Tanie skutery elektryczne Yadea z Chin. Ładowanie 15 minut, cena od 2 tys. zł
Yadea to jedna z największych chińskich firm produkujących tanie jednoślady. Właśnie zadebiutowały pierwsze skutery elektryczne zasilane akumulatorami sodowo-jonowymi, wolnymi od litu. Nowa technologia pozwoli na ładowanie do 80 proc. w 15 minut.
Koncern Yadea to poważny, azjatycki gracz w temacie urządzeń dwukołowych. Producent ogłosił pod koniec grudnia ubiegłego roku, że łączna sprzedaż pojazdów tej marki przekroczyła 100 milionów egzemplarzy.
Warto podkreślić, że firma nie ma wiekowych tradycji w tym zakresie. Yadea Technology Group powstało zaledwie w 2001 roku. Siedziba firmy znajduje się w Wuxi, w prowincji Jiangsu.
Podczas konferencji Yadea Sodium Electric Vehicle w Hangzhou uruchomiono przedsprzedaż czterech nowych modeli skuterów elektrycznych wyposażonych właśnie w nowatorskie akumulatory. Ceny na rynku chińskim wynoszą od 3 299 do 4 299 juanów, co w przeliczeniu wynosi od 2 do 2,6 tys. zł.
Nowe modele i ceny:
- Yadea Q1 sodium-ion: 3 299 juanów (ok. 2040 zł)
- Yadea DE3 sodium-ion: 3 499 juanów (ok. 2165 zł)
- Yadea G30 Lite sodium-ion: 3 699 juanów (ok. 2290 zł)
- Guanneng Q50 sodium-ion: 4 299 juanów (ok. 2660 zł)
Nowy akumulator w skuterze elektrycznym. Sód zamiast litu
Nowe skutery wyposażono w inteligentny system kontroli trakcji TCS oraz akumulatory Yuji Sodium Battery, w których do budowy elektrody ujemnej (anody) wykorzystano specjalny materiał na bazie twardego węgla.
W praktyce oznacza to, że zamiast powszechnie stosowanych materiałów, takich jak grafit, zastosowano bardziej wytrzymały i efektywny materiał węglowy, co wpływa na trwałość, wydajność i niezawodność akumulatora. Zwłaszcza w trudnych warunkach, takich jak niskie temperatury.
Zobacz również:
Ile razy można naładować elektryczny skuter Yadea?
Ogniwa osiągają gęstość energii powyżej 145 Wh/kg i mogą być ładowane oraz rozładowywane 1500 razy w normalnych warunkach, co pozwala na bezproblemowe użytkowanie przez około pięć lat. Nawet w niskich temperaturach (-20 st. C) akumulatory potrafią zachować ponad 92 proc. pojemności.
Przy okazji premiery firma zaprezentowała sieć stacji szybkiego ładowania (Huayu JiNa Supercharging Ecosystem) oraz inteligentną platformę JiNa Smart, która monitoruje stan stacji ładowania i pozwala na identyfikację problematycznych akumulatorów.
Jaki akumulator, zasięg i osiągi ma elektryczny skuter Yadea?
Na stronie internetowej producenta można przeczytać, że topowy model skutera - Guanneng Q50 Sodium - jest wyposażony w akumulator 48 V, którego pojemność wynosi 24 Ah. Dzięki temu jednoślad może przejechać około 70 km na jednym ładowaniu. Silnik TIFAR o mocy 400 W pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 25 km/h. Wymiary niewielkiego skutera to 1535 x 690 x 1100 mm, a maksymalna ładowność wynosi 75 kg.
Dlaczego akumulatory sodowo-jonowe?
Akumulatory sodowe są tańsze w produkcji, bezpieczniejsze od litowych i lepiej znoszą niskie temperatury. Mają jednak niższą gęstość energii i wolniejsze tempo ładowania, przez co najlepiej sprawdzają się w jednośladach, małych samochodach miejskich i systemach magazynowania energii.
Produkcja akumulatorów sodowo-jonowych nabiera tempa w Chinach. W 2024 roku koncern BYD uruchomił budowę zakładu o mocy 30 GWh w Xuzhou, a CATL zapowiada wprowadzenie drugiej generacji akumulatorów sodowych w tym roku.