Kształt znaku zmienia wszystko. Łatwo stracić prawo jazdy
Zwykle w przypadku znaków drogowych obowiązuje zasada, że skrzyżowanie odwołuje znak i jest tak nie tylko w przypadku ograniczeń, ale też na przykład zakazu zawracania. Są jednak znaki, których znaczenie i zakres działania różnią się i nie są odwoływane przez skrzyżowania, co może w skrajnym przypadku doprowadzić do poważnych konsekwencji - nawet utraty prawa jazdy. Wiele zależy od ich kształtu.
Większość znaków informujących o ograniczeniu prędkości w Polsce jest umieszczona na okrągłej tarczy. Są jednak również takie które mimo klasycznej czerwonej obwódki umieszczone są na kwadratowym białym polu. Choć oba mówią o ograniczeniu prędkości ich zakres działania jest nieco inny. Warto o tym wiedzieć zanim złamiemy przepisy.
Jeśli ograniczenie prędkości jest umieszczone na kwadratowym białym tle (znak B-43) oznacza to, że wjechaliśmy w "strefę ograniczonej prędkości". To informacja że ograniczenie prędkości nie obowiązuje tylko na danym odcinku (do skrzyżowania lub odwołania znaku), a w całej okolicy, aż do momentu w którym pojawi się znak informujący o końcu strefy z ograniczoną prędkością, czyli znak podobny o ograniczenia, ale ukośnie przekreślony (B-44). Takiego ograniczenia nie odwołują skrzyżowania.
Z reguły znaki tego typu pojawiają się w miejscach gęsto zaludnionych, gdzie znajduje się dużo przejść dla pieszych oraz osiedlowych dróg i skrzyżowań, na których panuje wzmożony ruch.
Inną kwestią wartą poruszenia jest znak ograniczenia prędkości ustawiony bezpośrednio przy znaku terenu zabudowanego. W tym przypadku należy pamiętać, że jeśli znaki występują w takiej konfiguracji, ograniczenie prędkości wyrażone na znaku obowiązuje na obszarze całego terenu zabudowanego, a nie tylko na drodze, którą wjeżdżamy w teren zabudowany.
Podobnie jak w przypadku ograniczenia na kwadratowym białym tle tego znaku również nie odwołują skrzyżowania, a dopiero znak końca terenu zabudowanego, lub inne znaki ograniczeń prędkości.
Najczęściej spotykaną odmianą ograniczenia prędkości jest klasyczny okrągły znak z ograniczeniem na białym tle w czerwonej obwódce - znak B-33. W tym przypadku ograniczenie prędkości wyznaczone przez znak obowiązuje tylko na odcinku do najbliższego skrzyżowania, lub znaku odwołującego - kończącego odcinek z ograniczeniem prędkości (B-34) lub odwołującego zakazy (B-42). Przez wprowadzenie innego ograniczenia znak odwołują też znaki:
- początek obszaru zabudowanego D-42
- początek strefy zamieszkania D-40
- koniec terenu zabudowanego D-43
- koniec strefy zamieszkania D-41.
Jeśli nie do końca znamy powyższe zasady dotyczące znaków z ograniczeniem prędkości, w związku z nowym taryfikatorem możemy za to słono zapłacić. Za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym możemy nawet stracić prawo jazdy. Za złamanie ograniczeń prędkości, według nowego taryfikatora wprowadzonego w 2022 roku obowiązują poniższe kary:
- przekroczenie prędkości do 10 km/h - 50 zł,
- przekroczenie prędkości o 11-15 km/h - 100 zł,
- przekroczenie prędkości o 16-20 km/h - 200 zł,
- przekroczenie prędkości o 21-25 km/h - 300 zł,
- przekroczenie prędkości o 26-30 km/h - 400 zł,
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h - 800 lub 1 600 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h - 1 000 lub 2 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 51-60 km/h - 1 500 lub 3 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 61-70 km/h - 2 000 lub 4 000 zł (recydywa),
- przekroczenie prędkości o 71 km/h i więcej - 2 500 lub 5 000 zł (recydywa).
***