Niemcy policzyli, które SUV-y są najtańsze w eksploatacji. Dacia zmiotła konkurencję
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził analizę kosztów eksploatacji najpopularniejszych SUV-ów dostępnych na europejskim rynku. Wyniki tego badania mogą okazać się bardzo przydatne dla polskich kierowców rozważających zakup nowego samochodu tego typu. W końcu to właśnie SUV-y i crossovery stanowią trzon sprzedaży wielu marek - Dacia Duster, Dacia Bigster czy VW T-Roc są chętnie wybierane między innymi właśnie z uwagi na cenę.

Spis treści:
W analizie uwzględniono nie tylko cenę zakupu, ale również utratę wartości pojazdu, wydatki na paliwo, wymianę oleju silnikowego, mycie samochodu, ubezpieczenie oraz koszty związane z warsztatem i oponami - oczywiście wszystkie powyższe były liczone zgodnie z niemieckimi realiami, mimo to wyniki pokazują, jaki jest ogólny obraz sytuacji.
Eksperci ADAC założyli, że nowy samochód będzie użytkowany przez pięć lat i w tym czasie przejedzie 75 tys. kilometrów, co odpowiada rocznym przebiegom na poziomie 15 tys. Kilometrów.
Najtańsze małe SUV-y i crossovery
W kategorii najmniejszych SUV-ów i crossoverów zdecydowanym zwycięzcą okazała się elektryczna Dacia Spring Electric 45 Essential. Model ten, chociaż nie jest najpopularniejszy w Polsce, oferuje miesięczny koszt utrzymania na poziomie 1,8 tys. zł. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Aygo X 1.0 Play z miesięcznym kosztem 2 tys. zł, a podium zamyka Citroen C3 Turbo 100 You, który choć ma najniższą cenę zakupu (w Niemczech), to w całkowitych kosztach eksploatacji zajmuje "tylko" trzecie miejsce z wydatkiem około 2240 zł.
Warto zwrócić uwagę na koszt w przeliczeniu na kilometr - w przypadku Dacii Spring wynosi on około 1,45 zł, podczas gdy Toyota Aygo X to około 1,64 zł, a Citroen C3 - około 1,79 zł.
Najtańsze miejskie SUV-y
W klasie niższej średniej triumfuje Dacia Duster Eco-G 100 Essential z instalacją LPG. Dzięki niskiemu cenie wyjściowej i niewielkim kosztom utrzymania, miesięczny wydatek na ten model wynosi około 2110 zł. Przewaga rumuńskiego SUV-a nad konkurencją jest wyraźna - drugi w zestawieniu Volkswagen T-Roc 1.0 TSI kosztuje miesięcznie około 2670 zł.
Koszt za kilometr w przypadku Dacii Duster wynosi około 1,69 zł, podczas gdy VW T-Roc to już około 2,14 zł.
Najtańsze SUV-y klasy średniej
W klasie średniej na szczycie rankingu znalazła się Dacia Bigster mild hybrid 140 Essential, której miesięczny koszt utrzymania to około 2290 zł. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota RAV4 2.5 Hybrid z wynikiem 3390 zł, a na trzecim - Opel Grandland 1.2 DI Turbo Hybrid Edition 3395 zł.

Duże i luksusowe SUV-y - wygrywa Kia EV9
W klasie wyższej i luksusowej najlepiej wypadają trzy nowe modele. Elektryczna Kia EV9 (76,1 kWh) Air z miesięcznym kosztem około 4720 zł wyprzedza hybrydę plug-in Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Exclusive-Line (około 4740 zł) oraz elektrycznego Audi Q6 e-tron (około 4870 zł).
W tej kategorii zwraca uwagę wysokie zużycie energii elektrycznej przez Mazdę CX-80 - 39,6 kWh na 100 km oraz spalanie benzyny na poziomie 1,6 l/100 km. Z kolei Mercedes-Benz EQE SUV 300 zamyka zestawienie z miesięcznym kosztem 5460 zł i najwyższym kosztem za kilometr wynoszącym około 4,37 zł.
Warto jednak pamiętać, że choć analiza ADAC jest kompleksowa, to indywidualne koszty mogą się różnić w zależności od stylu jazdy, rzeczywistych przebiegów oraz lokalnych cen paliw, energii elektrycznej i usług takich jak ubezpieczenie czy wysokość raty. W przypadku niektórych modeli elektrycznych koszty można obniżyć korzystając też z programu NaszEauto.