Niemcy wprowadzają surowy zakaz. Od 1 października policja da mandat za opony
Od października w Niemczech zmieniają się regulacje dotyczące ogumienia zimowego. Kto nie dostosuje się do nowych wymogów, musi liczyć się z mandatem i problemami podczas kontroli drogowej.

W skrócie
- Od października 2025 roku w Niemczech obowiązują nowe przepisy dotyczące zimowych opon, wymagające oznaczenia Alpine zamiast samego M+S.
- Kierowców czekają wysokie mandaty i punkty karne za używanie niedopuszczonych opon oraz możliwe problemy z odszkodowaniem po wypadku.
- Minimalna głębokość bieżnika zimowych opon to 1,6 mm, lecz zaleca się przynajmniej 4 mm.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Zimowe opony w Niemczech - nowe przepisy
Od 1 października 2025 r. na niemieckich drogach obowiązuje zakaz używania opon zimowych oznaczonych wyłącznie symbolem M+S (Mud and Snow). Zgodnie z nowymi regulacjami za pełnoprawne opony zimowe uznawane są wyłącznie te z oznaczeniem Alpine, czyli symbolem 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake). Jest to charakterystyczny piktogram przedstawiający płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów.
Symbol Alpine potwierdza, że dana opona spełnia unijne normy dotyczące przyczepności w warunkach zimowych. Opony z samym oznaczeniem M+S nie gwarantują już takiego poziomu bezpieczeństwa i od października nie są uznawane przez niemiecką policję.
Wyjątkiem są modele ogumienia, które posiadają oba oznaczenia - M+S oraz Alpine. Takie opony wciąż można legalnie użytkować.
Kary w Niemczech za opony bez symbolu Alpine
Zignorowanie nowych przepisów wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi. Minimalny mandat wynosi 60 euro, czyli około 260 zł, a dodatkowo kierowca otrzymuje 1 punkt karny.

Jeśli niedopuszczone opony spowodują utrudnienia w ruchu, kara wzrasta do 80-100 euro, czyli około 340-430 zł. Najpoważniejsze sankcje grożą sprawcom kolizji lub wypadków - w takim przypadku mandat może sięgnąć nawet 120 euro, czyli ponad 510 zł.
To jednak nie koniec. W razie zdarzenia drogowego ubezpieczyciel ma prawo znacząco ograniczyć wypłatę odszkodowania. W praktyce oznacza to, że sprawca jazdy na niewłaściwych oponach może samodzielnie pokryć koszty naprawy auta lub wypłat dla poszkodowanych.
Obowiązek zimowych opon w Niemczech
W Niemczech nie obowiązuje sztywna data nakazująca wymianę opon, jak ma to miejsce w niektórych krajach. Zgodnie z kodeksem drogowym (StVO) kierowców obowiązuje tzw. situative Winterreifenpflicht. Oznacza to, że zimowe opony są wymagane zawsze wtedy, gdy występują zimowe warunki - opady śniegu, lód czy błoto pośniegowe.
Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC rekomendują, by w zimie używać ogumienia z bieżnikiem co najmniej 4 mm. Dozwolone są także opony całoroczne, pod warunkiem że posiadają symbol Alpine.
Według danych branżowych nawet kilkaset tys. pojazdów w Niemczech wciąż porusza się na oponach oznaczonych wyłącznie symbolem M+S. Kierowcy, którzy do tej pory nie wymienili ogumienia, muszą to zrobić przed rozpoczęciem sezonu zimowego, jeśli chcą uniknąć mandatów.