Jak sprawdzić wiek opony auta? Kluczowe są te oznaczenia
Zakup nowych opon to spory wydatek, dlatego warto wiedzieć, jak sprawdzić ich wiek przed wydaniem pieniędzy - często bowiem zdarza się, że opony są magazynowane przez miesiące, a nawet lata. Zgodnie z prawem opona sprzedawana jako nowa może być wyprodukowana maksymalnie 3 lata wcześniej. Jak zatem sprawdzić wiek opony?

Spis treści:
Każda opona ma na swojej bocznej ścianie (bok opony między obręczą a bieżnikiem) specjalne oznaczenia. Oprócz marki, rozmiaru i innych parametrów (np. 225/45 R18), znajdziemy tam czterocyfrowy kod, zwykle umieszczony w małym prostokątnym polu lub okręgu. Te cztery cyfry to właśnie data produkcji opony.
Jak odczytać wiek opony? Pomocny jest kod DOT
Jak odczytać ten kod? Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie rok. Na przykład oznaczenie “0723” oznacza, że opona została wyprodukowana w siódmym tygodniu 2023 roku, czyli w lutym 2023.
Kod ten jest częścią oznaczenia DOT (Department of Transportation), które potwierdza, że opona spełnia światowe normy bezpieczeństwa. Pełny kod DOT może składać się nawet z 12 znaków, ale to właśnie ostatnie cztery cyfry informują nas o wieku opony.
Kiedy opona przestaje być nowa?
Dlaczego wiek opony jest ważny? Z upływem czasu guma, z której wykonana jest opona, stopniowo wysycha. To powoduje, że traci swoje właściwości - zmniejsza się przyczepność, a materiał staje się bardziej podatny na pęknięcia i wybrzuszenia. Producenci dodają do mieszanki gumowej specjalne substancje opóźniające ten proces, ale ich skuteczność maleje, zwłaszcza jeśli opony nie są używane.
W normalnych warunkach, przy regularnej jeździe, opona zużyje się przez ścieranie bieżnika zanim stanie się niebezpieczna ze względu na wiek. Jednak jeśli samochód stoi nieużywany przez dłuższy czas, opony mogą stać się niebezpieczne nawet jeśli mają wystarczającą głębokość bieżnika.
Producenci opon zalecają ich wymianę już po 5 latach użytkowania. Choć może to wydawać się zabiegiem marketingowym, warto jednak zwracać uwagę na stan opon po przekroczeniu tego wieku. Jeśli zauważysz małe pęknięcia w gumie, wymień opony niezależnie od pozostałej głębokości bieżnika.
Po ilu latach trzeba wymienić opony?
Ogólna zasada mówi, że opony starsze niż 10 lat powinny być bezwzględnie wymienione, nawet jeśli wyglądają dobrze. Technologia produkcji opon stale się rozwija, więc nawet jeśli wymienimy opony tylko ze względu na ich wiek, i tak zyskamy oponę o lepszej przyczepności i parametrach takich jak szumy toczenia.
Warto pamiętać też, że według przepisów polskiego prawa bieżnik musi mieć co najmniej 1,6 mm, ale to tak naprawdę wartość graniczna i nie polecamy czekać do tego momentu. Opony z tak niskim bieżnikiem nie zapewniają odpowiedniej trakcji ani przyczepności, a droga hamowania, w zależności od prędkości, może wydłużyć się nawet o 50 proc. Jednym słowem – jazda na oponach z bieżnikiem 1,6 mm to naprawdę niebezpieczna sprawa. Warto zaznaczyć, że fabrycznie nowe opony mają bieżnik o wysokości około 8 mm, różnica jest więc ogromna.
Czy można dostać mandat za zużyte opony?
Podczas rutynowej kontroli drogowej, oprócz dokumentów i stanu technicznego pojazdu, funkcjonariusze mogą skontrolować również stan opon.
Jakie uchybienia w stanie opon mogą skutkować mandatem?
- Niewystarczająca głębokość bieżnika: Bieżnik niższy niż 1,6 mm lub równy z wyznacznikiem TWI (w rowkach bieżnika) jest niedopuszczalny. Nierównomierne zużycie opon z bieżnikiem poniżej 1,6 mm również wiąże się z karą.
- Niewłaściwe opony na jednej osi: Na jednej osi pojazdu muszą znajdować się opony o tym samym rozmiarze i rzeźbie bieżnika (z wyjątkiem koła zapasowego/dojazdowego).
- Uszkodzenia mechaniczne: Pęknięcia, przecięcia lub bąble na oponach, odsłaniające osnowę, są niedozwolone.
- Wystające poza obrys nadwozia
W każdym z powyższych przypadków policjant może ukarać mandatem wynoszącym nawet 3 tys. zł (a także zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badanie techniczne) z tytułu art. 97 KW za inne naruszenia.