Akcyza na samochody 2022. Ile kosztuje sprowadzenie auta zza granicy?
Akcyza na samochody w 2022 roku budzi duże emocje. Trudno się dziwić, skoro tylko w 2020 roku sprowadziliśmy do Polski niemal 850 tysięcy samochodów zza granicy. Najczęściej, bo ponad połowa, przyjeżdża do nas z Niemiec. Jak wysokie są stawki akcyzy na samochody? Czy akcyza na samochody z Niemiec jest taka sama jak na pojazdy sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych? Sprawdzamy, ile kosztuje przywilej posiadania auta kupionego poza granicami naszego kraju.
Spis treści:
Stawki akcyzy na samochody 2022 w Polsce
Każdy samochód rejestrowany w kraju po raz pierwszy podlega obowiązkowi podatkowemu. Akcyza jest opłatą, którą musi ponieść każdy kierowca chcąc zarejestrować w Polsce pojazd zakupiony za granicą. Podatek ten płaci się bez względu na to, czy jest to samochód nowy czy używany.
Aktualna akcyza na samochody osobowe ustalana jest na podstawie obliczeń w zależności od pojemności skokowej silnika pojazdu oraz wartości samochodu. Obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego:
- pojazdy o pojemności silnika mniejszej niż 2000 cm3: stawka podatku to 3,1 proc.
- pojazdy o pojemności silnika większej niż 2000 cm3: stawka podatku to 18,6 proc.
Kupując samochód w obcej walucie trzeba pamiętać, by złotówki przeliczać na podstawie bieżącego kursu, który można znaleźć na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego. Akcyza za samochód powinna zostać zapłacona w terminie 30 dni. Numer rachunku, na który należy wpłacić daninę, kierowca znajdzie na stronie właściwego urzędu skarbowego.
Sam formularz jest dostępny na PUESC - Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Wypełniony druk można złożyć bezpośrednio w urzędzie lub wysłać na odpowiedni adres. Oczywiście najprostszą i najszybszą formą złożenia deklaracji jest opcja online.
Samochody hybrydowe i elektryczne
Dla miłośników ekologii dobra informacja jest taka, że już w 2019 roku podpisana została ustawa, która obniżyła akcyzę na samochody hybrydowe dla silników nie przekraczających pojemności 3,5 litra. Od 1 stycznia 2022 roku akcyza na samochody hybrydowe wynosi odpowiednio 1,55 proc. i 9.3 proc. Niższa akcyza za tego typu pojazdy ma być zachętą, by kierowcy częściej kupowali hybrydy.
Niższa akcyza dotyczy także tak zwanych miękkich hybryd, czyli aut wyposażonych w zintegrowany rozrusznik oraz akumulator o małej pojemności, które odpowiadają tylko za wspieranie jednostki spalinowej.Na zmianach w akcyzie na samochody hybrydowe skorzystają miłośnicy dużych SUV-ów lub aut sportowych. Jeszcze lepsze informacje mamy dla tych, którzy chcą sprowadzić do Polski samochód elektryczny, który do jazdy wykorzystuję tylko energię elektryczną z zewnętrznego źródła. Akcyza na samochody elektryczne została zniesiona w 2018 roku co oznacza, że zakup auta przyjaznego środowisku nie jest objęte daniną. Zwolnienie dotyczy pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem.
Akcyza na samochody z Niemiec
Co roku z Niemiec do Polski trafia ponad połowa aut sprowadzonych zza granicy. Tylko w 2020 roku było to niemal 490 tysięcy samochodów. Jak wyglądają stawki akcyzy na samochody sprowadzone z Niemiec w 2022 roku? Na terenie Unii Europejskiej każdy z krajów członkowskich samodzielnie decyduje o wysokości akcyzy, jednak danina za sprowadzone auto nie może być wyższa niż stawki zapisane w unijnych dyrektywach.
Akcyza na samochody z Niemiec sprowadzane do Polski jest dokładnie taka sama, jak w przypadku Francji, Belgii lub innych krajów Unii Europejskiej i wynosi odpowiednio 3,1 albo 18,6 procent. Znając wysokość akcyzy, należy ustalić faktyczną wartość rynkową samochodu, od którego obliczana jest akcyza. Niektórzy celowo obniżają wartość sprowadzanego z Niemiec auta, by zapłacić mniejszą akcyzę. Te nadużycia mogą jednak zostać zakwestionowane przez urzędników, którzy finalnie i tak naliczą wyższy podatek.
Akcyza na auta z USA
Pomimo szeregu formalności i długiego procesu sprowadzenia samochodu ze Stanów Zjednoczonych, liczba aut zza Oceanu pojawiających się na polskich drogach z roku na rok rośnie. Handlarzy nie odstraszają opłaty, w tym akcyza na auta z usa. Dobra informacja jest taka, że jej wysokość nie różni się od tej, którą płacą kierowcy sprowadzający samochody z Unii Europejskiej. Ile wynosi akcyza na auta z USA? Samochody z silnikami do 2000 cm3 są obarczone akcyzą w wysokości 3,1 % wartości, a akcyza na auta powyżej 2000cm3 pojemności silnika to 18,6% ich wartości.Trzeba jednak pamiętać, że auta sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych obarczone są innymi opłatami. Oprócz akcyzy na auta z USA należy opłacić cło, czyli podatek od towarów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej. Samo cło to wydatek 10 procent wartości pojazdu. Gdyby opłat było mało, ustawodawca przewidział także podatek VAT. W Polsce jego wysokość to 23 procent. W Niemczech natomiast podatek VAT od auta z USA to 19 procent, dlatego samochód zza Oceanu lepiej sprowadzić przez zachodniego sąsiada.
Akcyza na samochody powyżej 30 lat
Akcyza na samochody kolekcjonerskie omija fanów zabytkowej motoryzacji, którzy znaleźli ciekawy egzemplarz poza granicami naszego kraju. Akcyza na samochody powyżej 30 lat nie jest w Polsce naliczana, ale za samochody kolekcjonerskie trzeba zapłacić 8 procent podatku. Jest także szereg warunków, które należy spełnić.
Oprócz wymogu co do wieku pojazdu, który musi mieć minimum 30 lat, samochód kolekcjonerski musi być w oryginalnym stanie bez zasadniczych zmian technicznych. Ogólnie chodzi o to, by pojazd był w odpowiednim stanie historycznym, nie wliczając w to napraw i konserwacji. Kolejna ważna zasada to zakończenie produkcji modeli lub typu kolekcjonerskiego auta. Samochód zabytkowy to także pojazd, który brał udział w wydarzeniu historycznym lub został zaprojektowany i zbudowany jako samochód wyścigowy i osiągnął znaczące sukcesy sportowe. Co udowodnić musi nowy właściciel auta.
Akcyza na samochody ciężarowe
Jeszcze do 1 lipca 2021 roku pojazdy ciężarowe i pojazdy specjalne o masie całkowitej do 3,5 tony były zwolnione z akcyzy. To sprytnie wykorzystywali handlarze, którzy sprowadzali do Polski samochody osobowe zarejestrowane jako ciężarowe, dzięki czemu omijali przymus opłaty akcyzy na samochody. Handlarze rejestrowali auto w Polsce, zgłaszali chęć zmiany rodzaju pojazdu na osobowy w urzędzie i wnosili zmiany w dowodzie rejestracyjnym w ciągu 30 dni.
Ta luka kosztowała budżet państwa każdego roku ponad 32 miliony złotych. Dlatego od lipca 2021 roku obowiązek akcyzy spada także na osoby, które będą chciały zmienić kategorię zarejestrowanego już w Polsce pojazdu z ciężarowego na osobowy. Przymus opłacenia akcyzy jest obowiązkowy także wtedy, gdy nie wiadomo, czy podatek został wcześniej zapłacony.
***