Zapaliła się kontrolka oleju. Ile możesz jeszcze przejechać?
Oprac.: Jan Kincel
Na tablicy rozdzielczej znajduje się wiele kontrolek, jednak zapalenie tej przypominającej lampę Aladyna może przyprawić o szybsze bicie serca. Co robić, gdy zapali się żółta lub czerwona kontrolka oleju i czy można w takiej sytuacji jechać dalej samochodem?
Spis treści:
Kontrolka oleju w samochodzie. Problem, gdy się zapali
Olej to jeden z podstawowych materiałów eksploatacyjnych w samochodzie. Jest kluczowy dla działania silnika, a także takich podzespołów jak rozrząd czy turbosprężarka. W momencie uruchomienia silnika jest on zasysany z miski olejowej przez pompę olejową. Pompa nadaje olejowi odpowiednie ciśnienie, by mógł dotrzeć do wszystkich punktów smarowania w silniku czy turbosprężarce i - dzięki filmowi olejowemu - zabezpieczyć elementy przed błyskawicznym zużyciem.
Za kontrolę ciśnienia oleju w układzie odpowiada specjalny czujnik. Odpowiednia wartość ciśnienia sprawia, że olej może chłodzić pracujące części silnika, smarować je oraz zapewniać film ochronny, a także odprowadzać zanieczyszczenia.
Kontrolka oleju, zwana też lampą Aladyna czy konewką, zapala się w sytuacjach, gdy którykolwiek z parametrów oleju, jak jego ciśnienie czy poziom, znajduje się poza normą dopuszczoną przez producenta samochodu.
Zobacz również: Jak skasować check engine bez komputera? Prosty sposób
Zapaliła się czerwona kontrolka oleju. Co robić i czy mogę dalej jechać?
Najmniej szkodliwa usterka związana z zapaleniem się kontrolki oleju na desce rozdzielczej to awaria czujnika ciśnienia. W takiej sytuacji konieczna jest jego wymiana, ale prawdopodobnie ciśnienie oleju, jego temperatura oraz ilość w układzie smarowania jest odpowiednia. Oczywiście od momentu zauważenia usterki do wizyty na warsztacie należy kontrolować w każdy możliwy sposób wszystkie parametry oleju. Mówiąc wprost - zapalenia się kontrolki oleju nie można zignorować.
Kolejna sytuacja, w której na desce rozdzielczej może zapalić się czerwona kontrolka oleju, to zbyt niski poziom oleju. Najczęściej wyświetla się ona od razu po włączeniu silnika. W takim przypadku konieczne jest jego wyłączenie, a następnie sprawdzenie poziomu oleju za pomocą bagnetu. W przypadku aut z tzw. elektronicznymi bagnetami możliwa jest także awaria czujnika poziomu oleju. Jeśli stwierdzimy, że poziom oleju jest zbyt niski, musimy dolać go w takiej ilości, by poziom znajdował się między wartością minimalną a maksymalną. Pamiętajmy, że pomiaru dokonujemy gdy silnik jest zimny a samochód stoi na równym podłożu. Jeśli domniemaną usterkę zauważymy zaraz po uruchumieniu jednostki napędowej, sprawdzenie poziomu oleju możliwe będzie dopiero po kilkunastu minutach, gdy ten spowrotem spłynie do miski olejowej.
Prawdopodobieństwo poważnej usterki wzrasta, gdy kontrolka włączy się lub zacznie migać w trakcie jazdy. Pierwszym krokiem w kierunku diagnostyki problemów z olejem jest zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu, a następnie odczekanie od 30 minut do godziny, by olej spłynął do miski olejowej. Następnie trzeba sprawdzić jego poziom oraz ewentualne wycieki (najczęściej pod silnikiem, pod pokrywą zaworów lub we wnętrzu komory silnika). Jeśli poziom jest zbyt niski, należy go uzupełnić i spróbować ruszyć dalej, cały czas obserwując kontrolkę.
Kiedy konieczne będzie wezwanie lawety? Przede wszystkim, gdy w trakcie jazdy zauważymy niski poziom oleju wraz z widocznym wyciekiem. Odwiedzić warsztat powinniśmy także w sytuacji, gdy po zakończonej jeździe, w trakcie której uzupełnialiśmy olej, zmniejszy się jego poziom w misce olejowej (również po odczekaniu od 30 minut do godziny po wyłączeniu silnika).
Kontrolka oleju może się również zapalić, gdy komputer wykryje problem z jego ciśnieniem. Jest to również powiązane z jego ilością (mniejsza ilość oleju silnikowego wpływa na obniżenie ciśnienia w układzie). Dodatkowe przyczyny to stary i zanieczyszczony olej silnikowy, zapchany smok olejowy lub zużyta pompa oleju.
Żółta, pomarańczowa czy czerwona kontrolka. Czym różnią się kolory kontrolek oleju?
Nie w każdym samochodzie kontrolka oleju jest podświetlona na czerwono. W niektórych modelach możemy znaleźć kolor pomarańczowy, a nawet żółty. Jednak, co ciekawe, każda z nich informuje kierowcę o tych samych problemach. Jest to dość specyficzne, gdyż w ogólnej świadomości panuje przekonanie, że awarie związane z żółtymi kontrolkami są mniej groźnej, niż sytuacje, gdy kontrolki świecą się na czerwono. Inaczej jest w przypadku kontrolki oleju — jej zapalenie zawsze powinno wzbudzać maksymalną czujność kierowcy i skutkować konsultacją z doświadczonym mechanikiem.
Czytaj także: