Auto nie chce odpalić na mrozie? Sprawdź, co musisz naprawić
Gdy temperatura spada poniżej zera, nawet nowoczesne samochody mogą mieć problemy z uruchomieniem silnika. Zimowe poranki często zaskakują kierowców, którzy nie wiedzą, dlaczego ich auta odmawiają posłuszeństwa. Przedstawiamy przyczyny tego zjawiska oraz wskazówki, jak sobie z nimi poradzić.
Niska temperatura stanowi poważne wyzwanie dla wielu elementów samochodu, co często skutkuje trudnościami z uruchomieniem silnika, szczególnie po mroźnej nocy. W takich warunkach akumulator, układ paliwowy i świece zapłonowe narażone są na ekstremalne temperatury, co znacząco zwiększa ryzyko awarii. Istnieje kilka głównych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika zimą, które warto poznać, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek:
- Słaby akumulator: W mroźnych warunkach akumulator traci część swojej wydajności, co może uniemożliwić uruchomienie silnika. Dotyczy to w szczególności wysłużonych ogniw z niską pojemnością, które w wyniku działania mrozu tracą zdolność do dostarczenia niezbędnej energii. Aby temu zapobiec, warto regularnie sprawdzać stan akumulatora i w razie potrzeby doładować go prostownikiem lub rozważyć wymianę na nowy. Doraźnie można podpiąć kable rozruchowe i uruchomić silnik z wykorzystaniem energii innego pojazdu.
- Zamarznięte paliwo: W ekstremalnie niskich temperaturach paliwo, zwłaszcza olej napędowy, gęstnieje lub nawet zamarza, co utrudnia jego przepływ przez układ paliwowy. Parafina wytrącająca się z oleju napędowego może zatkać filtr, uniemożliwiając uruchomienie silnika. Stosowanie specjalnych dodatków do paliwa obniżających temperaturę krzepnięcia oraz tankowanie zimowych wersji paliw skutecznie zapobiega temu problemowi.
- Zużyte świece zapłonowe lub żarowe: Niesprawne świece mogą utrudniać zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, co jest szczególnie problematyczne w niskich temperaturach. Regularna kontrola i wymiana świec zapłonowych w silnikach benzynowych oraz świec żarowych w dieslach jest kluczowa dla bezproblemowego rozruchu. Zaniedbanie tego elementu prowadzi do regularnych trudności z uruchomieniem auta zimą, nawet jeśli inne podzespoły są sprawne.
- Zanieczyszczony układ dolotowy i gaźnik: Nagromadzenie brudu i osadów w układzie dolotowym lub gaźniku może zakłócić prawidłowy przepływ powietrza i paliwa. W okresie zimowym, gdy wilgoć i niskie temperatury sprzyjają tworzeniu się osadów, problem ten się nasila. Regularne czyszczenie tych elementów oraz stosowanie wysokiej jakości filtrów powietrza pozwala uniknąć kłopotów.
- Problemy z rozrusznikiem i alternatorem: Niesprawny rozrusznik może nie być w stanie obrócić silnika z odpowiednią prędkością, a uszkodzony alternator nie zapewni prawidłowego ładowania akumulatora. Oba te podzespoły są kluczowe dla rozruchu i pracy silnika, szczególnie w trudnych warunkach zimowych. Regularne przeglądy i diagnostyka elektryki samochodu pomagają w wykryciu i naprawie usterek, zanim doprowadzą one do unieruchomienia pojazdu.
Przeczytaj też: Naciśnij ten przycisk, a jazda zimą od razu stanie się łatwiejsza
Gdy po przekręceniu kluczyka kontrolki na desce rozdzielczej zapalają się normalnie, ale silnik nie reaguje, może to wskazywać na problemy z układem elektrycznym lub rozrusznikiem. Taka sytuacja sugeruje, że akumulator ma wystarczającą moc do zasilenia elektroniki, ale nie jest w stanie uruchomić silnika. Warto wówczas sprawdzić, czy klemy akumulatora są czyste i mocno dokręcone, ponieważ luźne lub zaśniedziałe połączenia mogą zakłócać przepływ prądu do rozrusznika.
Innym potencjalnym źródłem problemu może być sam rozrusznik. Jeśli rozrusznik jest uszkodzony lub zużyty, nie będzie w stanie obrócić silnika mimo dostarczonego prądu. W takiej sytuacji niezbędna jest diagnoza w warsztacie samochodowym, gdzie mechanik sprawdzi stan rozrusznika i ewentualnie go naprawi lub wymieni. Czasami problem może tkwić w uszkodzonym przekaźniku rozrusznika lub bezpiecznikach, co również wymaga profesjonalnej interwencji.
Nie można też wykluczyć problemów z immobilizerem lub systemem alarmowym pojazdu. Jeśli system zabezpieczający nie rozpoznaje kluczyka lub wystąpiła usterka elektroniczna, silnik może być zablokowany mimo prawidłowego działania kontrolek. Warto wtedy spróbować użyć zapasowego kluczyka lub zresetować system zgodnie z instrukcją producenta. Jeśli to nie pomoże, konieczna będzie wizyta w serwisie specjalizującym się w elektronice samochodowej.
Przeczytaj też: Asystenci kierowcy. Jak ułatwiają jazdę jesienią i zimą?
Zakup nowego akumulatora często wydaje się rozwiązaniem problemów z rozruchem, jednak zdarza się, że mimo tego samochód nadal nie odpala. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad innymi możliwymi przyczynami. Jedną z nich może być uszkodzony alternator, który nie ładuje akumulatora podczas jazdy. Jeśli alternator nie działa prawidłowo, nawet nowa bateria szybko się rozładuje, uniemożliwiając uruchomienie silnika. W tym wypadku potrzebna będzie diagnostyka układu ładowania.
Kolejnym aspektem do sprawdzenia są przewody elektryczne i połączenia w układzie rozruchowym. Uszkodzone lub przetarte kable mogą powodować spadki napięcia, lub całkowity brak zasilania kluczowych podzespołów. Warto skontrolować stan przewodów łączących akumulator z rozrusznikiem i masą pojazdu, a także upewnić się, że wszystkie złącza są czyste i wolne od korozji. W razie wątpliwości pomocne będzie przeprowadzenie pomiarów multimetrem.
Nie można również zapominać o możliwości wystąpienia problemów z układem paliwowym. Nawet przy sprawnym akumulatorze i rozruszniku, silnik nie uruchomi się, jeśli do cylindrów nie trafi paliwo. Przyczyną mogą być zatkane filtry, awarie pompy czy zamarznięte przewody. Szczególnie zimą warto upewnić się, że tankowane paliwo jest odpowiedniej jakości i przystosowane do niskich temperatur, a filtry są regularnie wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta.
Przeczytaj też:
Wyciek pod autem? Lepiej sprawdź kolor i nie ignoruj plam
Jak prowadzić auto w trudnych warunkach? Obowiązkowe zasady
Na ręcznym, czy na biegu? Tak zostawiaj auto na parkingu zimą