10 samochodów używanych, które rządzą w Polsce. Ceny zwalają z nóg

BMW serii 3, Audi A4 i Volkswagen Golf - to trójka najczęściej wyszukiwanych w ubiegłym roku samochodów na rynku wtórnym w Polsce. W każdym przypadku chodzi o auta w wieku przynajmniej 9 lat, chociaż zdecydowana większość nabywców szuka dla siebie pojazdu mającego na koncie przynamniej 17 wiosen.

BMW serii 3 typoszeregu E90 to najczęściej wyszukiwany samochód używany w Polsce
BMW serii 3 typoszeregu E90 to najczęściej wyszukiwany samochód używany w PolscenbspInformacja prasowa (moto)

Takie wiadomości płyną z najnowszego raportu Otomoto Insights "Internetowy Samochód Roku 2023" opracowanego przez największy w Polsce internetowy serwis ogłoszeń motoryzacyjnych. Z zestawienia dowiadujemy się też, że prawie 63 proc. wystawionych na sprzedaż w ubiegłym roku używanych pojazdów kosztowało mniej niż 50 tysięcy złotych, a aż 30,2 proc. legitymowało się przebiegiem powyżej 200 tys. km.

Te samochody rządzą na rynku wtórnym. Najczęściej wyszukiwane używane auta 2023

Pierwszy raz od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów zostało BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli. W pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli samochodów używanych znajdziemy wyłącznie pojazdy wyprodukowane przez niemieckie koncerny.

Zestawienie "top ten" najczęściej wyszukiwanych w 2023 roku aut używanych prezentuje się następująco:

  1. BMW serii 3,
  2. Audi A4,
  3. BMW serii 5,
  4. Volkswagen Golf,
  5. Audi A6,
  6. Opel Astra,
  7. Volkswagen Passat,
  8. Mercedes klasy E,
  9. Audi A3,
  10. Skoda Octavia.

O preferencjach i możliwościach finansowych Polaków dużo mówi też zestawienie 10 najczęściej wyszukiwanych generacji aut używanych. Lista prezentuje się następująco:

  • BMW serii 3 E90 (2005-2012),
  • Audi A4 B8 (2007-2015),
  • Volkswagen Golf VII (2012-2019),
  • Audi A6 C7 (2011-2018),
  • BMW serii 3 F30 (2012-2018),
  • Ford Focus mk3 (2010-2019),
  • Skoda Octavia III (2013-2020),
  • Audi A3 8P (2003-2012),
  • BMW serii 5 F10 (2009-2017),
  • Opel Astra J (2009-2015).
Niemiecka jakość nadal cieszy się legendą. Na rynku wtórnym, aż 7 na 10 najpopularniejszych marek to samochody zza Odry (albo należąca do niemieckiego koncernu Skoda). Tę dominację próbują osłabić Toyota, Renault i Volvo, które także znajdują się w TOP10, ale pozycja liderów jest na razie niezagrożona
wyjaśnia Aleksander Szenk Senior Product Operations Manager z Otomoto

Polacy kochają benzynę i LPG. O elektrykach nie myśli nikt

W przypadku samochodów używanych aż za 53,2 proc. ogółu wyszukań odpowiadały auta z silnikami benzynowymi. 38 proc. kupujących szukało pojazdu z silnikiem Diesla, a 5,4 proc. nabywców - auta benzynowego z instalacją gazową LPG. Zaledwie 2,6 proc. wyświetleń wygenerowały używane samochody z napędem hybrydowym. Listę zamykają auta elektryczne, które w sumie odpowiadają zaledwie za 0,8 proc. ogóły wyświetleń dotyczących ogłoszeń sprzedaży samochodów używanych.

Widać natomiast, że Polacy nie odstają w swych preferencjach od zachodnich sąsiadów. Aż za 23,9 proc. ogółu wyszukań samochodów używanych odpowiadają SUV-y. Drugie miejsce - z udziałem 20 proc. - zajmują klasyczne sedany, a trzecie 16,9 proc. - kombi. Co ciekawe, zaledwie 13,3 proc. ogółu wyświetlanych ogłoszeń dotyczy samochodów kompaktowych z nadwoziem hatchback. Dalej są: coupe (7,5 proc.), minivany (7,4 proc.) czy samochody miejskie (6,0 proc.).

Ceny zwalają z nóg. Skala podwyżek zatrważająca

Interesująco przedstawia się też analiza cen wystawianych na sprzedaż pojazdów. W przypadku dominujących na rynku aut w wieku powyżej 10 lat, w 2023 roku średnia cena takiego pojazdu - dla całego rynku - wynosiła 23 624 zł i była o - uwaga - 65 proc. wyższa niż w roku 2019, czyli przed pandemią koronawirusa. Najwięcej - aż o 79 proc. - podrożały od tego czasu auta w wieku między 9 a 10 lat. Ubiegłoroczna średnia cena takiego pojazdu wynosiła w Otomoto już 46 174 zł. Za 7-8 latka płaciliśmy już średnio 62 256 zł (+77 proc.), a 5-6 latka - ponad 84 tys. zł (+75 proc.).

Mówiąc o koronawirusie, warto też wspomnieć o rosnącym udziale w strukturze nabywców używanych pojazdów klientów biznesowych. Jeszcze w 2019 roku firmy odpowiadały za jedynie 19 proc. rejestracji samochodów używanych. W 2023 roku było to już - uwaga - 51 proc. Za trend odpowiada m.in. kurczenie się szarej strefy (coraz więcej handlarzy decyduje się zarejestrować własną działalność, ale też - duże problemy z dostępnością nowych aut w latach 2022-2023. 

Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydąINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas