Prawo jazdy na tiry. Wszystko, co trzeba wiedzieć o kategoriach C i C+E
By uzyskać prawo jazdy na tiry należy podjąć szereg działań związanych nie tylko z zaliczeniem egzaminu praktycznego. Jakie wymagania trzeba spełnić, by zostać kierowcą ciężarówki? Ile kosztuje kurs na prawo jazdy kategorii C+E i jak uzyskać świadectwo kwalifikacji zawodowej? Wyjaśniamy.
Prawa jazdy kategorii C i C+E uprawniają do prowadzenia pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony z wykluczeniem autobusów. Różnicę między kategorią C a C+E stanowi rodzaj przyczepy, która może być dołączona do samochodu.
W przypadku uprawnień kategorii C to przyczepa lekka o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg.
Z kolei kategoria C+E uprawnia do ciągnięcia przyczepy, której masa przekracza 750 kg.
Kierowca, który chce uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi, musi mieć ukończone 21 lat z adnotacją, że można zapisać się na kurs, mając 20 lat i 9 miesięcy.
Dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi 18 lat. Ten sam limit wiekowy obowiązuje również żołnierzy kierujących pojazdami Sił Zbrojnych RP i funkcjonariuszy służb mundurowych (policji, straży pożarnej i straży granicznej).
Kolejnym warunkiem do uzyskania prawa jazdy kategorii C jest posiadanie prawa jazdy kategorii B. Podobnie jak posiadanie prawa jazdy kategorii C stanowi konieczność, gdy planujemy zapisać się na kurs prawa jazdy kategorii C+E.
Czytaj także: Klimatyzacja w domu do 100 m2. Jak wybrać, ile kosztuje, ile zużywa prądu?
Ceny kursów na prawo jazdy kategorii C+E nie są odgórnie ustalone. Są zależne od kilku czynników, a jednym z nich jest lokalizacja ośrodka szkolącego. Cena w zależności od regionu waha się od 2800 do 4000 złotych i dotyczy samego kursu.
Dodatkowe wydatki obejmują m.in.
- badanie lekarskie z orzeczeniem o braku przeciwskazań do kierowania pojazdami mechanicznymi,
- orzeczenie z poradni psychologicznej,
- wykonanie zdjęcia do prawa jazdy
- koszt egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (245 złotych).
Do tego dochodzi również opłata za wydanie dokumentu prawa jazdy oraz kurs kwalifikacji zawodowej.
Kurs na prawo jazdy dla kategorii C+E trwa minimum 45 godzin i składa się z 20 godzin zajęć teoretycznych i 30 godzin zajęć praktycznych. Po zakończeniu szkolenia w szkole jazdy przyszły kierowca samochodów ciężarowych musisz zdać test wewnętrzny i dopiero wtedy możesz udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, żeby przystąpić do egzaminu państwowego.
Osoby, które zdają egzamin na kategorię C+E są zwolnione ze zdawania testu teoretycznego w WORD z racji tego, że uzyskały one pozytywny wynik z tej części egzaminu w trakcie kursu na prawo jazdy kategorii C.
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii C+E jest złożony z trzech etapów:
- sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i przygotowanie do jazdy, w tym kontrola zabezpieczenia ładunku;
- wykonanie zadań na placu manewrowym (m.in. złączenie pojazdu z przyczepą, ruszanie z miejsca oraz parkowanie skośne i prostopadłe);
- wykonanie zadań w ruchu miejskim (m.in. sposób wykonywania manewrów na drodze, zachowanie wobec innych uczestników ruchu, sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem, skuteczność reagowania na zagrożenia).
Samo prawo jazdy kategorii C+E nie wystarcza, by zawodowo jeździć tirem. Konieczne jest również uzyskanie przez kandydata świadectwa kwalifikacji zawodowej. Jest dokumentem niezbędnym do uzyskania kodu 95 w prawo jazdy, który uprawnia do wykonywania transportu drogowego.
Świadectwo kwalifikacji zawodowej uzyskuje się poprzez uczestnictwo w specjalnym kursie zakończonym egzaminem państwowym. Wyróżnić możemy kurs w ramach:
- kwalifikacji wstępnej,
- kwalifikacji wstępnej przyśpieszonej,
- kwalifikacji wstępnej uzupełniającej,
- kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyśpieszonej.
Szkolenie to jest zakończone egzaminem w formie testowej. Wynik testu uważa się za pozytywny w przypadku udzielenia co najmniej 16 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście podstawowym oraz 5 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście specjalistycznym.
Zobacz też:
Nie ma, że nie wiedziałem. Masz ten kod wprawie jazdy, to masz dodatkowy obowiązek
Czy prawo jazdy i dowód rejestracyjny wciąż trzeba wozić ze sobą w aucie?