Wstrzymano prace na wszystkich budowach. Drogowcy wyjaśniają
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu przerwy zimowej, która potrwa od połowy grudnia do połowy marca. W tym czasie wykonawcy mogą wstrzymać prace budowlane z uwagi na trudne warunki atmosferyczne. Choć zimowa przerwa jest standardową praktyką w branży budowlanej, nie oznacza to całkowitego zaprzestania działalności.
W niektórych częściach Polski zaczęły pojawiać się opady śniegu, a ujemne temperatury sprawiły, że na drogi wyjechały pługi. Jednocześnie na budowach rozpoczęła się trzymiesięczna przerwa zimowa – rutynowa procedura w branży budowlanej zapisana w umowach zawieranych z wykonawcami. Potrwa od połowy grudnia do połowy marca, jednak w górskich rejonach może się ona przedłużyć.
Przerwa zimowa na budowach dróg. Potrwa do marca
Jak podkreślają drogowcy – przerwa zimowa to okres, w którym wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. W przypadku sprzyjających warunków pogodowych mogą jednak wykorzystać dodatkowy czas na kontynuowanie prac, co pozwoli na przyspieszenie realizacji inwestycji lub nadrobienie ewentualnych opóźnień. Niezależnie od zimowej aury, prowadzonych może być również szereg innych działań – m.in. w obszarze przygotowania czy projektowania, a to oznacza dla GDDKiA czas wytężonej pracy.
Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych. Wszystkie te zadania mogą być prowadzone niezależnie od warunków pogodowych. Wymagają one specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, ogromnych nakładów finansowych, a przede wszystkim mnóstwa pracy.
Polska to gigantyczny plac budowy. W realizacji 104 zadania
Jak podkreślają drogowcy – Polska jest obecnie jednym z największych placów budowy w Europie, a wiele z kluczowych dla naszego kraju inwestycji, dotyczy sieci dróg krajowych. Obecnie w realizacji są 104 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. o łącznej długości blisko 1467 km i wartości ponad 63 mld zł. W przetargu znajduje się także 16 zadań o łącznej długości blisko 131 km, a kolejnych ponad 2500 km w przygotowaniu. Na etapie realizacji znajdują się też 22 zadania z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 176 km. Kolejnych 13 obwodnic o łącznej długości ponad 122 km jest w trakcie przetargu, a 61, o łącznej długości ponad 582 km, w przygotowaniu.
Kolejne drogi jeszcze w 2024 roku
Mimo że przerwa zimowa na budowach już ruszyła, to do końca rokuGDDKiA planuje oddać kierowcom kolejne kilometry dróg. W województwie zachodniopomorskim sieć tras zostanie wydłużona o ponad 5-kilometrową obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. W województwie mazowieckim zakończą się procedury odbiorowe na niespełna 13-kilometrowym odcinku autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Natomiast w województwie małopolskim, tuż przed świętami, kierowcy zyskają dostęp do blisko 14-kilometrowego odcinka S7 Widoma – Kraków, który połączy Warszawę z Krakowem, oraz do ponad 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52, stanowiącego część Północnej Obwodnicy Krakowa.