3 tys. zamiast 300 aut w godzinę. Popularny wśród Polaków kraj kończy z bramkami
Każdy, kto choć raz miał okazję przejechać się chorwackimi autostradami w trakcie wakacji wie, że bramkowy system poboru opłat nie zdawał tam egzaminu - korki potrafiły się tworzyć na przykład w okolicach miejscowości Lučko (autostrada A1 prowadząca dalej na południe kraju od Zagrzebia). Rząd chorwacki zdecydował się więc na zmianę rozwiązania i przejście na system automatycznego rozpoznawania tablic, który będzie o wiele bardziej wydajny.

Koniec z kolejkami na chorwackich autostradach. To dobra informacja, natomiast gorsza jest ta, że nowy system zostanie wprowadzony już po kolejnych wakacjach. Od jesieni 2026 roku znikną tradycyjne bramki z szlabanami, a system poboru opłat przejdzie na automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych. Przepustowość ma wzrosnąć dziesięciokrotnie.
Opłaty za autostrady w Chorwacji
Chorwackie Ministerstwo Transportu podpisało we wrześniu 2024 roku umowę ze słowacko-czeskim konsorcjum Sky-Toll i Toll-Net na całkowitą przebudowę systemu poboru myta. Na realizację projektu przewidziano 24 miesiące, a finansowanie w dużej części pochodzi z funduszy unijnych.
Minister transportu Oleg Butković zapowiedział, że nowy system zacznie działać po sezonie letnim 2026 roku - termin został wybrany celowo, aby uniknąć problemów w głównym okresie turystycznym. Zniknie dotychczasowy system, w którym kierowcy pobierali bilet przy wjeździe i płacili gotówką lub kartą przy zjeździe.
Nowa technologia będzie łączyć automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych z opcjonalnymi urządzeniami pokładowymi (On-Board-Unit). Kierowcy samochodów osobowych i motocykli do 3,5 tony będą mogli wybrać między cyfrową rejestracją przez numer rejestracyjny a urządzeniem ENC. Dla ciężkich ciężarówek i autobusów urządzenie pokładowe będzie obowiązkowe.
Od czego będzie zależała wysokość opłaty na chorwackich autostradach?
System pozostanie oparty na opłatach za przejechany dystans - Ministerstwo Transportu uzasadnia to kwestiami sprawiedliwości i zgodnością z przepisami UE. Nie będzie wprowadzona ogólna winieta dla wszystkich pojazdów. Opłaty będą obowiązywać na autostradach i wybranych drogach ekspresowych.
Infrastruktura nowego systemu obejmie 208 stacjonarnych portali na wjazdach i zjazdach, wyposażonych w kamery do automatycznego rozpoznawania tablic (ALPR) oraz anteny do komunikacji z urządzeniami ENC. Dodatkowo na drogach pojawią się 74 pojazdy kontrolne do wykrywania kierowców bez opłaconego myta.
Dla ułatwienia turystom powstanie 140 pasów szybkiej rejestracji, gdzie niezarejestrowani użytkownicy będą mogli na miejscu zarejestrować swoje tablice i od razu podać metodę płatności. Ma to zapewnić prosty dostęp do systemu dla przyjezdnych.
Spółka autostradowa HAC podkreśla, że przepustowość na wjazdach wzrośnie z obecnych około 300 do nawet 3 tys. pojazdów na godzinę. "Oczekujemy znacznie płynniejszego ruchu i mniej korków w miejscach obecnych stacji poboru opłat" - informuje HAC w oficjalnym komunikacie.
To ogromna zmiana dla turystów, szczególnie w okresie wakacyjnym, gdy przez Chorwację przejeżdżają dziesiątki tysięcy samochodów dziennie.
Jak opłacić autostrady w Chorwacji? Koniec z gotówką
W nowym systemie nie będzie możliwości płacenia gotówką na autostradach. Rejestracja będzie dostępna online oraz w punktach sprzedaży spółki HAC. Kierowcy będą mogli również skorzystać z pasów szybkiej rejestracji bezpośrednio przy wjazdach. Płatność będzie możliwa kartą kredytową, przez aplikację, w punktach partnerskich lub bezpośrednio przez urządzenie pokładowe. Ministerstwo zapewnia, że system został zaprojektowany z myślą o jak najprostszej obsłudze.