Włączanie się do ruchu. Te zasady musi znać każdy kierowca
Zasady włączania się do ruchu są bardzo jasno określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Kierowcy muszą pamiętać o podstawowych obowiązkach przystępując do tego manewru, który jest przecież wykonywany codziennie w wielu sytuacjach. Jak bezpiecznie włączać się do ruchu i jaki manewr nie jest włączaniem się do ruchu?
Poruszając się po drogach wiele manewrów wykonujemy niejako "z automatu", a jednym z nich jest z pewnością tak zwane włączanie do ruchu. Jest to manewr o tyle istotny, że w ustawie Prawo o ruchu drogowym poświęcony mu został cały rozdział. Włączanie się do ruchu dotyczy oczywiście nie tylko kierowców samochodów osobowych, ale też motorniczych czy kierowców autobusów.
Według zapisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym włączanie się do ruchu następuje "przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego". Następnie w tejże ustawie wymienione są konkretne sytuacje, w których można mówić o włączaniu się do ruchu. Kierowcy włączają się do ruchu, jeśli wjeżdżają
- na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
- na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o nawierzchni gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
- na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów;
- pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
Włączanie się do ruchu to, według ustawy, wjazd na drogę/jezdnię z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu. Jeśli zamierzamy wjechać na drogę z parkingu, nawet takiego, który jest wytyczony przy krawędzi jezdni, to włączamy się do ruchu. Jaki mamy wtedy obowiązek? Kierowcy powinni zachować wówczas szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa, zresztą nie tylko innym pojazdom, ale wszystkim uczestnikom ruchu, w tym rowerzystom czy pieszym.
Lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. Jest wyrok sądu
O włączaniu się do ruchu nie ma mowy w przypadku na przykład zmiany pasa czy wjazdu na drogę z pierwszeństwem z drogi podporządkowanej - w tych sytuacjach kierowcy "są w ruchu" i muszą stosować się do ogólnych przepisów, a także oznakowania.
Na niektórych drogach wielopasmowych, szczególnie tam, gdzie droga wznosi się, stosuje się znak D-13, czyli ten informujący o pasie do jazdy powolnej. Tego typu rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla kierowców tych pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję mogą pokonywać wzniesienia z niższą od standardowej prędkością. Właśnie dla nich stworzono pas, po którym mogą poruszać się wolniej bez stwarzania zagrożenia. Odpowiednio wcześniej, zanim pas ruchu powolnego się kończy, umieszczana jest tabliczka D-14, która jednocześnie informuje, na który pas należy zjechać. Wykonując ten manewr, zgodnie z zapisem ustawy, kierowcy na przykład pojazdów ciężarowych włączają się do ruchu, muszą więc ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom.
Czy ruszający z przystanku autobus ma pierwszeństwo? Co mówią przepisy
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku autobusów, które włączają się do ruchu wjeżdżając na jezdnię z przystanku (zatoczki). Na terenie zabudowanym kierowcy innych pojazdów, widząc autobus z włączonym kierunkowskazem, powinni zwolnić lub zatrzymać się, umożliwiając w ten sposób włączenie się do ruchu. Jednocześnie kierowca autobusu też musi się upewnić, że wjeżdżając na jezdnię z zatoki nie spowoduje zagrożenia - to nie jest tak, że włączając kierunkowskaz może od razu rozpocząć manewr.
Jeden pojazd cofa, drugi włącza się do ruchu. Kto ma pierwszeństwo?
Nie wszyscy kierowcy wiedzą też o tym, że włączaniem się do ruchu jest wyjazd ze strefy zamieszkania. Doskonałym przykładem jest wyjazd z mojego osiedla - często kierowcy, mając mnie po swojej prawej stronie, nie zdają sobie sprawy, że to ja muszę ustąpić im pierwszeństwa, ponieważ opuszczam strefę zamieszkania.