Lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. Jest wyrok sądu
Na ten temat swoje teorie mają nawet instruktorzy i egzaminatorzy. Tymczasem przepisy są jasne – ustawa Prawo o ruchu drogowym rozwiewa wątpliwości. Wyroki sądu jednoznacznie wskazują odpowiedź na pytanie, czy włączać lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. Odpowiedź, która może nie wszystkim się spodobać.
Nie brakuje instruktorów i egzaminatorów, którzy uważają, że przed wjazdem na rondo należy wskazać kierunek, w którym zamierza się je opuścić. Jeśli zjeżdżamy z ronda pierwszym zjazdem, należy przed wjechaniem na nie włączyć prawy kierunkowskaz. A jeśli chcemy skręcić w lewo - przed wjazdem włączamy lewy. Czasem podobne sprawy trafiają nawet do sądu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zajmował się kilka lat temu sprawą egzaminatorki, która nie zaliczyła egzaminu kandydatowi na kierowcę, to ten przed wjechaniem na rondo lewym pasem nie włączył lewego kierunkowskazu.
W wyroku sąd uznał:
Nie była to jedyna podobna decyzja. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie również nie miał wątpliwości:
Niestety, mimo powstania tych wyroków, sprawa wcale nie jest zamknięta - kontynentalny system prawa, który u nas obowiązuje, oznacza, że wyroki sądów mają moc prawną tylko w danej, konkretnej sprawie, nie stosuje się tzw. precedensów. Inny sędzia, w innej sprawie na ten sam temat może orzec coś zupełnie innego. Dobrze jest więc poznać konkretne argumenty i pamiętać:
Jazda po obwiedni ronda nie powoduje zmiany kierunku jazdy w rozumieniu przepisów ruchu drogowego (podobnie jak jazda po zakręcie), a zatem nie ma potrzeby sygnalizowania zamiaru skręcenia w lewo przed wjazdem na rondo ani podczas jazdy po jego obwiedni. Zmiana kierunku jazdy na rondzie następuje dopiero podczas opuszczania go w którąś z dróg wylotowych i w takim przypadku należy sygnalizować prawym kierunkowskazem zamiar zjechania z ronda. Samo sygnalizowanie takiego manewru nie może odbywać się zbyt wcześnie i wprowadzać w błąd innych uczestników ruchu.
Jeżeli na rondzie jest kilka pasów ruchu, to przed każdą zmianą pasa należy taki zamiar sygnalizować prawym lub lewym kierunkowskazem, a także ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się pasem, na którym zamierzamy wjechać albo wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Jeśli nie zabraniają tego znaki, na rondzie można dowolnie zmieniać pasy ruchu i nie obowiązuje tutaj zasada, że przed skręceniem w drogę wylotową należy zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni (czyli wjechać na prawy pas ronda). Jeśli jednak opuszczamy rondo innym pasem obwiedni niż prawy, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po obwiedni pasem, który zamierzamy przeciąć.
Jeżeli zamierzasz opuścić rondo pierwszą drogą wylotową, zajmij prawy pas ruchu przed wjechaniem na rondo i włącz prawy kierunkowskaz. Kierunkowskaz ten nie musi być włączony przed wjazdem na rondo, ale kiedy znajdziesz się już na obwiedni, masz obowiązek sygnalizować zamiar opuszczenia ronda czyli skręcenia w prawo w najbliższą drogę wylotową.
Jeżeli zamierzasz opuścić rondo drugą drogą wylotową (w uproszczeniu można powiedzieć, że jedziesz przez rondo prosto), możesz zająć dowolny pas ruchu przed wjazdem na obwiednię. Kierunkowskaz włącz po minięciu pierwszej drogi wylotowej. Sygnalizujesz zamiar opuszczenia ronda drugą drogą wylotową. W tej sytuacji jednak, jeśli prawym pasem po obwiedni jedzie jakiś pojazd, musisz bezwzględnie ustąpić mu pierwszeństwa, bo wjeżdżasz, a raczej przecinasz jego pas ruchu.
Jeżeli zamierzasz opuścić rondo trzecią drogą wylotową (przy klasycznym rondzie można powiedzieć, że skręcasz na nim w lewo), powinieneś zająć lewy pas ruchu przed wjechaniem na rondo. Włącz obowiązkowo prawy kierunkowskaz po minięciu drugiej drogi wylotowej albo wówczas, gdy zamierzasz zacząć zmieniać pasy ruchu na rondzie. Jeśli z ronda chcesz zjeżdżać pierwszym zjazdem - najlepiej zająć od razu prawy pas. Jeśli drugim (wyjechać na wprost), możesz zająć dowolny pas, ale jeśli wybierzesz lewy, opuszczając rondo pamiętaj o konieczności ustąpienia pierwszeństwa przy przecinaniu prawego pasa