Rondo typu "psia kość". Jak je przejeżdżać? Kto tu ma pierwszeństwo?

Rondo typu "psia kość", zwane też rondem biszkoptowym to nowa forma ronda na polskich drogach. Nie jest to często spotykane rozwiązanie, ale w praktyce to dość skuteczne rozwiązanie. Kierowcy jednak nie znają go jeszcze zbyt dobrze, i nie zawsze wiedzą jak się po nim poruszać prawidłowo.

Rondo biszkoptowe to nowe rozwiązanie, ale coraz chętniej stosowane przez drogowców w Polsce
Rondo biszkoptowe to nowe rozwiązanie, ale coraz chętniej stosowane przez drogowców w Polscemateriały prasowe

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym powszechnie zwane rondem (choć nie jest to zwrot używany w przepisach ruchu drogowego) jest uznawane za najlepszy sposób na połączenie kilku dróg o podobnym natężeniu ruchu. Nawet jeśli ruch na rondach nie jest kierowany sygnalizacją świetlną przepływ samochodów po rondzie jest znacznie bardziej płynny i w teorii także bezpieczniejszy niż na zwykłym skrzyżowaniu.

Zazwyczaj skrzyżowania o ruchu okrężnym mają kształt okręgu, ale zdarzają się też ronda o nieco innym kształcie - tzw. ronda biszkoptowe, lub w kształcie "psiej kości". Mimo, że wygląda ono nieco inaczej niż tradycyjne skrzyżowanie o ruchu okrężnym ruch na takich rondach odbywa się tak samo.

Rondo w kształcie "psiej kości"

Rondo biszkoptowe wygląda nieco inaczej niż typowe rondo w kształcie okręgu i jak sama nazwa wskazuje ma kształt ciastka biszkoptowego (wysepka jest podłużna i zwężona pośrodku). Jeśli jest bardziej zwężone w części centralnej jest to rondo w kształcie psiej kości, mnie - biszkoptu.

Rondo biszkoptowe / Fot: Google Maps 

Tak budowa ronda pozwala na połączenie w jedno skrzyżowanie o ruchu okrężnym większej ilości dróg niż w przypadku klasycznego, okrągłego ronda przy zachowaniu organizacji ruchu po okręgu. Nie wymaga też specjalnej przebudowy i doprowadzenia dróg w odpowiednich miejscach - forma ronda jest wydłużona, przez co drogi mogą łączyć się ze skrzyżowaniem w różnych miejscach, a to obniża koszty budowy.

Rondo biszkoptowe i zasady pierwszeństwa

Choć kształt ronda jest nieco odmienny od zwykłego, wciąż obowiązuje na nim ta sama organizacja ruchu, czyli pierwszeństwo przejazdu i zasady opuszczania ronda. Rondo "psia kość" (lub biszkoptowe) jest również oznakowane tymi samymi znakami co klasyczne skrzyżowanie o ruchu okrężnym - przed wjazdem zawsze stoi znak C-12. Podobnie jak klasyczne rondo, także biszkopt lub psia kość mogą być rondami wielopasmowymi, a o wyznaczonych kierunkach jazdy/zjazdów informuje wtedy znak F-10.

Zgodnie z przepisami PoRD po rondzie biszkoptowym poruszamy się odwrotnie do wskazówek zegara (ruch prawostronny), a każdą zmianę kierunku jazdy, zmianę pasa czy zjazd z ronda powinniśmy sygnalizować kierunkowskazem. Przy zmianie pasa powinniśmy też oczywiście ustąpić pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.

W większości przypadków wjeżdżając na rondo biszkoptowe będziemy musieli ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom już znajdującym się na skrzyżowaniu (o ruchu okrężnym) o cym poinformuje nas znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Wjeżdżając na rondo nie używamy kierunkowskazu - włączamy go natomiast przy zjeździe, odpowiednio wcześniej sygnalizując zamiar zjazdu z ronda.

Ronda biszkoptowe i typ "psia kość" są coraz popularniejsze na polskich drogach

Rondo typu "psia kość" lub biszkoptowe nie jest jeszcze zbyt popularnym elementem polskich dróg, ale coraz więcej takich rozwiązań się pojawia. Ronda biszkoptowe pojawiły się już w takich miastach jak:

  • Lublin (ul Choiny)
  • Chojnice
  • Kołobrzeg, 
  • Zakopane 
  • Kołbaskowo 
  • Sulechów.

Ronda biszkoptowe i "psia kość" to swego rodzaju ewolucja typowych skrzyżowań o ruchu okrężnym, dająca większe możliwości połączenia dróg i zwiększająca płynność jazdy. Mają zazwyczaj znacznie większy obwód niż ronda oparte na okręgu, przez co odstęp pomiędzy samochodami poruszającymi się po rondzie jest większy, a to ułatwia włączenie się do ruch, dzięki czemu płynność ruchu jest lepsza.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas