Jazda na suwak. Czy kiedykolwiek przestaniemy popełniać wciąż te same błędy?
Jazda na suwak nie jest już dobrą wolą kierowców, a ich obowiązkiem. Wciąż jednak wielu kierowców popełnia kilka błędów. Niektóre z nich są wręcz niebezpieczne.
Zasada jazdy na suwak miała ułatwić kierowcom poruszanie się na drogach podczas korków, remontów i innych sytuacji utrudniających ruch. Od momentu wprowadzenia przepisów minęły już prawie trzy lata, a nadal wielu zmotoryzowanych ma problemy z interpretacją przepisów.
Obowiązek jazdy na suwak reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie art. 22 pkt. 4, określający zasady bezpieczeństwa podczas zmiany pasa ruchu.
Opisane poniżej wyjątki (ust. 4a i 4b) wymagają jazdy na suwak:
- W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu ze względu na występującą przeszkodę na tym pasie ruchu lub zaniknięcie pasa, kierujący pojazdem, który porusza się sąsiednim pasem ruchu, jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, do umożliwienia jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które znajdują się na takim pasie ruchu, do zmiany pasa ruchu na sąsiedni, na którym już istnieje możliwość kontynuowania jazdy.
- W sytuacji znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ze względu na przeszkody na tych pasach ruchu lub ich zanikanie, jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, to kierujący pojazdem, który porusza się tym pasem ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem występowania przeszkody lub zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.
Żeby była wymagana jazda na suwak, muszą wystąpić odpowiednie warunki na drodze. Na trasie musi zachodzić konieczność znacznego zmniejszenia prędkości, która jest spowodowana zatorem drogowym. W związku z tym pojazdy stoją lub poruszają się wolniej przez utrudnienia na drodze (stłuczka, wypadek, awaria, remont lub inna sytuacja drogowa).
Jednak nie zawsze powyższe okoliczności zobowiązują kierowcę do jazdy na suwak. Nie stosujemy tej zasady w przypadku, gdy dochodzi po prostu do zmniejszenia prędkości ze względu na obniżenie dopuszczalnej prędkości. Suwak nie obowiązuje również, gdy dojeżdżamy do końca pasa włączającego lub rozbiegowego. Pod warunkiem, że na drodze właśnie nie występuje zator z powodów wymienionych wyżej.
Podczas korzystania z jazdy na suwak należy wykorzystać całą długość pasa ruchu, który się kończy, dojechać do jego końca, ale przy okazji należy utrzymywać prędkość do pojazdu jadącego sąsiednim pasem. Podczas wykonywania tego manewru należy bezwzględnie pamiętać o sygnalizowaniu zamiaru kierunkowskazem. Jeśli poruszamy się pasem, który ma kontynuację, mamy obowiązek wpuścić samochód, który jedzie kończącym się pasem.
- Bardzo często kierowcy doprowadzają do blokowania pasa ruchu, aby inni nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie można kontynuować dalszej jazdy. Takie zachowanie jest często nazywane mianem "szeryfowania" na drodze.
- Kolejnym nagminnym błędem jest próba wpychania się na drugi pas tuż za przepuszczanym samochodem. Należy pamiętać, że kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić przed siebie tylko jeden pojazd.
- Zdarza się, że kierowcy jadący pasem, który ma kontynuację, jadą "przyklejeni" do zderzaka samochodu jadącego przed nimi. W ten sposób nie dają możliwości włączenia się pojazdowi z pasa, który się kończy.
- Często kierowcy próbują również zjeżdżać wcześniej z pasa, który się kończy. Zasady jazdy na suwak wyraźnie mówią o konieczności dojeżdżania do końca pasa. Dopiero w miejscu, w którym nie ma możliwości kontynuowania jazdy, sygnalizacji chęci zmiany pasa i wykonaniu manewru.
- Część kierowców uważa, że zasada jazdy na suwak obowiązuje wszędzie tam, gdzie jeden z pasów zanika. To nieprawda. Przepisy mówią jasno, że musi dojść do znacznego spowolnienia ruchu. Dopiero wtedy jazda na suwak obowiązuje.
Zasada jazdy na suwak znakomicie poprawia płynność ruchu w miejscach zwężeń - pod warunkiem, że wszyscy kierowcy stosują się do zasad. Czasami wystarczy na drodze jedna "czarna owca", żeby zepsuć cały układ.