem ładowania, chociaż nie jest to wymóg. Jak długo ładować akumulator? W EFB, przy standardowym ładowaniu, czas ładowania wynosi zazwyczaj około 10-16 godzin. Ten oczywiście może się różnić w zależności od pojemności akumulatora czy dostarczanego przez ładowarkę prądu ładowania.
Jaki prostownik wybrać do akumulatorów żelowych? Tu producenci zalecają, aby używać prostowników zaprojektowanych specjalnie do tego typu baterii. Wynika to z faktu, że akumulatory żelowe wymagają niższego napięcia ładowania niż standardowe akumulatory kwasowe. Najlepszym rozwiązaniem będą więc prostowniki mikroprocesorowe, które są w stanie dostosować proces ładowania do specyfikacji baterii żelowej. Jak ładować akumulator żelowy?
Przeczytaj również: Gdy auto ciągle stoi, akumulator pada. Ile wytrzyma bez odpalania?
Większość producentów zaleca, aby liczba oznaczająca prąd ładowania (wyrażany w amperach) wynosiła nie więcej niż 25 proc. liczby oznaczającej pojemność baterii (wyrażoną w amperogodzinach). Dla przykładu bateria żelowa o pojemności 20Ah powinna być ładowana prądem ciągłym nie wyższym niż 5A. To zagwarantuje dłuższą żywotność baterii. W rzeczywistości - zwłaszcza w przypadku klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, zdecydowanie lepiej trzymać się zasady 10 proc. pojemności baterii, co zdecydowanie przedłuży żywotność akumulatorów.
Przeczytaj również:
Apel mechaników do osób odśnieżających auta na włączonym silniku: "Przestańcie"
Przymarzły ci wycieraczki do szyby? Nie stosuj tych metod, bo je zniszczysz
Diesel nie chce odpalić na mrozie? Jest kilka trików, które to ułatwią