Czy podczas hamowania silnikiem auto spala paliwo?

Hamowanie silnikiem to jedna z podstawowych technik kierowania pojazdem, którą poznaje się już podczas kursu na prawo jazdy. Pojawiło się jednak wokół niej wiele niejasności dotyczących spalania, bezpieczeństwa silnika oraz innych części auta. Na czym polega hamowanie silnikiem w manualu, automacie i dieslu oraz jaki ma wpływ na spalanie?

Jak skutecznie hamować silnikiem?
Jak skutecznie hamować silnikiem?123RF/PICSEL

Dlaczego warto hamować silnikiem?

Poprawnie wykonane hamowanie silnikiem niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim minimalizuje się przy tym zużycie tarcz i klocków hamulcowych. Ponadto spowalnianie w taki sposób staje się szczególnie przydatne w trakcie jazdy po górach, ponieważ zmniejszamy ryzyko przegrzania układu hamulcowego. Ponadto auto jest wtedy znacznie stabilniejsze, niż w trakcie jazdy na biegu jałowym.

Można więc powiedzieć, że hamowanie silnikiem ma właściwie same zalety. A co ze spalaniem?

Czy auto spala paliwo podczas hamowania silnikiem?

Jak się okazuje, hamowanie silnikiem jest jedną ze skuteczniejszych metod oszczędzania paliwa, szczególnie w starszych samochodach. W przeciwieństwie do jazdy na luzie, w trakcie hamowania silnikiem odcinany jest dopływ paliwa. Silnik nie gaśnie tylko dlatego, że tłoki są wprowadzane w ruch przez energię generowaną przez obracające się koła.

W nowszych pojazdach obecny jest tzw. tryb "żeglowania", polegający na tym, że napęd jest automatycznie rozłączany po zdjęciu nogi z gazu i dołączany natychmiast po ponownym dotknięciu pedału. W niektórych samochodach może nawet zgasnąć silnik, aby dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa.

Jak hamować silnikiem, żeby nie zgasł?

Opanowanie hamowania silnikiem krok po kroku nie okazuje się trudne. Ważne jednak, by wykorzystywać technikę odpowiednią do samochodu, którym się jedzie. Oto kilka wskazówek - podpowiedzą one, jak hamować silnikiem w aucie ze skrzynią manualną, automatyczną, z silnikiem Diesla i elektrycznym.

Hamowanie silnikiem ze skrzynią manualną

W przypadku manualnej skrzyni biegów kluczowe staje się odpowiednie używanie sprzęgła, obserwowanie obrotomierza i redukowanie biegów, gdy samochód zaczyna się "dławić", co zwykle następuję dopiero przy niewielkich prędkościach, nawet przy wrzuconym wysokim biegu.

Jak skutecznie i bezpiecznie hamować silnikiem w aucie z ręczną skrzynią biegów? W przykładowej sytuacji, gdy w oddali zapala się czerwone światło, należy po prostu puścić gaz. Jeśli jednak zauważymy, że szybko zbliżamy się do skrzyżowania, warto zacząć redukować biegi, aby zwiększyć siłę hamowania. Pamiętajmy jednak aby raczej nie pomijać biegów i z wyczuciem puszczać sprzęgło po redukcji, aby nie doprowadzić do szarpnięcia, nadwyrężającego układ napędowy.

Hamowanie silnikiem ze skrzynią automatyczną

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów hamowanie silnikiem jest znacznie prostsze niż w przypadku manualnej. Jedyne, co trzeba zrobić, to puścić pedał gazu. Całą resztę wykona przekładnia, która wraz ze spadającymi obrotami silnika będzie redukować biegi i spowalniać toczący się pojazd.

W większości aut ze skrzynią automatyczną możliwe jest też przełączenie na tryb manualny. Wystarczy wtedy samodzielnie zredukować bieg wcześniej, niż zrobi to automatyczna skrzynia biegów, by zwiększyć intensywność hamowania.

Hamowanie silnikiem Diesla

Jak się hamuje silnikiem w dieslu? Tak samo jak w przypadku innych typów napędu, z tą różnicą, że ten proces jest tu gwałtowniejszy. Zależy to też od obrotów silnika - im wyższe, tym mocniejsze hamowanie. Dlatego manewr ten należy wykonywać w tym przypadku ze szczególną ostrożnością.

Hamowanie silnikiem w aucie elektrycznym

W samochodach z napędem elektrycznym hamowanie silnikiem jest jeszcze skuteczniejsze, niż ma to miejsce w klasycznym napędzie spalinowym. Wynika to z systemu odzyskiwania energii w trakcie hamowania (tzw. rekuperacja), które ładuje akumulatory i jednocześnie zauważalnie spowalnia pojazd.

W wypadku aut elektrycznych wystarczy zdjąć nogę z gazu. Automatycznie włączy się hamowanie regeneracyjne, które można uznać za odpowiednik hamowania silnikiem w pojazdach spalinowych. Wiele modeli daje też możliwość sterowania siłą rekuperacji, ale sposób jej regulacji może być różny, zależnie od producenta.

***

Moto Flesz - odcinek 51. Będą nowe odcinkowe pomiary prędkości INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas