LPG w Polsce. Jakimi samochodami na gaz jeżdżą Polacy?
Przeciętny wiek samochodu z instalacją LPG w Polsce wynosi obecnie 19 lat. Oznacza to, że auta na gaz statystycznie są o ponad trzy lata starsze niż samochody zasilane wyłącznie benzyną lub olejem napędowym. Co gorsza, pojazdy z LPG mają zdecydowanie większy problem z zaliczeniem obowiązkowych badań technicznych.
Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), w kwietniu po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 547 096 samochodów osobowych wyposażonych w instalację gazową. Stanowią one aż 13 proc. ogółu samochodów osobowych, które rzeczywiście wyjeżdżają na ulice (według danych CEPiK po polskich drogach w sumie porusza się 19 676 176 samochodów osobowych). To ewenement na skalę całej Unii Europejskiej.
Obecnie średni wiek samochodu osobowego według państwowej bazy wynosi 15,7 roku. Mowa o wyniku po odliczeniu tzw. "martwych dusz", czyli starych pojazdów, które nie zostały wyrejestrowane, wciąż figurują w CEPiK, ale faktycznie nie istnieją. Oznacza to, że przeciętne polskie auto pochodzi z rocznika 2007.
Samochody z zamontowaną instalacją gazową są zauważalnie starsze. W ich przypadku średni wiek to aż 19 lat. Statystyczny polski samochód z instalacją gazową opuścił bramy fabryki w roku 2004. Biorąc pod uwagę, że przeciętny żywot rynkowy jednej generacji samochodu osobowego to z reguły między 5 a 7 lat, śmiało można zaryzykować twierdzenie, że auta zasilane gazem płynny, są z reguły o pokolenie starsze niż rynkowa średnia.
Dodatkowe trzy lata różnicy wieku przekładają się rzecz jasna na średnie przebiegi. Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów, przeciętny samochód osobowy w naszym kraju przejechał około 200,2 tys. km. Za to średni przebieg w przypadku statystycznego samochodu osobowego z instalacją gazową to już ponad 232,5 tys. km.
Biorąc pod uwagę ogół samochodów osobowych, w ubiegłym roku przeprowadzono 20 061 211 badań technicznych zakończonych wynikiem pozytywnym i zaledwie 488 485 takich, które zakończyły się wynikiem negatywnym. Uściślając - chodzi o wszelkiego rodzaju badania techniczne, czyli:
- okresowe (19 178 911 pozytywnych do 483 437 negatywnych),
- dodatkowe (494 895 pozytywnych do 3 416 negatywnych),
- co do zgodności z warunkami technicznymi (9 551 pozytywnych),
- polegające na ponownym sprawdzeniu usterek (329 888 pozytywnych do 1 618 negatywnych) ,
- odczyt wskazania drogomierza po wymianie (47 966 pozytywnych do 14 negatywnych).
To podpowiada, dlaczego ogółem wykonano więcej badań niż wynikałoby z całkowitej liczby samochodów osobowych jeżdżących po naszych drogach według danych czy CEPiK.
Upraszczając, na 41 badań technicznych zakończonych wynikiem pozytywnym przypadało 1 z wynikiem negatywnym. Jeśli wyłączymy z tego zbioru pojazdy z instalacją gazową okaże się, że statystycznie badania technicznego nie przechodzi za pierwszym razem 1 na 44 aut.
Takie same zestawienie obejmujące wyłącznie samochody z instalacją gazową daje zupełnie inne wyniki. Na 2 064 899 badań technicznych takich pojazdów:
- 1 995 909 zakończyło się wynikiem pozytywnym,
- 68 990 zakończyło się wynikiem negatywnym.
Oznacza to, badania technicznego nie zalicza co 30 samochód z LPG. Duża różnica w porównaniu z samochodami bez instalacji gazu pozwala wysnuć wniosek, że samochody zasilane LPG są z reguły w zdecydowanie gorszym stanie technicznym niż te, które nie zostały doposażone w instalację gazową.
To jasny sygnał dla osób, które rozważają zakup samochodu z instalacją gazową na rynku wtórnym. Znalezienie pojazdu w dobrym stanie technicznym może się okazać trudniejszym zadaniem niż w przypadku pojazdu, który nie jest zasilany gazem LPG. Jeśli więc priorytetem jest dla nas stan techniczny, lepiej poszukać auta benzynowego i zlecić montaż instalacji gazowej już po zakupie.
Szanse na znalezienie pojazdu rokującego długą i bezproblemową eksploatację są w tym przypadku zdecydowanie większe.
Patrząc przez pryzmat pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe, ciekawie prezentują się też dane płynące ze stacji demontażu. Teoretycznie pierwsza dziesiątka najczęściej wyrejestrowywanych z powodu złomowania samochodów z instalacjami gazowymi niewiele różni się od pierwszej dziesiątki dotyczącej ogółu najczęściej złomowanych pojazdów, co wynika w dużej mierze z "efektu skali". Stąd najczęściej złomowanym autem z LPG był w ubiegłym roku Opel Astra, przed Volkswagenami - Golfem i Passatem.
Z drugiej strony, w pierwszej dziesiątce najczęściej złomowanych aut z instalacjami gazowymi znajdziemy jeszcze takie pojazdy, jak Daewoo Lanos czy Renault Laguna I, których szczyt popularności w stacjach demontażu pojazdów dawno już minął. Wygląda więc na to, że instalacja gazowa nie tylko pozwala zredukować koszty tankowania o połowę - adnotacja LPG w cudowny sposób przedłuża też życie aut, które - przynajmniej ze statystycznego punktu widzenia - dawno już powinny odwiedzić stacje demontażu pojazdów.
Dziesiątka najczęściej złomowanych w 2022 roku aut wyposażonych w instalacje gazowe:
- Opel Astra - 3805 zezłomowanych
- Volkswagen Golf - 2396 zezłomowanych
- Volkswagen Passat - 2265 zezłomowanych
- Opel Vectra - 2024 zezłomowanych
- Audi A4 - 1828 zezłomowanych
- Fiat Seicento - 1683 zezłomowanych
- Fiat Punto - 1661 zezłomowanych
- Daewoo Lanos - 1592 zezłomowanych
- Ford Focus - 1380 zezłomowanych
- Renault Laguna - 1344 zezłomowanych.
***