Jak często ładować akumulator w aucie z systemem start-stop?

Samochody z systemem start-stop wymagają nie tylko innego rozrusznika niż auta bez tego systemu, ale także mocniejszego akumulatora, który wytrzyma trudy ciągłego uruchamiania silnika. Zdarza się, że podczas codziennego pokonywania krótkich odcinków akumulator nie zdąży się naładować, więc trzeba co jakiś czas podładowywać go prostownikiem lub ładowarką. Oto kilka rad jak sie do tego zabrać i na co zwrócić uwagę.

Akumulator w aucie z systemem start-stop ma trudną pracę
Akumulator w aucie z systemem start-stop ma trudną pracę123RF/PICSEL

System start-stop to już praktycznie norma w każdym nowym samochodzie, a i w używanych, z uwagi na jego pojawienie się przed kilkoma laty powoli staje się standardem. Samochód z takim systemem wymagaj jednak zarówno specjalnego rozrusznika, jak i mocniejszego akumulatora, który przez znacznie częstsze uruchamianie silnika podlega mocniejszemu obciążeniu. Podczas codziennej jazdy często zdarza się, że nie jest regularnie doładowywany i co jakiś czas trzeba go podładować zewnętrzną ładowarką lub prostownikiem. Podpowiadamy jak się do tego zabrać, a także na jaki nowy akumulator wymienić jeśli nasz wyzionie ducha.

Akumulator w aucie ze start-stop może być gdzie indziej

Zdarza się, że w samochodach z systemem start-stop, akumulator jest umieszczony nie tam gdzie się go spodziewamy, czyli pod maską, a na przykład pod podłogą bagażnika lub w kabinie pasażerskiej pod siedzeniami z tyłu. To czasem komplikuje jego naładowanie lub wymianę. Powodem takiego rozwiązania może być ograniczenie miejsca pod maską, lub względy bezpieczeństwa.

Tak czy inaczej, nawet jeśli w danym samochodzie akumulatora nie znajdziemy pod maską, w wielu przypadkach do naładowania baterii mogą posłużyć specjalne kable z dwoma elektrodami umieszczone w bardziej dostępnym miejscu. Mogą one posłużyć zarówno do ładowania akumulatora bez konieczności dostawania się do samej baterii, lub na przykład odpalenia samochodu za pomocą kabli lub urządzenia rozruchowego jeśli zajdzie taka potrzeba.

System start-stop - dwa rodzaje układu

Choć większość systemów start stop działa na podobnej zasadzie - gaszą silnik kiedy auto się zatrzymuje i uruchamiają ponownie po wykonaniu jakiejś czynności (wciśnięcie sprzęgła, puszczenie hamulca, wciśnięcie gazu) - możemy rozróżnić dwa rodzaje systemów start stop. Kiedy podejmujemy się wymiany akumulatora powinniśmy najpierw sprawdzić jaki system znajduje się w naszym samochodzie. Dla ułatwienia możemy określić oba systemy jako podstawowy i zaawansowany.

Pierwszy z nich opiera się tylko na gaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu go w celu kontynuowania jazdy. Drugi - nieco bardziej skomplikowany potrafi akumulować energię podczas hamowania. Proces ten nazywa się rekuperacją energii.

System start-stop i akumulator EFB

Podstawowy system wymaga stosowania akumulatorów w wykonanych w technologii EFB (Enhanced Flooded Battery). W tego typu bateriach poliestrowa powłoka na płytce dodatniej pomaga utrzymać masę czynną akumulatora w płycie. Dzięki temu akumulator jest znacznie bardziej wytrzymały niż zwykłe ołowiowe akumulatory i łatwiej jest mu podtrzymać działąnie wszystkich działających w aucie systemów także podczas postoju na wyłączonym silniku.

System start-stop i akumulatory AGM

Zaawansowany system start-stop korzysta z innego rozwiązania, jakim jest akumulator AGM (Absorbent Glass Mat), w którym pomiędzy ołowianymi płytami umieszczone są maty z włókna szklanego nasączone elektrolitem. Dzięki temu rozwiązaniu efektywność akumulatora jest większa, jest on bardziej odporny na wstrząsy, bardziej wytrzymały i wolniej się rozładowuje - jest po prostu stabilniejszy i może podtrzymać działanie większej ilości systemów na postoju.

Na dodatek zachowuje sprawność i możliwość uruchomienia samochodu nawet przy niskim poziomie naładowania. Akumulatory AGM są polecane nie tylko do samochodów z zaawansowanym systemem start-stop, ale też do zwykłych aut bez tego systemu, a w szczególności tych z silnikami o większej pojemności, potrzebujących więcej energii do uruchomienia silnika.

Dlaczego nie powinno się montować zwykłego akumulatora ołowiowego do auta z systemem start-stop?

Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta. Zwykłe akumulatory ołowiowe mają tę zaletę, że są stosunkowo tanie w zakupie, ale w tym przypadku niska cena jest uzasadniona. Są znacznie bardziej podatne na rozładowanie, nie współpracują tak dobrze z systemem-start stop, który wymaga częstego poboru dużej ilości energii na rozruch silnika, szybciej się zużywają - ulegają zasiarczeniu lub głębokiemu rozładowaniu.

Między innymi dlatego w wielu samochodach (także bez systemu start-stop) konieczny jest montaż akumulatora ołowiowego o znacznie większej pojemności niż ma to miejsce w przypadku baterii AGM lub EFB. Jeśli zdecydujemy się na zakup zwykłego akumulatora do auta z systemem start-stop, oszczędności będą tylko pozorne - pierwsze problemy mogą pojawić się nawet po kilku miesiącach i może być konieczny zakup kolejnej baterii.

Jak naładować akumulator w aucie z systemem start-stop?

Sam proces ładowania akumulatorów EFB lub AGM nie wyróżnia się niczym szczególnym i nie różni się od ładowania zwykłej baterii. Ważne jest jednak aby nie pozostawiać akumulatorów EFB i AGM zbyt długo w stanie rozładowania - to przyspiesza proces zużycia i zmniejszenia pojemności baterii, skracając jego żywotność.

Aby poprawnie naładować tego typu baterie najlepiej jest skorzystać z inteligentnej ładowarki lub prostownika z automatycznym wyłącznikiem. Ładowarki tego typu samodzielnie dobierają prąd ładowania (dzięki wykorzystaniu profilu ładowania IUoU) i zawiadują procesem ładowania baterii. Prostownik tego typu może być mocniejszy niż typowy, najtańszy prostownik, który dostaniemy w każdym markecie - może korzystać z wyższego napięcia ładowania - nawet 2,6 V na każde ogniwo.

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Procedura ładowania jest stosunkowo prosta. Najpierw podłączamy klemę dodatnią (czerwoną), później ujemną (czarną). Ładowarkę podłączamy do kontaktu dopiero wtedy gdy jest poprawnie podłączona - zwłaszcza w przypadku akumulatorów EFB. Jeśli ładowarka jest "inteligentna" automatycznie dobierze prąd ładowania, a po naładowaniu akumulatora samoistnie się wyłączy lub przejdzie w tryb podtrzymania baterii. Po naładowaniu powinniśmy najpierw odłączyć ładowarkę od prądu, a dopiero później zdjąć przewody z ogniw.

Ważne: należy pamiętać, aby nie ładować akumulatora przy bardzo wysokich temperaturach - powyżej 45 stopni Celsjusza, a także na mrozie. Jeśli temperatura jest znacząco poniżej zera, najlepiej wymontować baterię z samochodu i podłączyć ją w garażu, piwnicy, lub po prostu w domu, aby naładowała się w warunkach temperatury pokojowej. Zarówno niska jak i nadmiernie wysoka temperatura nie wpływają dobrze na działanie baterii i prostownika - proces ładowania może nie przebiegać prawidłowo.

Ile kosztują akumulatory AGM lub EFB?

Wszystko zależy tu od wielkości - pojemności i prądu rozruchowego akumulatora, a także producenta. Wystarczy powiedzieć, że rozważając zakup zwykłej baterii, a akumulatora AGM, do tego drugiego należy doliczyć około 40% ceny zwykłego akumulatora ołowiowego. Zdarza się, że niektóre baterie mają dodatkowe rozwiązania, które pozwalają im lepiej współpracować z tzw. inteligentną klemą i lepiej spisują się w samochodach z systemem start-stop. Najlepiej dobierać zalecaną baterię według numeru VIN samochodu - sprzedawca w sklepie z pewnością posłuży pomocą. Przy zakupie warto zabrać starą baterię ze sobą - jesli nie oddamy starego akumulatora sklep naliczy nam kaucję.

Warto również pamiętać, że niektórzy producenci wymagają zakodowania nowego akumulatora podając jego parametry do systemu za pomocą komputera diagnostycznego (np. Audi). Niektóre sklepy z akumulatorami oferują taką usługę, w innym wypadku konieczna może być wizyta w warsztacie.

"Wydarzenia": Nie pomagają ostrzeżenia i alerty. Tunel na Zakopiance pełen mandatówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas