Używane Suzuki Vitara II to wzór bezawaryjności
Używane Suzuki Vitara II to dość przestronne, oszczędne auto, które dodatkowo w wariancie benzynowym dobrze znosi instalację LPG. Ponadto samochód posiada napęd na cztery koła. Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na zakup używanego egzemplarza?
Jeśli szukacie stosunkowo taniego używanego SUV-a z napędem na cztery koła, warto zwrócić uwagę na Suzuki Vitarę drugiej generacji, która zadebiutowała w 2015 roku. Jego konstrukcja jest oparta na innym crossoverze producenta - modelu SX4 S-Cross. Układ przeniesienia napędu AllGrip korzysta z elektromagnetycznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego załączającego automatycznie napęd czterech kół (tryb Auto).
Napęd 4x4 można też wymusić uruchamiając tryb Lock, w którym siła napędowa podzielona jest w stosunku 50:50 między osiami. Kierowca ma też do dyspozycji tryby Snow i Sport - ten pierwszy ogranicza pracę systemu kontroli trakcji, a drugi sprawia, że auto ostrzej reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Suzuki Vitara ma stosunkowo niewielkie rozmiary (długość nadwozia to niecałe 4,2 m), bagażnik z tego względu nie jest przesadnie pojemny (375 l), ale okazuje się ustawny. Pod podłogą znalazło się miejsce na dojazdowe koło zapasowe. Pod względem przestrzeni w kabinie Vitara wypada nieźle, ale znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą ogranicza zbyt wąska regulacja fotela i kierownicy.
Prześwit Suzuki Vitary wynosi niezłe 18,5 cm, ale dołączany napęd 4x4 i drogowe opony nie czynią z niego terenówki - to samochód, który radzi sobie w śniegu czy na luźnych nawierzchniach, jednak do jazdy w trudniejszym terenie specjalnie się nie nadaje. Zawieszenie auta zestrojono dość sztywno, z kolei układ kierowniczy pracuje z niewielkim oporem, co ułatwia manewrowanie w mieście, jednak w szybciej przejeżdżanych zakrętach trzeba dokładnie "celować" w drogę. Co ciekawe, kierownica nie zawsze wraca sama do położenia środkowego. Podczas jazdy autostradowej może z kolei przeszkadzać kiepskie wygłuszenie kabiny.
- Dł./szer./wys.: 4170/1775/1610 mm
- Rozstaw osi: 2500 mm
- Pojemność bagażnika: 375/1120 l
Do 2018 roku Vitarę można było kupić z jednostką wysokoprężną 1.6 DDiS, która jest produkcji Fiata (Multijet). Osiąga 120 KM i ma rozrząd napędzany paskiem. Wysoki moment obrotowy (320 Nm) zapewnia dobre przyspieszenie, silnik ten jest trwały i oszczędny, ale, jak to w przypadku nowoczesnych diesli, ewentualne naprawy będą wiązać się z wyższymi kosztami niż w przypadku odmian benzynowych.
Alternatywę dla diesla stanowi wolnossący silnik 1.6, który był stosowany prawie do końca 2018 roku. Także osiągał 120 KM, ale w jego wypadku osiągi są wyraźnie gorsze. Na plus trzeba liczyć niskie spalanie oraz możliwość założenia instalacji LPG. Tak jak w przypadku pozostałych odmian benzynowych mamy tu do czynienia z rozrządem napędzanym łańcuchem.
Lepszym wyborem dla osób, które poszukują dobrej dynamiki będzie odmiana 1.4 Boosterjet o mocy 140 KM. W tej wersji Vitara nadal nie jest zbyt łakoma na paliwo, można oczekiwać średniego zużycia na poziomie około 7 l/100 km. W 2020 roku silnik ten otrzymał wspomagającą jednostkę elektryczną o mocy 10 kW, która z założenia ma upłynnić pracę systemu start/stop oraz zmniejszyć zużycie paliwa. Jednocześnie moc silnika benzynowego zmniejszyła się do 129 KM.
Od 2018 roku Vitara zamiast jednostki 1.6 otrzymała podstawowy wariant turbodoładowany 1.0 o mocy 111 KM. Każdy z silników dostępnych w ofercie jest trwały, wersje turbodoładowane mogę mieć jedynie problemy z sondą lambda.
Generalnie Suzuki Vitara to auto trwałe i nieawaryjne. Można przyczepić się jedynie do jakości montażu (auto wyjeżdża z fabryki na Węgrzech), z uszczelek może wydobywać się świst, pokrywa bagażnika czasem działa ze zbyt dużym oporem. Zdarzają się problemy z centralnymi zamkiem. Na elementach podwozia może pojawić się rdza, z kolei miękki lakier łatwo się uszkadza.
Na największych portalach internetowych wśród aut 5-letnich można znaleźć zarówno egzemplarze sprzed face liftingu (2018 rok) jak i te po delikatnych, kosmetycznych zmianach (lampy tylne LED, nowa osłona chłodnicy). Wybór jednostek napędowych jest szeroki. Ceny startują od około 55 tysięcy złotych, ale większość Vitar II z napędem AllGrip kosztuje wyraźnie powyżej 60, a nawet 70 tysięcy złotych. Przeważnie mają dobre wyposażenie, często są to auta z polskich salonów i niewielkim przebiegiem, często poniżej 100 tys. km.
Suzuki Vitara II nie porywa ani wyglądem wnętrza ani samego nadwozia, ale z napędem 4x4 całkiem sprawny z niego SUV. Jeśli ktoś mieszka np. w górach, z pewnością doceni prześwit auta i działanie układu przeniesienia napędu. Największą chyba zaletą auta jest jednak trwałość i bezawaryjność, niezależnie od wersji napędowej.