Bydgoszcz i Toruń z drogą ekspresową. Jest ważny wniosek
Do wojewody kujawsko-pomorskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla blisko 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S10 Toruń Zachód – Toruń Południe. Uzyskanie tej decyzji będzie miało znaczenie nie tylko dla wykonawcy.
Odcinek drogi ekspresowej S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal 20 lat temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy. Teraz zostanie on wykorzystany na stworzenie trasy "w pełnym przekroju".
Bliżej do rozpoczęcia prac na kolejnym odcinku S10. Wniosek trafił do wojewody
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody kujawsko-pomorskiego skierowany został wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla blisko 12-kilometrowego odcinka Toruń Zachód - Toruń Południe. Dzięki tej inwestycji kierowcy w przyszłości mają skorzystać z drogi o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny).
Będzie to czwarty fragment drogi S10 między Bydgoszczą i Toruniem. Inwestycja obejmuje 11 obiektów inżynierskich i dwa nowe węzły - Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Trasa skróci dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy i ułatwi dostęp do A1 zmotoryzowanym z Torunia.
GDDKiA zwraca uwagę, że w ramach realizacji zadania ul. Bydgoska (gmina Wielka Nieszawka, stary bieg drogi krajowej nr 10, odłączony wraz z budową obwodnicy) ponownie zostanie połączona z obecną drogą krajową nr 10 w Cierpicach jako droga dojazdowa rangi wojewódzkiej.
Wykonawcą projektu i budowy wspomnianego fragmentu jest konsorcjum Rubau Polska i Poltores. Wartość zawartego kontraktu opiewa na niemal 340 mln złotych. GDDKiA informuje, że wszystkie prace powinny zakończyć się do końca pierwszego kwartału 2027 roku. Zadaniem wykonawcy jest stworzenie tej trasy w systemie Projektuj i buduj.
Na co pozwala decyzja ZRID?
Decyzja ZRID, którą wyda wojewoda, określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i pozwoli na rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa. Wykonawcy natomiast wydanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. GDDKiA planuje, że będzie to możliwe pod koniec tego roku.
Droga S10 połączy Szczecin z Warszawą
W przyszłości droga ekspresowa S10 połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Trasa będzie liczyć ok. 410 km długości. Po ukończeniu będzie to alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Obecnie trasa S10 oferuje łącznie ok. 60 km gotowych odcinków. W województwie zachodniopomorskim prowadzone są procedury przetargowe dla realizacji wszystkich odcinków od Szczecina do Piły. W województwie wielkopolskim GDDKiA złożyła wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla fragmentu Piła - Wyrzysk (ok. 28 km długości) oraz dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska (5 km) i czeka na ich wydanie. W województwie kujawsko-pomorskim w realizacji są obecnie cztery odcinki między Bydgoszczą i Toruniem, a w przygotowaniu znajdują się fragmenty Wyrzysk - Bydgoszcz oraz trasa A1-Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Prace przygotowawcze prowadzone są również w kwestii poszerzenia o dodatkowy pas ruchu autostrady A1 na odcinku Toruń Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10.