Ford Focus

Ford Focus jest jednym z najpopularniejszych pojazdów segmentu C na rynku. W czasie premiery uznawany był za przełomowy projekt. Od 1998 roku na drogi wyjechało ponad 10 milionów egzemplarzy Focusa. Przez pewien czas był to też najchętniej kupowany samochód na świecie.
Ford Focus - najważniejsze informacje
Od 1998 roku na drogi wyjechało ponad 10 milionów egzemplarzy Forda Focusa. /materiały prasowe

Ford Focus - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1998

Ford Focus jest jednym z najpopularniejszych pojazdów segmentu C na rynku. W czasie premiery uznawany był za przełomowy projekt. Od 1998 roku na drogi wyjechało ponad 10 milionów egzemplarzy Focusa. Przez pewien czas był to też najchętniej kupowany samochód na świecie.

Historia Forda Focusa

Ford Focus został po raz pierwszy zaprezentowany w 1998 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie. Miał zastąpić serię modelową Escort i wprowadzić do oferty amerykańskiego producenta kompaktowy samochód w nowoczesnym stylu, określanym przez Forda jako New Edge Design.

Plan się udał, a samochód zyskał ogromną popularność. Ford Focus I zajął nawet 1. miejsce w plebiscycie „Europejski Samochód Roku 1999”, a druga generacja – 3. miejsce w edycji z 2005 roku.

Amerykański producent twierdzi, że w pierwszej połowie 2012 roku Focus był najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie – z salonów miało wyjechać wtedy blisko 500 tysięcy sztuk nowych pojazdów.

Ford Focus – generacje

Pierwsza generacja Forda Focusa pojawiła się na rynku w 1998 roku i była produkowana do 2004 roku. Samochód wyróżniał się nowoczesnym designem oraz rozwiązaniami technicznymi takimi jak niezależne, wielopunktowe tylne zawieszenie z płaskim wahaczem, które miało zwiększyć precyzję prowadzenia pojazdu. 

Ford Focus sprzedawany był na całym świecie w wersjach nadwozia hatchback, sedan i kombi. W 2001 roku pojazd przeszedł gruntowny lifting, a w 2002 roku wyszła wersja sportowa oznaczona symbolem RS.

Ford Focus II (2004–2011) został zaprojektowany od podstaw na platformie Ford C1. Rok po premierze do nadwozia hatchback dołączyły 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi, a 2 lata później – coupé-cabrio z elektrycznym dachem. W 2007 roku auto przeszło modernizację – przeprojektowano cały przód pojazdu zgodnie z zasadami Kinetic Design. Wyszły też 3 sportowe wersje Focusa II – ST (2006), RS (2007) i RS 500 (2010). W 2009 roku na rynek holenderski trafiła też terenowa przeróbka pod nazwą Focus X Road.

Ford Focus III (2010–2019) jako pierwszy pojazd był sprzedawany w jednej, ujednoliconej wersji na całym świecie. Zbudowano go na bazie Focusa II. Po raz pierwszy zrezygnowano z 3-drzwiowego hatchbacka, oferując wyłącznie wersję 5-drzwiową, kombi i 4-drzwiowego sedana. W 2014 roku pojazd przeszedł face lifting przedniej części nadwozia i kabiny pasażerskiej. Oprócz wersji sportowych (ST z 2011 r. i RS z 2015 r.) wyszła też wersja z silnikiem elektrycznym, która zadebiutowała w 2013 r.

Ford Focus IV produkowany jest od 2018 roku. Zbudowano go na nowej platformie, a konstrukcja przypomina mniejszą Fiestę. We wnętrzu pojawił się charakterystyczny dla nowych modelów tej marki, duży ekran dotykowy do sterowania urządzeniami w pojeździe. W Polsce dostępne są 5-drzwiowe hatchbacki i kombi oraz 4-drzwiowe sedany. 

Samochód ma być produkowany do 2025 roku i nie będzie miał następcy, co spowodowane jest brakiem komponentów i coraz niższym zainteresowaniem serią.

Ford Focus – dane techniczne

  • Ford Focus I – pojemność silników: 1,4–2 l; moc silników: 75–215 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 4b;
  • Ford Focus II – pojemność silników: 1,4–2,5 l; moc silników: 80–305 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 4b, 6b półautomatyczna CVT;
  • Ford Focus III – pojemność silników: 1–2,3 l; moc silników: 85–350 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, 6b półautomatyczna;
  • Ford Focus IV – pojemność silników: 1–2,3 l; moc silników: 85–280 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 8b.

Ford Focus – opinie kierowców

Ford Focus I to samochód, który znakomicie się prowadzi, jest stosunkowo tani i przestronny. Ze względu na wiek większość modeli cierpi na drobne usterki i rdzewiejącą karoserię. Silnik jest dość dynamiczny, a jego spalanie mieści się w akceptowalnym przedziale (ok. 8 l w mieście i ok. 6 l w trasie).

Podobne wrażenia mają użytkownicy nowszych Focusów. Wszystkie są podatne na rdzę i drobne usterki, w szczególności elektroniki. Są to jednak bardzo kompaktowe i przyjemne w prowadzeniu pojazdy. Dobrze sprawdzają się do codziennej jazdy po mieście, w czym pomagają pojemny bagażnik i wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów (choć osoby siedzące na tylnej kanapie mogą odczuwać pewien dyskomfort spowodowany większą ciasnotą).

Temat Ford Focus znajdziesz również w serwisie:

Ford Focus - Wiadomości

Ford Focus - Zdjęcia