Jazda na suwak. Czy kiedykolwiek przestaniemy popełniać wciąż te same błędy?

Jak prawidłowo jeździć na suwak?
Jak prawidłowo jeździć na suwak?Informacja prasowa (moto)

Jazda na suwak - kiedy obowiązuje

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
  • W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu ze względu na występującą przeszkodę na tym pasie ruchu lub zaniknięcie pasa, kierujący pojazdem, który porusza się sąsiednim pasem ruchu, jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, do umożliwienia jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które znajdują się na takim pasie ruchu, do zmiany pasa ruchu na sąsiedni, na którym już istnieje możliwość kontynuowania jazdy.
  • W sytuacji znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ze względu na przeszkody na tych pasach ruchu lub ich zanikanie, jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, to kierujący pojazdem, który porusza się tym pasem ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem występowania przeszkody lub zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.

Zasady jazdy na suwak

Jazda na suwak jest bardzo prosta. Trzeba tylko pamiętać o kilku najważniejszych zasadach i wyjątkach.
Jazda na suwak jest bardzo prosta. Trzeba tylko pamiętać o kilku najważniejszych zasadach i wyjątkach.Interia.plInformacja prasowa (moto)

Najczęstsze błędy podczas jazdy na suwak

  • Bardzo często kierowcy doprowadzają do blokowania pasa ruchu, aby inni nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie można kontynuować dalszej jazdy. Takie zachowanie jest często nazywane mianem "szeryfowania" na drodze.
  • Kolejnym nagminnym błędem jest próba wpychania się na drugi pas tuż za przepuszczanym samochodem. Należy pamiętać, że kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić przed siebie tylko jeden pojazd.
  • Zdarza się, że kierowcy jadący pasem, który ma kontynuację, jadą "przyklejeni" do zderzaka samochodu jadącego przed nimi. W ten sposób nie dają możliwości włączenia się pojazdowi z pasa, który się kończy.
  • Często kierowcy próbują również zjeżdżać wcześniej z pasa, który się kończy. Zasady jazdy na suwak wyraźnie mówią o konieczności dojeżdżania do końca pasa. Dopiero w miejscu, w którym nie ma możliwości kontynuowania jazdy, sygnalizacji chęci zmiany pasa i wykonaniu manewru.
  • Część kierowców uważa, że zasada jazdy na suwak obowiązuje wszędzie tam, gdzie jeden z pasów zanika. To nieprawda. Przepisy mówią jasno, że musi dojść do znacznego spowolnienia ruchu. Dopiero wtedy jazda na suwak obowiązuje.