Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line - jeszcze bardziej zadziorny

Zmodernizowany Ford Focus stara się nas przekonać do siebie nową prezencją, zmienionymi multimediami oraz downsizingiem. Sprawdzamy na ile udany jest ten odświeżony kompakt.

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line INTERIA.PL

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line - zadziorny wygląd

3-cylindrowy silnik 1.0 nie brzmi dumnie, jednak postępujący downsizing modeli dedykowanych na rynek europejski chyba nikogo już nie zaskakuje. Z drugiej strony 155 KM to nie taki zły wynik w kompaktowym hatchbacku. Ponadto zmodernizowany Focus w kolorze Desert Island Blue i w wizualnie usportowionej wersji ST-Line, prezentuje się całkiem atrakcyjnie. Odważna stylistyka nadwozia, osłona chłodnicy ze strukturą plastra miodu, duże boczne otwory wentylacyjne i spojlery dodają przysłowiowy pazur.

W środku Focus po liftingu prezentuje się także całkiem przyzwoicie. Wnętrze jest funkcjonalne, sporo też miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu pojazdu. Mnóstwo funkcjonalnych schowków, skrzynia biegów z gałką z aluminium. Dodatkowo, czerwone przeszycia foteli i skórzanych elementów osłony skrzyni tworzą razem przyjemną dla oka całość. Wygodne fotele z możliwością regulacji długości siedziska kierowcy to dobra opcja, zwłaszcza podczas dłuższych tras. Bagażnik o pojemności 375 litrów nie należy do najbardziej obszernych, jednak mogłoby być gorzej, gdyby znajdowała się w nim jeszcze bateria, na szczęście została ona umieszczona gdzie indziej (o czym w dalszej części tekstu).

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL
Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-LineINTERIA.PL

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line - nowoczesne wnętrze

W kokpicie na pierwszy plan wysuwa się 13,2-calowy ekran multimedialny, idealnie wkomponowany w deskę rozdzielczą ze znanym z Mustanga Mach-E systemem SYNC 4 - można z jego poziomu łatwo zarządzać dwustrefową klimatyzacją, ogrzewaniem foteli i kierownicy, mapami, nawigacją z informacjami o ruchu drogowym na żywo, trybami jazdy i innymi ustawieniami (między innymi włączaniem i wyłączaniem systemów bezpieczeństwa). Łatwo także można się za jego pomocą połączyć z telefonami - zarówno z systemami Android, jak i iOS, a sam działa płynnie i bez opóźnień.  W standardzie znajduje się też indukcyjna ładowarka, a dla zwolenników bardziej tradycyjnych rozwiązań dostępne są również gniazda USB.

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line  

Wielofunkcyjna, wygodna mięsista kierownica dobrze sprawdza się podczas jazdy i daje poczucie kontroli. Dobrze zestrojone zawieszenie, zapewniające optymalną równowagę pomiędzy komfortem a dynamiką, dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy, to niewątpliwie duże zalety Focusa.

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line - przyjemność z jazdy

Warto także podkreślić świetną pracę manualnej skrzyni biegów. Rzeczywiście można poczuć przyjemność z jazdy, choć system informujący o tym kiedy zmienić bieg nie został do końca prawidłowo zestrojony z resztą - sugeruje zmianę na zbyt niskich obrotach i zastosowanie się do tych instrukcji skutkuje lekkim zakrztuszeniem silnika. Biegi najlepiej zmieniać pomiędzy 2,5-3 tys. obrotów - wtedy nie będziecie musieli się martwić o pojawienie się niemiłych niespodzianek.

A jeśli już jesteśmy przy silniku. Wersja 1.0 EcoBoost o mocy 155 KM wspomagana jest układem miękkiej hybrydy. Oznacza to mniej więcej tyle, że układ odzyskuje część energii podczas hamowania, magazynując ją w 48-woltowym akumulatorze. Dzięki temu może wspomóc silnik spalinowy dodatkowymi 50 Nm. Tylko i aż tyle - wyłącznie na prąd Focusem w tej sytuacji nie pojedziemy. Warto podkreślić, że bateria znajduje się z tyłu pod siedzeniem pasażera, nie ogranicza miejsca.

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line INTERIA.PL

Jednak przy takim downsizingu silnika trudno też spodziewać się fenomenalnych osiągów. Do "setki" Focus rozpędza się w równe 9 sekund, w trasie cechuje go raczej przeciętna dynamika, a średnie spalanie w cyklu mieszanym to 7,4 litra na 100 km. Trzeba tu też dodać, że jest dobrze wyciszony i zaprojektowany z myślą o optymalnym wykorzystaniu bryły pod kątem aerodynamiki.

Ten model ma także bardzo precyzyjne i wydajne hamulce, a system start/stop działa bez zarzutu - natychmiastowo i wręcz bezszelestnie i niezauważalnie. Za to duży plus, podobnie jak za system nagłośnienia firmy Bang&Olufsen - czyste i mocne brzmienie to kolejny duży atut w funkcjonalnym i bogato wyposażonym wnętrzu tego modelu.

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line INTERIA.PL

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line - ceny i wyposażenie

W ostatecznym rozrachunku lifting i zmiany wizualne wyszły Focusowi na zdrowie. Cennikowo ten model Forda zaczyna się od 102 550 zł, a w testowanej wersji 155-konnej od 115 750 zł. W tej cenie otrzymamy między innymi automatyczną, dwustrefową klimatyzację, systemy wspomagania jazdy i awaryjnego hamowania, system multimedialny, kamerę cofania, adaptacyjny tempomat czy indukcyjną ładowarkę.

Ford Focus nieustannie gości w rankingach najchętniej kupowanych nowych i używanych samochodów w naszym kraju. Czy i ta wersja podbije serca polskich kierowców? Czas pokaże.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas