Zima sprzyja drogowcom. Na tych odcinkach nieprzerwanie trwają prace
Zasadniczo okres od połowy grudnia do połowy marca to tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy realizujący prace budowlane w terenie, mogą je wstrzymać. W praktyce jednak, jeśli warunki pogodowe na to pozwalają, ekipy budowlane wykorzystują ten czas na nadrobienie ewentualnych opóźnień lub przyspieszenie realizacji inwestycji. Sprawdziliśmy, jak w ostatnich tygodniach przebiegały prace terenowe przy kluczowych projektach GDDKiA.
![Zima sprzyja drogowcom. Na tych odcinkach nieprzerwanie trwają prace](https://i.iplsc.com/000KKBI7DLTFLS8P-C322-F4.webp)
Spis treści:
Trwająca od połowy grudnia do połowy marca przerwa zimowa to okres, w którym wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. W przypadku sprzyjających warunków pogodowych mogą jednak wykorzystać dodatkowy czas na kontynuowanie prac, co pozwala na przyspieszenie realizacji inwestycji lub nadrobienie ewentualnych opóźnień. Wiele w tej kwestii uzależnione jest od warunków pogodowych. W ostatnich tygodniach są one w zdecydowanej mierze sprzyjające, a to oznacza, że drogowcy mogli kontynuować prace przy budowie najważniejszych dróg krajowych.
Zimowe prace drogowe w woj. świętokrzyskim
Część z nich jest realizowana w woj. świętokrzyskim. Na odcinku drogi ekspresowej S74 Mniów - Kielce pierwsze prace ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Trwają roboty ziemne, dzięki czemu ślad przyszłej trasy ekspresowej staje się coraz lepiej widoczny. Obok wycinki drzew i odhumusowania terenu, rozpoczęły się również roboty mostowe.
W woj. świętokrzyskim trwają także prace przy trzech obwodnicach. Pierwszą z nich jest obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9, której zaawansowanie zbliża się do 76 proc. Postępują też prace przy podporach dwóch estakad budowanych na drugim odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu DK73. Kontynuowane są także roboty mostowe na budowie kolejnej inwestycji drogowej w regionie, czyli obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42.
![](https://i.iplsc.com/000KKBIEVK8HO15J-C322-F4.webp)
Pracowita zima na Lubelszczyźnie
Równie intensywna zima zapowiada się w województwie lubelskim. Trwają tam pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku między Lubartowem a Lublinem, które rozpoczęły się w grudniu 2024 roku. Obejmują one m.in. rozbiórki budynków, wycinkę drzew i krzewów, odhumusowanie terenu oraz budowę dróg technologicznych, usprawniających komunikację na placu budowy.
Kontynuowane są również roboty na budowie obwodnicy Chełma w ciągu S12. W ostatnich tygodniach, dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym, wykonawca koncentrował się głównie na pracach związanych z wykopami, wzmacnianiem podłoża, profilowaniem skarp oraz budową systemu kanalizacji deszczowej.
Via Carpatia rozrasta się w ekspresowym tempie
W styczniu na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica w województwie podkarpackim prowadzone były prace brukarskie, betonowanie, montaż balustrad oraz zbrojenie. Na tym fragmencie trasy trwa także drążenie ponad 2-kilometrowego tunelu. Równocześnie roboty postępują na innym odcinku szlaku Via Carpatia – S19 Krosno – Miejsce Piastowe.
Prace ziemne i mostowe trwają natomiast na sąsiednim odcinku S19 Miejsce Piastowe - Dukla, gdzie operuje jedna z największych wiertnic do palowania w Europie. Mimo kontraktowej przerwy zimowej, drogowcy kontynuują także rozbudowę S19 między Jasionką a Sokołowem Małopolskim. Aktualnie wykonawca prowadzi roboty ziemne i mostowe.
![](https://i.iplsc.com/000KKBIHGH5AY3FW-C322-F4.webp)
Trwają prace nad drogą ekspresową S10 i autostradą A2
W woj. kujawsko-pomorskim wykonawca kontynuuje realizację przyszłej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń na odcinku pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy. Prace przygotowawcze rozpoczęły się od usuwania karpin w pasie drogowym, wycinki pozostałych drzew oraz rozpoznania saperskiego terenu budowy. Na miejscu działają też geodeci.
Sprzyjające warunki pogodowe pozwalają na postęp prac także w województwie mazowieckim. Większość robót koncentruje się na wschodnim odcinku autostrady A2, obejmującym ponad 65 km trasy od Siedlec do Białej Podlaskiej. W tym roku planowane jest również oddanie do użytku ponad 6 km obwodnicy tej miejscowości w ciągu drogi krajowej DK79.
![](https://i.iplsc.com/000KKBIMYNDYPOCN-C322-F4.webp)
S6 w dwóch województwach. Mocno zaawansowane prace
Mocno zaawansowane prace budowlane trwają przy obiektach inżynierskich na odcinku S6 Skórowo - Leśnice. Roboty na trasie głównej i przy przejściach dla zwierząt realizowane są na sąsiednim odcinku S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, gdzie kontynuowane są działania przy węzłach Lębork Wschód, Łęczyce oraz Lębork Zachód. Korzystne warunki atmosferyczne umożliwiły również wykonawcy ułożenie nawierzchni bitumicznej na fragmencie trasy, w czym pomogła specjalna nagrzewnica.
Roboty budowlane przy drodze ekspresowej S6 prowadzone są również w woj. zachodniopomorskim. Zarówno na odcinku Sianów - Sławno, jak i Sławno - Słupsk, zakres prac jest dostosowywany do warunków atmosferycznych.
Przerwa zimowa na budowach dróg. Potrwa do marca
Wymienione prace, to tylko część robót w terenie, które odbywają się w czasie przerwy zimowej na inwestycjach GDDKiA. Wykonawcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe lub wręcz tworzą infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie robót niezależnie od pogody. Ponadto warunki pogodowe nie przeszkadzają przy pracach przygotowawczych na kolejnych inwestycjach.
Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych. Wszystkie te zadania mogą być prowadzone niezależnie od warunków pogodowych. Wymagają one specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, ogromnych nakładów finansowych, a przede wszystkim mnóstwa pracy.