Sprowadzenie auta z zagranicy krok po kroku. Koszty, opłaty i podatki

Wielu kierowców, którzy szukają okazji i jednocześnie perełek motoryzacyjnych, decyduje się na sprowadzenie auta z zagranicy. Niesie to jednak z sobą wiele formalności. Gdzie musimy złożyć dokumenty i jakie opłaty musimy ponieść, gdy sprowadzamy samochód do Polski?

Sprowadzenie samochodu z zagranicy to sporo formalności, o których trzeba pamiętać przed rejestracją auta w Polsce.
Sprowadzenie samochodu z zagranicy to sporo formalności, o których trzeba pamiętać przed rejestracją auta w Polsce.123RF/PICSEL

Kilkanaście lat temu większość kierowców szukając auta używanego wybierała sie do naszych zachodnich sąsiadów. Teraz coraz częściej decydujemy się na zakup auta w innych krajach. Nic dziwnego, wiele atrakcyjnych ofert, na przykład japońskich coupé, czy włoskich kompaktów możemy znaleźć właśnie za granicą.

Zanim zdecydujemy się na sprowadzenie samochodu do Polski, powinniśmy poznać przepisy w danym kraju oraz Unii Europejskiej, by wymarzony pojazd dotarł do nas bezpiecznie i jak najszybciej znalazł się w garażu.

O czym trzeba pamiętać przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy?

Portale ogłoszeniowe są przepełnione licznymi ofertami samochodów praktycznie z całego świata. Ważne jest, abyśmy w tym motoryzacyjnym chaosie nie zgubili rozsądku i dołożyli wszelkich starań, by zweryfikować stan techniczny pojazdu przed zakupem.

Jeśli udało wam się zobaczyć auto na żywo i jesteście zdecydowani na zakup, musicie podpisać umowę kupna-sprzedaży samochodu.

W przypadku samochodów z zagranicy powinniśmy dużo wcześniej przygotować samodzielnie lub skorzystać z pomocy tłumacza umowę dwujęzyczną. W dniu podpisania umowy od właściciela samochodu powinniśmy odebrać:

  • kartę pojazdu, 
  • dowód rejestracyjny, 
  • świadectwo homologacji 
  • kopię podpisanej umowy lub faktury zawartej między kupującym a sprzedającym. 

Jeśli nie zbierzemy wszystkich dokumentów przed powrotem do Polski lub przed finalizacją zakupu, prawdopodobnie będziemy mieli sporo problemów z zarejestrowaniem pojazdu w Wydziale Komunikacji.

Sprowadzenie samochodu z zagranicy wiąże się z dużym ryzykiem, dlatego postarajmy się sprawdzić odpowiednio wcześniej, czy sprzedawca faktycznie jest uprawniony do sprzedaży.

Jak wyglądają formalności w Polsce?

W Polsce nabywca nowego samochodu, jeśli pochodzi on z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (kraje UE, Norwegia, Liechtenstein, Islandia), musi opłacić akcyzę. Aby uiścić akcyzę należy mieć oryginały dokumentów, a także wypełnić wniosek AKC-U, czyli deklarację uproszczoną nabycia wspólnotowego. Na złożenie tej deklaracji jest 14 dni, na opłatę podatku - 30 dni od powstania obowiązku podatkowego.

Stawka akcyzy w Polsce wynosi 3,1 % wartości zakupionego pojazdu w przypadku samochodów o pojemności silnika do 2000 cm sześc. Samochody z większym silnikiem są akcyzą w wysokości 18.6% wartości. Jeśli sprowadzamy do Polski samochód hybrydowy, akcyza jest obniżona o połowę.

Jeśli auto pochodzi spoza EOG, na przykład z USA, nabywca musi dodatkowo zapłacić 10-procentowe cło i podatek VAT. Nieco inna sytuacja jest z pojazdami sprowadzanymi ze Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii po Brexicie - w tych przypadkach kupujący musi zapłacić akcyzę i podatek VAT.

Za auta z Wysp nie trzeba płacić cła. W przypadku tych sprowadzonych ze Szwajcarii, cła nie zapłacimy, jeśli auto zostało wyprodukowane w Unii, a pojazd posiada odpowiednie świadectwo EUE-1.

Opłaty trzeba wnieść w Urzędzie Celnym (akcyza, cło) oraz Urzędzie Skarbowym (podatek VAT).

Dodatkowo będziemy musieli wykonać przegląd techniczny, opłacić ubezpieczenie OC i docelowo, zarejestrować pojazd w lokalnym Wydziale Komunikacji. Na rejestrację samochodu mamy 30 dni od dnia zakupu. Nie musimy też ponosić opłaty recyklingowej w wysokości 500 złotych.

Czy przegląd techniczny po sprowadzeniu auta z zagranicy jest obowiązkowy?

Oczywiście, w sytuacji, gdy nasz świeżo zakupiony samochód nie ma badania technicznego, czym prędzej musimy pojechać do stacji diagnostycznej. Tam diagnosta zdecyduje, czy samochód jest sprawny, a także, czy można nim bez problemu jeździć po polskich drogach.

Badanie musimy też wykonać, gdy pojazd ma wpisane w dokumencie rejestracyjnym dane wyrażone w innych jednostkach.

Aktualnie, nie musimy wykonywać przeglądu technicznego, jeśli samochód został sprowadzony z państwa UE lub EFTA i wciąż posiada ważny dokument, który potwierdza dobry stan techniczny auta.

"Wydarzenia": Jechał autostradą pięć kilometrów pod prąd. Teraz może stracić prawo jazdyPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas