Policjant podczas kontroli spojrzał na opony. Mandat 3 tys. zł
Stale rosnący nacisk na poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków drogowych sprawia, że policjanci coraz wnikliwiej przyglądają się poszczególnym podzespołom samochodu podczas kontroli drogowej. W ostatnim czasie funkcjonariusze szczególną uwagę zwracają na opony.

Spis treści:
To, jak ważna jest regularna kontrola stanu technicznego pojazdu, podkreślają instruktorzy, policjanci, a także eksperci do spraw bezpieczeństwa na drogach. Skontrolowanie najważniejszych podzespołów nie wymaga zaawansowanej wiedzy mechanicznej, ponieważ wskaźniki zostały zaprojektowane tak, aby każdy kierowca mógł w ciągu kilku minut sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych czy stan ogumienia.
Policjanci podczas kontroli sprawdzają opony. Kierowcy powinni regularnie kontrolować ich stan
Opony są kluczowym elementem wpływającym nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo, ponieważ są jedynym elementem stykającym się z nawierzchnią. Odpowiadają za przyczepność, skuteczniejsze hamowanie, a także stabilność prowadzenia pojazdu. W zależności od typu mają również za zadanie odprowadzać wodę, śnieg czy lód, gwarantując maksymalną przyczepność w każdych warunkach atmosferycznych.

Kiepski stan ogumienia może realnie wpłynąć na pogorszenie przyczepności, a w konsekwencji doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Policjanci regularnie sprawdzają kondycję opon i w przypadku wykrycia nieprawidłowości mogą ukarać kierowcę wysokim mandatem karnym, a także zatrzymać dowód rejestracyjny.
Jaka kara za zużyte opony? Mandat kosztuje więcej niż komplet nowych opon
Za zużyte lub nieodpowiednie opony grozi mandat nawet do 3 tys. zł. Chociaż policjanci stosunkowo rzadko korzystają z maksymalnej granicy - decydując się najczęściej na grzywnę w wysokości 500 zł - mają taką możliwość. Funkcjonariusze podczas kontroli drogowej sprawdzają:
- rozmiar i wzór bieżnika - opony na tej samej osi muszą być identyczne i istnieje tylko jeden wyjątek, gdy nie jest to wymagane. Mowa o awarii opony i konieczności dojechania do warsztatu na kole zapasowym.
- głębokość i wskaźnik zużycia (TWI) - głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Kontrola głębokości nie jest trudna i nie wymaga posiadania specjalistycznych narzędzi, bo każda opona posiada wskaźnik TWI. Kiedy bieżnik opony zrówna się ze wskaźnikiem TWI, oznacza to, że opona jest zużyta i powinna zostać wymieniona.
- stan opony - ogumienie sprawdzane jest również organoleptycznie i nie powinno być spękane, uszkodzone ani posiadać jakichkolwiek uszkodzeń mechanicznych.
Zobacz również:
Mandat karny za zużyte opony to nie wszystko. Policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny
Przepisy w ustawie Prawo o ruchu drogowym są jasne. W artykule 66 czytamy, że "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę". W kwestii karania kierowców za zużyte, uszkodzone lub nieprawidłowe opony policjanci mają sporą dowolność, bo górna granica mandatu karnego wynosi aż 3 tys. zł.

W niektórych przypadkach rażąco zły stan ogumienia sprawi, że policjanci zgodnie z art. 132.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zatrzymają dowód rejestracyjny. W przypadku, gdy dalsza jazda może być niebezpieczna dla innych uczestników ruchu drogowego, konieczne będzie wezwanie lawety. Jeśli kondycja opon pozwala na dalszą jazdę, policjant wystawi zezwolenie na poruszanie się po drogach publicznych. Właściciel powinien niezwłocznie udać się do wulkanizatora w celu ich wymiany, aby móc odzyskać dowód rejestracyjny po pozytywnym zaliczeniu ponownego badania technicznego.