Odcinkowe pomiary prędkości na Śląsku. Postrach kierowców

Agnieszka Tkacz

Oprac.: Agnieszka Tkacz

Kierowcy na Śląsku już od prawie dwóch miesięcy muszą uważać na nowy odcinkowy pomiar prędkości. To już kolejny punkt w województwie śląskim, na którym zdecydowano się ustawić kamery rejestrujące pojazdy. Tym razem funkcjonuje on na trasie, która jest jedną z najczęściej uczęszczanych. Gdzie kierowcy na Śląsku muszą zwolnić? Sprawdzamy lokalizacje wszystkich odcinkowych pomiarów prędkości samochodów.

Odcinkowy pomiar prędkości na Śląsku. Gdzie jeszcze zainstalowane zostaną kamery?
Odcinkowy pomiar prędkości na Śląsku. Gdzie jeszcze zainstalowane zostaną kamery?Jakub Kamiński East News

Odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczniejszym sposobem niż fotoradar na złapanie spieszących się kierowców. W Śląsku znajdziemy już kilka miejsc, gdzie trzeba szczególnie uważać.

Gdzie są odcinkowe pomiary prędkości w województwie śląskim?

Odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczniejszym sposobem niż fotoradar na złapanie spieszących się kierowców. W Śląsku znajdziemy już kilka miejsc, gdzie trzeba szczególnie uważać.

Najnowszy odcinkowy pomiar prędkości w województwie śląskim został uruchomiony w Mikołowie na DK44. To droga krajowa, z której korzysta mnóstwo mieszkańców, a szczególnie osoby, podróżujące pomiędzy Gliwicami a Katowicami. Dopuszczalna prędkość na odcinku, na którym zamontowano kamery, wynosi 50 km/h.

To jednak niejedyne miejsca, na których działają w województwie śląskim odcinkowe pomiary prędkości. Już od dłuższego czasu urządzenia znajdziemy również:

  • na drodze krajowej nr 78 w Gorzycach, w powiecie wodzisławskim,
  • na drodze krajowej nr 78 w Wilczy, w powiecie gliwickim,
  • na drodze krajowej nr 11 w Tarnowskich Górach w powiecie tarnogórskim,
  • na drodze wojewódzkiej 935 na odcinku Suszec — Kobielice w powiecie pszczyńskim,
  • na drodze wojewódzkiej 902, na ul. Braci Renców w Katowicach.

Pomimo sporej ilości odcinków, gdzie mierzona jest prędkość, w dalszym ciągu planowane jest zainstalowanie większej ilości urządzeń, które kontrolowałyby kierowców. Gotowe do użytku są już urządzenia na drodze Drogowej Trasie Średnicowej pomiędzy Chorzowem a Katowicami. Z powodu remontu wiaduktu nie są jednak jeszcze aktywne. Katowice planują również uruchomienie kamer w Tunelu pod Rondem. Dokładna data działania OPP nie jest jednak jeszcze dokładnie znana.

Dwa nowe odcinki będą się znajdować na Górnym Śląsku na drodze krajowej nr 88. W Gliwicach ma on znajdować się na alei Jana Nowaka Jeziorańskiego, od ul. Pionierów do wiaduktu nad ulicą Szymanowskiego. Natomiast w Zabrzu OPP ma działać od skrzyżowania ulicy Chorzowskiej w Gliwicach i ulicy Wolności w Zabrzu do skrzyżowania DK88 z ulicą Ziemską - będzie on mierzył długość 7,5 km. Odcinkowe pomiary prędkości mają być tam uruchomione do końca sierpnia 2024 roku.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości działa dzięki systemowi co najmniej dwóch kamer. Ustawione są one na początku i na końcu danego odcinka drogi, a każda z nich rejestruje numery rejestracyjne przejeżdżających aut. System oblicza prędkość danego samochodu na podstawie prostego działania matematycznego, które wykorzystuje czas, w którym dany pojazd przejechał odcinek z pomiarem. W odróżnieniu od klasycznych fotoradarów nie mierzy on prędkości jako takiej.

Działanie systemu jest niezwykle proste. Zakładając, że dany odcinek pomiarowy ma dwa kilometry, to samochód, który przejechał go w czasie jednej minuty, jechał z prędkością wynoszącą 120 km/h. Wynika to z prostego działania 2 km x 60 min = 120 km/h.

Wyższość odcinkowych pomiarów prędkości polega na tym, że wymagają one od kierowcy przestrzegania zasad ruchu drogowego na pewnym odcinku trasy. Dotąd stosowane fotoradary wymuszały jedynie zwolnienia w jednym miejscu.

Kierowcy muszą uważać na nowe znaki, dzięki którym będą wiedzieć, że wjeżdżają na odcinek, gdzie mierzona będzie ich prędkość. Wojciech StróżykEast News

Odcinkowy pomiar prędkości. Jaki mandat za prędkość?

Przekroczenie prędkości, które zostało wyłapane przez jej odcinkowy pomiar, nie różni się karą od wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar czy policjanta. Oznacza to, że możemy spodziewać się wysokości mandatu wystawionego na podstawie średniej prędkości, zarejestrowanej przez system.

Zgodnie z obecnym taryfikatorem, mandaty za prędkość wynoszą:

  • do 10 km/h - 50 zł, 1 punkt karny;
  • od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne;
  • od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne;
  • od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych;
  • od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych;
  • od 31 do 40 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych;
  • od 41 do 50 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych;
  • od 51 do 60 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych;
  • od 61 do 70 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych;
  • od 71 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych.
Hulajnogą wjechał pod samochód. 10-latek miał sporo szczęściaPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas