Paliwo E10 - do których samochodów go nie tankować?
Od początku 2024 roku na polskich stacjach benzynowych nastąpiła istotna zmiana - dotychczasowe paliwo E5 zostało zastąpione benzyną E10, zawierającą zwiększoną zawartość biokomponentów do 10 proc. Część aut na rynku jest wyposażona w jednostki benzynowe, w których stosowanie nowego paliwa na dłuższą metę może zakończyć się awarią. Czy jest się czego obawiać?

Spis treści:
Bioetanol, który jest głównym składnikiem biokomponentów w E10, pozyskiwany jest z surowców odnawialnych, takich jak kukurydza, pszenica czy buraki cukrowe. Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, spośród wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodów benzynowych (ponad 11,6 mln) około 8,7 proc., czyli ponad milion pojazdów, nie jest przystosowanych do korzystania z nowego paliwa.
Paliwo E10 - co mówią mechanicy?
Eksperci, w tym Adam Lehnort z sieci Profi Auto, uspokajają kierowców twierdząc, że pojedyncze zatankowanie E10 nie spowoduje natychmiastowych szkód w silniku. Problemy mogą pojawić się dopiero przy długotrwałym stosowaniu tego paliwa w niekompatybilnych pojazdach. Główne zagrożenia wiążą się z podatnością bioetanolu na łączenie się z wodą oraz jego potencjalnie szkodliwym wpływem na elementy wykonane z aluminium, szczególnie w układzie paliwowym.
Szczególną uwagę powinni zachować właściciele samochodów wyposażonych w układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji, w tym modele Grupy Volkswagen z silnikami FSI i TFSI, Mitsubishi GDI czy starsze Mercedesy z jednostkami CGI. W tych pojazdach etanol pod wysokim ciśnieniem może przyspieszać zużycie elementów układu paliwowego.
Zanim zatankujemy, warto sprawdzić oznaczenia na klapce wlewu paliwa lub zajrzeć do dokumentacji samochodu. Na klapce wlewu znajdują się specjalne naklejki z symbolami E10 i E5 - ich obecność potwierdza, że silnik jest przystosowany do konkretnego rodzaju paliwa.
Paliwo E10 w autach z instalacją LPG
Oddzielnym aspektem jest kwestia stosowania E10 w autach z instalacją LPG. Eksperci zalecają ostrożność, szczególnie w przypadku pojazdów, w których benzyna jest rzadko używana. W takiej sytuacji rekomendowane jest stosowanie droższej benzyny 98-oktanowej E5, która nadal pozostaje dostępna na stacjach. Natomiast w przypadku nowszych instalacji LPG, gdzie system regularnie wykorzystuje również benzynę (np. przy większym obciążeniu silnika lub poprzez dotryskowywanie), stosowanie E10 nie powinno stanowić problemu.
Paliwo E10 - wyszukiwarka aut
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wychodząc naprzeciw wątpliwościom kierowców, uruchomiło specjalną wyszukiwarkę online (e10.klimat.gov.pl), gdzie można sprawdzić kompatybilność konkretnego modelu samochodu z nowym paliwem. Dodatkowo, warto zapoznać się z raportem przygotowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA oraz niemiecki DAT, który zawiera szczegółową listę modeli kompatybilnych i niekompatybilnych z E10.

Dlaczego jazda na rezerwie jest szkodliwa?
Warto pamiętać, że chcąc zadbać o kondycję układu paliwowego, eksperci zalecają, by utrzymywać w zbiorniku co najmniej jedną czwartą paliwa i unikać częstej jazdy na rezerwie. To drugie zachowanie jest szczególnie niebezpieczne, bowiem na dnie zbiornika nieustannie gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, w tym osady naturalnie wytrącające się z paliwa, drobiny rdzy pochodzące ze ścianek zbiornika, woda skraplająca się wewnątrz oraz wszelkie inne zanieczyszczenia, które mogły dostać się podczas tankowania. W sytuacji, gdy poziom paliwa jest bardzo niski, pompa paliwa zaczyna zasysać paliwo z samego dna zbiornika.
Zobacz również:
- Czy nowe paliwo E10 psuje silniki? Mechanik odpowiada
- Benzyna E10. Mechanicy radzą, kto musi szczególnie uważać
- Milion kierowców ma problem z paliwem E10. Co na to rząd?
- Benzyna E10. Mechanicy zabrali głos i stawiają sprawę jasno
- E10 to mało. Wkrótce pojawi się nowe paliwo. Polska ma być Brazylią Europy
Konsekwencje mogą być bardzo poważne dla całego układu paliwowego. Przede wszystkim może dojść do zapchania filtra paliwa, który będzie zmuszony do zatrzymywania znacznie większej ilości zanieczyszczeń niż zwykle. Dodatkowo, sama pompa paliwa może ulec uszkodzeniu, ponieważ zanieczyszczenia powodują przyspieszone zużycie jej elementów. Szczególnie narażone są również wtryskiwacze, które są wyjątkowo wrażliwe na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i mogą ulec zatkaniu lub uszkodzeniu. W najbardziej skrajnych przypadkach, gdy większa ilość zanieczyszczeń przedostanie się do komory spalania, może nawet dojść do zatarcia silnika.