Co oznacza kontrolka silnika z piorunem i czy można jeździć z check engine?
Zapalenie się kontrolki silnika na tablicy rozdzielczej samochodu wzbudza u kierowców niepokój. Komputer sterujący pracą jednostki napędowej informuje w ten sposób o wykryciu nieprawidłowości. Dlaczego zapala się kontrolka silnika? Jakie awarie może oznaczać? Czy można jeździć z check engine? Ignorowanie zapalonej kontrolki to nie najlepszy pomysł.
Kontrolka check engine występuje w różnych formach, takich jak żółta kontrolka silnika z piorunem, wykrzyknikiem, a w niektórych autach może to być po prostu napis "service" lub "check engine". Jej oficjalna nazwa to kontrolka awarii.
Od 2001 roku producenci samochodów muszą montować w swoich pojazdach systemy diagnostyczne. Silnik każdego samochodu wyposażony jest w szereg czujników, które nie tylko kontrolują jego działanie, lecz także dobierają optymalne parametry pracy podzespołów. Zapalona kontrolka silnika nie zawsze oznacza wykrycie poważnej awarii, ale nie należy jej ignorować.
Najczęstsze powody zapalenia się kontrolki silnika:
- awaria przepływomierza - zauważalne pogorszenie osiągów i często duży wzrost zużycia paliwa;
- usterka sondy lambda - awaria wpływa na niewłaściwy skład spalin;
- wypadanie zapłonów - wynika z nieprawidłowości w pracy świec, cewek lub przewodów zapłonowych;
- usterka filtra cząstek stałych lub katalizatora - skutkuje zwiększonym zanieczyszczeniem spalin;
- błąd ciśnienia doładowania - może wynikać z zablokowania zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki;
- blokada zaworu EGR - zmniejsza wydajność systemu oczyszczania spalin, co wpływa na spadek osiągów oraz wzrost zużycia paliwa;
- rozregulowanie instalacji LPG - w samochodach wyposażonych w instalację gazową może oznaczać złe dawkowanie gazu.
Jak widać, możliwych przyczyn zapalenia się kontrolki jest sporo. Zatem czy można jeździć z check engine?
Włączenie się kontrolki silnika z pewnością powinno zwiększyć czujność kierowcy. Wymienione powyżej usterki mają wpływ na pracę silnika, ale nie zawsze wymagają zatrzymania pojazdu lub niezwłocznego udania się do warsztatu.
Jeśli kontrolka silnika pali się w kolorze żółtym lub zapala się i gaśnie co pewien czas, ale praca jednostki napędowej nie odbiega od normy, to i tak warto zaplanować wizytę u mechanika. Jeżdżenie samochodem z wykrytą przez komputer usterką zazwyczaj tylko pogłębia źródło problemu.
Natomiast gdy silnik pracuje inaczej niż zazwyczaj, na tablicy rozdzielczej wyświetlają się dodatkowe komunikaty o usterkach lub kontrolka miga bądź świeci się na czerwono, należy niezwłocznie udać się do serwisu.
Komputer sterujący pracą silnika zazwyczaj nie informuje o błędach, jeśli nie wymagają one ingerencji mechanika. Co zrobić, żeby kontrolka zgasła? Najlepiej odstawić samochód do warsztatu. Narzędzia diagnostyczne pozwalają poznać źródła awarii i dokonać naprawy lub wymiany wadliwych podzespołów.
Samo kasowanie błędów silnika przy pomocy interfejsu diagnostycznego sprawi, że być może kontrolka silnika zgaśnie na pewien czas, ale na pewno nie rozwiąże to problemu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zawór EGR - potrzebny czy zbędny? Jak wyczyścić zapchany?
Jak poznać, że filtr DPF jest zapchany? Czy pomoże wypalenie?
Jak działa sonda lambda i jak rozpoznać objawy jej uszkodzenia?
***