Raport TUV 2018 - Niemcy jeżdżą niesprawnymi autami

Niedawno poznaliśmy nowy ranking niezawodności opracowany przez TUV, czyli Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego. Zdaniem ekspertów kondycja niemieckich samochodów nie jest najlepsza...

article cover
Darek RedosReporter

19,9 procent - tyle wynosi średni odsetek aut, w których diagności TUV wykryli poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu ruchu. Dla porównania w poprzedniej edycji raportu było to 19,7 proc. Oznacza to, że co najmniej 1 na 5 samochodów, jakie zjawiają się w stacji kontroli technicznej, nie zalicza przeglądu. Nie jest tajemnicą, że usterkowość pojazdów rośnie znacząco wraz z wiekiem. Najwyższy współczynnik aut z poważnymi usterkami - aż 26,5 proc. - przypada na samochody w najstarszej ocenianej grupie wiekowej - powyżej 11 lat!

Mimo tego, w aż 66 proc. skontrolowanych samochodów diagności TUV nie stwierdzili żadnych usterek. W 14 proc. wykryto drobne mankamenty, które jednak nie rzutowały na pozytywny wynik badania.

Zestawienie TUV 2018 powstało w oparciu o ponad 10 mln obowiązkowych przeglądów technicznych wykonanych na terenie Niemiec w okresie od czerwca 2016 do lipca 2017 roku. Przypominamy, że skupia się ono na ogólnej kondycji technicznej i - w przeciwieństwie chociażby do raportu publikowanego przez Dekrę - uwzględniają też mankamenty będące efektem zaniedbań użytkowników (jak np. zużyte elementu układu hamulcowego czy opony).

Biorąc pod uwagę fakt, że średni wiek sprowadzanego w tym roku samochodu używanego wynosi 11 lat i 5 miesięcy postanowiliśmy skupić się na dwóch najstarszych grupach obejmujących pojazdy w wieku 8/9 oraz 9/10 lat.

Wśród 8 i 9-latów najlepszy wynik uzyskało Porsche 911. Poważne usterki stwierdzono w 10,6 proc. przebadanych aut. Dobry wynik to m.in. zasługa niewielkiego przebiegu - średnio zaledwie 64 tys. km.

Na drugim miejscu uplasował się Golf Plus z wynikiem 11,5 proc. i średnim przebiegiem 99 tys. km. Ostatni stopień podium przypadł Audi TT. Poważne usterki stwierdzono w 12,6 proc. skontrolowanych pojazdów. Ich średni przebieg wynosił 96 tys. km.

Świetne noty zaliczyła marka Ford. W pierwszej piątce najmniej usterkowych aut znajdziemy: 4. Forda Kugę (usterkowość 13,4 proc., średni przebieg 122 tys. km) i 5. Forda Fusiona (usterkowość 13,5 proc., średni przebieg 87 tys. km).

Śmiało inwestować też można w: 6. Toyotę Auris (usterkowość 14,2 proc., średni przebieg 97 tys. km), 7. Mercedesa SLK (średnia usterkowość 14,6  proc., średni przebieg 77 tys. km), 8. Toyotę Corollę Verso (usterkowość 15,0 proc., średni przebieg 124 tys. km), 9. Toyotę Yaris (usterkowość 15,4 proc., średni przebieg 92) i 10. Volkswagena Eosa (usterkowość 15,4 proc., średni przebieg 102 tys. km).

Wysoko uplasowały się też: 11. Volkswagen Golf, 12. Mazda 2, 13. Audi A3, 14. Audi A4/A5, 15. Mazda 6, 16. Mini, 17. Volkswagen Touran, 18. Volkswagen New Beetle, 19. Mercedes klasy A i 20. Mercedes klasy C.

A jak prezentowała się czołówka rankingu w najstarszej z ocenianych kategorii obejmującej auta w wieku 9 i 10 lat?

Również tu króluje Porsche 911 (usterkowość 12,22 proc., średni przebieg 75 tys. km). Drugie miejsce zajmuje Toyota Corolla Verso (usterkowość 15,3 proc., średni przebieg 135 tys. km). Podium zamyka Mazda 2 (usterkowość 16,3 proc., średni przebieg 135 tys. km).

Dalej znajdziemy jeszcze: 4. Forda Fusiona (usterkowość 17,8 proc., średni przebieg 95 tys. km), 5. Toyotę Corollę (usterkowość 18,2 proc., średni przebieg 114 tys.km), 6. Mercedesa SLK (usterkowość 18,4 proc., średni przebieg 88 tys. km), 7. Suzuki Grand Vitarę (usterkowość 18,6 proc., średni przebieg 115 tys. km), 8. Toyotę Yaris (usterkowość 18,8 proc., średni przebieg 98 tys. km), 9. Volkswagena New Beetle (usterkowość 18,8 proc., średni przebieg 99 tys. km) i 10. Toyotę RAV4 (usterkowość 19,5 proc., średni przebieg 127 tys. km.

Wysoko uplasowały się również: 11. Volkswagen Golf Plus, 12. Honda CR-V, 13. Mercedes klasy A, 14. Toyota Avensis, 15. Opel Agila, 16. Mitsubishi Colt, 17. Mercedes klasy B, 18. Toyota Aygo, 19. Peugeot 107 i 20. Ford Fiesta.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas