Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Czy rejestruje wykroczenia motocykli?

Odcinkowy pomiar prędkości to system kontroli, który od lat wprowadzany jest w różnych rejonach Polskich. Jego legalność, a właściwie legalność kar, które są nakładane za jego sprawą jest wątpliwa. W jaki sposób urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości rejestrują wykroczenia? Czy mogą zarejestrować przekroczenie prędkości na motocyklu?

Tak wygląda znak o zbliżającym się odcinkowym pomiarze prędkości
Tak wygląda znak o zbliżającym się odcinkowym pomiarze prędkościWojciech StróżykEast News

Odcinkowe pomiary prędkości to kolejny pomysł rządzących na wyciskanie kasy ze zbyt żywiołowo jeżdżących kierowców w Polsce. System po raz pierwszy został wprowadzony ponad dekadę temu i regularnie jest rozbudowywany o kolejne odcinki na których mierzona jest średnia prędkość pojazdów. Na jej podstawie wystawiane są mandaty za przekroczenie prędkości.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości to system dwóch lub więcej kamer ustawionych na danym odcinku drogi, z których każda skanuje numery rejestracyjne samochodu. System nie mierzy prędkości jako takiej, a raczej wylicza ją prostym działaniem matematycznym, na podstawie czasu, w którym dany samochód przejechał dany odcinek pomiarowy. Działanie jest proste: przykładowo jeśli odcinek pomiarowy ma długość 2 kilometrów, a dany samochód przejechał go w czasie minuty, to jechał z prędkością średnią wynoszącą 120 km/h (2 km x 60 min = 120 km/h).

Czy karanie na podstawie wyliczeń odcinkowego pomiaru prędkości jest legalne?

Sposób i warunki ukarania mandatem reguluje Prawo o Ruchu Drogowym, a konkretnie Artykuł 97 paragraf 3, który stanowi:

Funkcjonariusz nakładający grzywnę jest obowiązany wskazać jej wysokość, określić zachowanie stanowiące wykroczenie, czas i miejsce jego popełnienia oraz kwalifikację prawną, a także poinformować sprawcę wykroczenia o prawie odmowy przyjęcia mandatu karnego i o skutkach prawnych takiej odmowy.

W związku z tym istnieją uzasadnione wątpliwości co do legalności karania na podstawie wyliczeń odcinkowego pomiaru prędkości. Trudno bowiem wskazać tu dokładny czas i miejsce popełnienia wykroczenia, a także kwalifikację prawną, bowiem w polskim prawie nie ma paragrafu, który pozwalałby karać za prędkość średnią, a jedynie za przekroczenie prędkości zmierzone w danym momencie w danym miejscu.

Nie ma też mowy o przedziale czasowym, w którym dokonywany jest pomiar. Nawet wideo rejestratory w samochodach policyjnych rejestrują pojedyncze pomiary prędkości i na ich podstawie kierowca karany jest mandatem - nie ma tam mowy o wyliczaniu prędkości średniej.

Na podstawie jakich przepisów policja karze kierowców opierając się na wynikach odcinkowych pomiarów prędkości pozostaje niewiadomą, ale to nie pierwsze i jedyne nagięcie przepisów w kwestii wlepiania mandatów.

Czy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce może "ustrzelić motocyklistów"

Wydaje się, że jedyną grupą, która póki co pozostaje bezkarna na odcinkowych pomiarach prędkości są motocykliści. Systemy OPP w Polsce w tej chwili rejestrują tylko dane pojazdów nadjeżdżających (od przodu) sczytując ich numery rejestracyjne i identyfikując je na tej podstawie. Motocykle mają "blachy" jedynie z tyłu, zatem na odcinkowych pomiarach prędkości pozostają bezkarni. Dlaczego tak jest?

Polskie prawo przewiduje karanie mandatami jedynie osoby odpowiedzialne za wykroczenie i na razie nie ma możliwości karania właścicieli pojazdów (co zresztą również nie wydaje się legalne i zgodne z prawem), zatem aby móc ukarać kierowcę należy go zidentyfikować. Pozwalają na to jedynie zdjęcia i nagrania od przodu pojazdu (jeśli to nie właściciel jechał musi wskazać kierowcę samochodu).

Fakt że system nie będzie mógł kontrolować motocyklistów potwierdza przedstawiciel firmy Sprint, która została wybrana prze GITD do przygotowania urządzeń mających rejestrować wykroczenia na odcinkowych pomiarach prędkości w Polsce - Rafał Ogonowski:

Na chwilę obecną - czyli zgodnie z zamówieniem GITD - kamery w ramach systemu ustawione będą na najazd pojazdu. Oprócz odczytu numeru rejestracyjnego system będzie klasyfikował pojazdy, rozpoznawał markę oraz to, czy to auto osobowe, ciężarowe, autobus czy motocykl. W przypadku motocykla zakończy się na klasyfikacji typu pojazdu, nie zostanie zidentyfikowany. Oczywiście jest taka możliwość, żeby wyłapywać pojazdy także na tzw. odjeździe. Czy system będzie o taką część rozbudowany, to będzie zależało już od zamawiającego.
Rafał Ogonowski, Sprint

Motocykliści mogą więc spać spokojnie. Firma Sprint dysponuje jednak doświadczeniem i sprzętem, który pozwoli rozbudować OPP o dodatkowe kamery rejestrujące pojazdy na tzw. "odjeździe" co oznacza, że niedługo kamery będą mogły rejestrować również wykroczenia motocyklistów. Jak będzie z późniejszą identyfikacją w celu nałożenia mandatu - tego nie wiadomo.

O tym, że kamery będzie można odwrócić by "polować" również na motocyklistów, przedstawiciele CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) - a konkretnie ówczesny rzecznik prasowy, Łukasz Majchrzak - mówili już w 2014 roku, ale na razie niewiele z tego wyniknęło.

Urządzenia firmy Sprint działają już z powodzeniem między innymi w Czechach, testowali je również Austriacy, zatem firma ma duże doświadczenie w przygotowywaniu odcinkowych pomiarów prędkości.

Kamery odcinkowego pomiaru prędkości można znaleźć między innymi na jednym z warszawskich odcinków S8.Jakub Kamiński East News

Kontrowersje wokół odcinkowych pomiarów prędkości nie tylko w Polsce

Niespełna cztery lata temu w Dolnej Saksonii w Niemczech testowano odcinkowy pomiar prędkości na odcinku drogi B6 w Laatzen, nieopodal Hanoweru. Zaledwie po kilku tygodniach sąd w Hanowerze uznał, że system należy wyłączyć, bowiem nielegalnie rejestruje dane wrażliwe fotografując i zapamiętując tablice rejestracyjne wszystkich samochodów.

Po krótkim czasie w regionie Dolnej Saksonii zmieniono przepisy dotyczące Policji i legalności rejestrowania tablic (miały być przechowywane przez krótki okres czasu) i ponownie uruchomiono system, jednak wskazuje to na fakt, że OPP budzi więcej wątpliwości co do legalności.

Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

Na razie w Polsce działa 30 odcinkowych pomiarów prędkości, ale w 2023 roku GITD planuje poszerzyć działalność tego systemu o kolejne 39 odcinków. Według informacji podanych prze CANARD, system OPP w 2022 roku zarejestrował ponad 160 tys. naruszeń przepisów dotyczących prędkości. Dla porównania fotoradary na terenie Polski "ustrzeliły" ponad 969 tys. kierowców przekraczających prędkość.

W tabeli poniżej możemy znaleźć lokalizacje wszystkich 30 odcinkowych pomiarów prędkości:

 
Województwo
Miejscowość
Odcinek pomiarowy
Długość odcinka
Nr drogi
1
warmińsko-mazurskie
Gietrzwałd
w stronę Olsztyna, w stronę Ostródy
5026 m
16
2
warmińsko-mazurskie
Gwiazdowo
w stronę Rozóg, w stronę Mrągowa
5619 m
59
3
pomorskie
Reda
w stronę Redy, w stronę Pucka
1648 m
216
4
lubuskie
Sulechów
w stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa
2995 m
32
5
lubuskie
Szlichtyngowa
w stronę Wschowy, w stronę Głogowa
2529 m
12
6
opolskie
Łosiów
od strony Wrocławia, od strony Opola
2161 m
94
7
podlaskie
Zwierki
od strony Białegostoku, od strony Zabłudów
3835 m
19
8
mazowieckie
Karniewo
od strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego
1800 m
60
9
mazowieckie
Strachówka
od strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej
2650 m
50
10
mazowieckie
Sochaczew
w stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa
2847 m
50
11
mazowieckie
Blizne Łaszczyńskiego
w kierunku Poznania, Mory-Bemowo
2955 m
S8
12
mazowieckie
 Warszawa
 ul. Łabiszyńska - Marki ul. Szpitalna, Marki-Łabiszyńska
4041 m
S8
13
mazowieckie
Sulejówek
w stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy
1505 m
92
14
mazowieckie
Warszawa
Tunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów
2520 m
S2
15
mazowieckie
Warszawa
Tunel S2, w stronę Poznania, Wilanów
2533 m
S2
16
mazowieckie
Regut
od strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli
2760 m
50
17
łódzkie
Złota
w stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi
3279 m
72
18
łódzkie
Tomaszów
w stronę Białobrzegów, w stronę S8
2169 m
48
19
łódzkie
Kluki
w stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia
1394 m
74
20
świętokrzyskie
Radlin
w stronę Opatowa, w stronę Kielc
3996 m
74
21
lubelskie
Łuszczów Pierwszy
w stronę Łęcznej, w stronę Lublina
2881 m
82
22
lubelskie
Łęczna
w stronę Włodawy, w stronę Łęcznej
3891 m
82
23
podkarpackie
Jamnica
w stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega
6520 m
871
24
podkarpackie
Kolbuszowa Górna
w stronę Rzeszowa, w stronę Radomia
2525 m
9
25
podkarpackie
Iskrzynia
w stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa
1392 m
19
26
małopolskie
Tarnów
w stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa
4393 m
94
27
małopolskie
Skomielna Biała
Tunel S7, wyjazd Naprawa, kier. Kraków, Tunel S7, wyjazd Skomielna B.,k. Zakopane
2042 m
S7
28
śląskie
Tarnowskie Góry
w stronę Bytomia, w stronę Poznania
993 m
11
29
śląskie
Wilcza
w stronę Gliwic, w stronę Rybnika
2201 m
78
30
śląskie
Gorzyce
w stronę Gliwic, w stronę Ostrawy
850 m
78

Poniżej znajduje się lista 39 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości:

Województwo
Lokalizacja
Droga
Mazowieckie
Kanie-Otrębusy (odcinek 1,4 km)
DW719
Mazowieckie
Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki
DW579
Mazowieckie
obwodnica Mszczonowa
DK50
Łódzkie
Pomorzany / Bociany
A1
Łódzkie
Dobroń - Pabianice Płn. (odcinek 5,4 km)
S14
Łódzkie
Łódź (Chocianowicka - Łaskowice)
P 1120E
Mazowieckie
obwodnica Białobrzegów
S7
Łódzkie
Bychlew - Jadwinin
DW485
Łódzkie
Mokra Prawa
DK70
Podkarpackie
Nosówka (ul. Dębicka na odc. 4 km)
P 1391
Podkarpackie
Dukla (Trakt Węgierski) 
DK19 
Podkarpackie 
Nowa Dęba  
DK9 
Podkarpackie 
Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka 
DW835 
Dolnośląskie 
Bierzów - Przylesie 
DW403 
Zachodniopomorskie
Piecnik - Nieradz 
DK10 
Zachodniopomorskie
Łubianka - Brynka
DW151 
Lubuskie 
Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie 
DK27
Lubuskie 
Sudoł - Radomia
DK32 
Lubuskie 
Chełmsko - Przytocznia (odcinek 3 km)
DK24 
Małopolskie
Węzeł Balice - Węzeł Rudno 
A4
Małopolskie
Kęty, ul. Sobieskiego (odcinek 1,3 km) 
Śląskie
Braci Reńców 
DW902 
Opolskie
Kietlice - Kilisino 
DW416 
Śląskie 
Jankowice (ul. Nowa) - Świerklany (ul. Plebiscytowa) 
DW929 
Śląskie 
Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
DK88
Wielkopolskie
Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica 
S11 
Wielkopolskie
Konin (od MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary)
A2 
Lubelskie
Hrubieszów (odcinek 4,1 km) 
DW844
Lubelskie 
Gołąb (odcinek 3,7 km)
DW801 
Kujawsko-Pomorskie
Rogoźno Zamek - Kłódka
DK16
Kujawsko-Pomorskie
Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
A1
Pomorskie
Peplin - Swarożyn (odcinek 10,2 km)
A1 
Pomorskie
Borowo
DW211
Kujawsko-Pomorskie
Rycerzewo (odcinek 6,2 km)
DW251
Dolnośląskie 
Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (odcinek A4)
A4
Dolnośląskie
Wrocław, Al. Jana III Sobieskiego  
Gminna
Lubuskie
Motylewo - Łupowo
DW132
Śląskie
Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego 
DK88
Podkarpackie
Nisko, ul. Sandomierska
DK77

***

Policjanci zatrzymywali kierowców ostrzegających przed kontroląKPP w PiaseczniePolicja
ITD
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas