Proste triki na schłodzenie auta w upał. Działają też jak nie masz klimatyzacji
Gdy słupki termometrów przekraczają 30 stopni Celsjusza, wnętrze samochodu zamienia się w prawdziwe piekło. Wielu kierowców natychmiast sięga po klimatyzację, choć w łatwy sposób można uprościć jej zadanie, a przy okazji zminimalizować ryzyko przeziębienia. Wystarczy jedna czynność, którą można wykonać w kilkanaście sekund.

Spis treści:
Jak szybko schłodzić wnętrze auta w upały?
Najskuteczniejszą metodą na szybkie schłodzenie rozgrzanego samochodu jest dobrze znany taksówkarzom trik z drzwiami. Metoda polega na utworzeniu przepływu powietrza, który w kilka sekund wypchnie to gorące z wnętrza pojazdu. Co należy zrobić? Całkowicie otwieramy drzwi kierowcy, a następnie energicznie otwieramy i zamykamy drzwi pasażera pięć do sześciu razy. Dobrze, jeśli podobny manewr wykonają wszyscy pasażerowie z każdej strony pojazdu.
W ten sposób wypychamy nagromadzone gorące powietrze i zastępujemy je nieco chłodniejszym powietrzem z zewnątrz. Różnica temperatury jest odczuwalna natychmiast, a metoda znacznie odciąża klimatyzację, pozwalając jej szybciej osiągnąć pożądaną temperaturę. Warto też pamiętać o kolejny triku - po ruszenia można otworzyć wszystkie okna, by jeszcze szybciej pozbyć się gorącego powietrza z kabiny.
Dlaczego auto tak szybko się nagrzewa w słońcu?
Temperatura wewnątrz samochodu może wzrosnąć w bardzo krótkim czasie. Już po dziesięciu minutach ekspozycji na słońce wnętrze może być o dziesięć stopni gorętsze niż na zewnątrz. Po pół godziny temperatura często osiąga 50 stopni Celsjusza, nawet przy umiarkowanych temperaturach zewnętrznych.
Problem tkwi w konstrukcji samochodu - przestrzeń kabiny działa jak szklarnia, gdzie słoneczne promienie przenikają przez szyby, ale ciepło ma trudności z wydostaniem się na zewnątrz. Szczególnie narażone są ciemne powierzchnie, które mogą się nagrzewać do ponad 70 stopni Celsjusza.
Kiedy wysoka temperatura w aucie staje się niebezpieczna?
Upał w samochodzie to nie tylko kwestia komfortu - ma realny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. ADAC oszacował, że ryzyko wypadku wzrasta o dwa procent z każdym stopniem temperatury wnętrza powyżej 25 stopni Celsjusza. Już przy temperaturze około 41 stopni może dojść do udaru cieplnego.
Szczególnie narażone są dzieci, starsze osoby i zwierzęta, których organizm gorzej radzi sobie z odprowadzaniem ciepła. Wysokie temperatury wpływają negatywnie na koncentrację, czas reakcji i sprawność układu krążenia kierowcy.
Jak prawidłowo używać klimatyzacji w lecie?
Po zastosowaniu triku z drzwiami warto zastosować odpowiednią procedurę włączania klimatyzacji. Przez pierwsze dwie minuty jazdy należy pozostawić okna uchylone, włączając jednocześnie wentylację na najwyższą moc. Następnie zamykamy okna i włączamy funkcję recyrkulacji powietrza.
Takie postępowanie sprawia, że klimatyzacja pracuje głównie z już wstępnie schłodzonym powietrzem z kabiny, co znacznie zwiększa jej efektywność. Optymalna temperatura docelowa to 22-24 stopnie Celsjusza, przy czym różnica między temperaturą wewnętrzną a zewnętrzną nie powinna przekraczać sześciu stopni, aby uniknąć problemów z układem krążenia.
Inne skuteczne sposoby na ochłodzenie samochodu
Refleksyjne osłony przeciwsłoneczne na przedniej szybie potrafią zablokować do 80 procent promieniowania słonecznego. Testy ADAC wykazały, że po czterech godzinach nasłonecznienia wnętrze samochodu z taką osłoną było o dziesięć stopni chłodniejsze.
Skuteczne jest również przykrywanie kierownicy i siedzeń jasnymi materiałami. Ciemne powierzchnie mogą się nagrzewać do ponad 70 stopni, a proste nakrycie z bawełnianego materiału potrafi obniżyć ich temperaturę o 30 stopni. Właściciele skórzanych foteli dodatkowo chronią materiał przed blaknięciem i pękaniem.
Co nie działa - popularne mity o chłodzeniu auta
Biały kolor karoserii, mimo że utrzymuje lakier w niższej temperaturze, wpływa na temperaturę wnętrza jedynie o pięć stopni. Podobnie przyciemniane szyby obniżają temperaturę kabiny zaledwie o dwa stopnie.
Pozostawienie okna na lekkim uchyleniu podczas parkowania również przynosi minimalne efekty - różnica temperatury wynosi maksymalnie jeden do dwóch stopni. Przeciwsłoneczne folie naklejane od wewnętrznej strony szyb praktycznie nie wpływają na temperaturę wnętrza.