Pięć największych skuterów, którymi można jeździć z prawem jazdy kategorii B
Skutery o pojemności 125 cm3 przestały być już obiektem drwin, a ogromna masa zalet sprawiła, że pojazdy te są fantastyczną alternatywą dla samochodów osobowych. Segment systematycznie zyskuje na popularności, a dziś przyjrzymy się wyjątkowemu modelom, który zaskakują swoimi gabarytami.
Spis treści:
- Kymco DT X125 - największy skuter w segmencie do 125 cm3
- Yamaha XMAX125 - jego wielkość zdradza nazwa modelowa
- Aprilia SR Max 125 - piękna, ale niefiligranowa włoszka
- Yamaha Tricity 125 - dwa pochylane koła z przodu dla jeszcze łatwiejszego prowadzenia
- Honda FORZA 125 - niekwestionowany lider o wyrafinowanym stylu
Ogromna zasługa wzrostu popularności jednośladów to przede wszystkim wprowadzenie nowych przepisów, które weszły w życie w 2015 roku, na mocy których posiadacze kategorii B od co najmniej trzech lat mogą prowadzić również skutery i motocykle o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3.
W segmencie tym wyróżnia się kilka model skuterów, którym zaskakują swoimi gabarytami, przez co stały się idealnym wyborem dla osób wyższych, zapewniając wygodę za kierownicą, ale również sporo miejsca na nogi.
Kymco DT X125 - największy skuter w segmencie do 125 cm3
Tajwańska marka do obecnej pozycji dochodziła współpracując z Hondą, co pozwoliło na szybkie odcięcie się od metki producenta jednośladów lichej jakości ze wschodu. Nabranie doświadczenia sprawiło, że Kymco coraz śmielej gości na europejskich rynkach, a najnowsze modele są wyjątkowo konkurencyjne i przy tym atrakcyjne cenowo. Zaczęło się oczywiście od najmniejszych skuterów produkowanych w potężnych ilościach, ale dziś w ofercie możemy znaleźć zarówno motorowery, maxi-skutery, jak i również quady.
Jedną z najciekawszych propozycji zdecydowanie jest model DT X125, który nacechowany został designem i uniwersalnością motocykli adventure. Inżynierowie tworząc DT X125 nie szukali w czeluściach swoich gabinetów spektakularnej rewolucji, a postawili na sprawdzone już rozwiązania, które przetestowane zostały w poprzednich modelach i otrzymały sporą aprobatę ze strony użytkowników. Crossover w stylu adventure oparty jest na podzespołach z modelu Downtown, ale w kuluarach mówi się, że jego pokaźne gabaryty mają związek z wykorzystaniem do jego produkcji tego samego nadwozia, które znajduje się w większym bracie, czyli w DT X360, który napędzany jest jednostką napędową o pojemności 321 cm3.
Tajwańska propozycja w segmencie 125 cm3 jest nie tylko interesującą pod względem bezawaryjności i użytych materiałów do produkcji, ale przede wszystkim za sprawą wielkości samego skutera. Trzeba przyznać, że przyglądając się mu z bliska, nadal ciężko jest dostrzec, że jest to propozycja dla posiadaczy kategorii A1 oraz B. Siedzisko jest potężne, podobnie jak kształt przedniej owiewki, co zdecydowanie spodoba się osobom wysokim. Jednocześnie skuter jest bardzo poręczny i lekki w prowadzeniu, co zdecydowanie będzie sprzymierzeńcem podczas przemieszczania się zatłoczonymi arteriami. DT X125 gotowy do jazdy waży 179 kg.
Yamaha XMAX125 - jego wielkość zdradza nazwa modelowa
Pomimo tego, że głównym zamysłem przy tworzeniu skuterów jest utrzymanie kompaktowych wymiarów, to producenci coraz śmielej wprowadzają do swojej oferty również maxi-skutery, które przede wszystkim wyróżniają się gabarytami. Yamaha może pochwalić się jednośladami z serii XMAX, które świetnie sprzedają się w Europie.
Model o pojemności silnika wynoszącej 125 cm3 to idealny środek codziennego transportu, który łączy w sobie komfort, nowoczesny design i przede wszystkim duże rozmiary przy zachowaniu fantastycznego oraz lekkiego prowadzenia. Rozbudowany kształt owiewek o agresywnych liniach zdecydowanie może się podobać, zresztą jestem przekonany, że na design nikt nie będzie narzekał. Siedzisko znajduje się na wysokości 800 mm, a przed kierowcą znajduje się pokaźna szyba, która skutecznie rozbija pęd powietrza i poprawia komfort jazdy.
Skuter nie należy do najlżejszych, ponieważ gotowy do jazdy waży 167 kg, jednakże już pierwsze przejechane kilometry potwierdzają, że inżynierowie zachowali najważniejszy aspekt - lekkość prowadzenia. Niech nie zwiodą was pokaźne gabaryty, bo XMAX 125 z niebywałą precyzją przemierza zatłoczone arterie miast, ale i równie dobrze radzi sobie podczas weekendowych wyjazdów za miasto.
Aprilia SR Max 125 - piękna, ale niefiligranowa włoszka
Producent z Noale w tym zestawieniu również ma konkurencyjną propozycję. SR MAX 125 zdecydowanie wyróżnia się w segmencie skuterów o pojemności 125 cm3, co również zdradza nam już sama nazwa modelowa.
Włosi stworzyli jednoślad o sportowych zapędach, nie zapominając przy tym o funkcjonalności, komforcie oraz stylu, a także sporych gabarytach, które docenią przede wszystkim osoby wyższe. Duże i komfortowe siedzisko znajduje się na wysokości 815 mm, a tuż pod nim do dyspozycji kierowcy jest pojemny schowek, w którym znajduje się oświetlenie i bez problemu zmieścicie w nim integralny kask czy duże zakupy. Skuter waży 161 kg, a takie gabaryty wynikają przede wszystkim z tego, że model ten występuje również w wersji z silnikiem o pojemności 300 cm3, więc na liście wyposażenia znajdują się solidne hamulce i zawieszenie, a także rama wykonana z grubościennych rur, aby całość radziła sobie również w mocniejszą jednostką napędową. To spore zalety, które bezpośredni wpływają na dobre prowadzenie.
Yamaha Tricity 125 - dwa pochylane koła z przodu dla jeszcze łatwiejszego prowadzenia
Czas na bardziej innowacyjną propozycję, gdyż Tricity 125 jest skuterem trójkołowym z silnikiem o pojemności s 125 cm3. Za napęd odpowiedzialna jest jednostka Blue Core, która generuje moc 12,25 KM i posiada system Stop & Start. Układ dwóch pochylanych przednich kół zapewnia jeszcze większe poczucie stabilności podczas jazdy przy niskich prędkościach oraz przeciskania się w korkach, jednocześnie nie zwiększając drastycznie jego szerokości.
Przede wszystkim jest to propozycja dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, więc całość została zaprojektowana tak, aby jazda była wyjątkowo prosta. Pomagają w tym nieco same gabaryty, dzięki którym kierowca świetnie chroniony jest przed wiatrem, co skutecznie poprawia komfort. Dodatkowo duże podesty, wyprofilowana kanapa i brak konieczności podpierania się nogą przy każdym zatrzymaniu sprawia, że jest to nie tylko fantastyczna propozycja dla osób wysokich, ale także dla początkujących. Siedzisko znajduje się na wysokości 785 mm, a waga jednośladu gotowego do jazdy wynosi 168 kg. Nie jest to najcięższy skuter w zestawieniu, jednakże gwarantuje wam, że dzięki dwóm kołom z przodu jego masa jest całkowicie nieodczuwalna.
Yamaha twierdzi, że osoby, które doświadczą jazdy Tricity 125 już nigdy nie będą chciały wrócić do transportu publicznego. Coś w tym jest.
Honda FORZA 125 - niekwestionowany lider o wyrafinowanym stylu
GT, czyli Grand Tourismo to określenie, które coraz częściej pojawia się w samochodach, a także najróżniejszych modelach jednośladów. Te dwie litery są połączeniem niebywałego stylu z ponadprzeciętnym komfortem, dzięki któremu jazda staje się absolutnie wyjątkowa.
Honda FORZA 125 ma wszystkie te cechy, dzięki którym od 2015 roku rozdaje karty w segmencie stodwudziestekpiątek. Brak dodatkowych oznaczeń na owiewkach i jego gabaryty nie zdradzają, że mamy do czynienia ze skuterem dla posiadaczy kategorii B. Wręcz przeciwnie. Nie brakuje domysłów, że pod solidnie wykonanymi plastikami o typowo agresywnych kształtach kryje się znacznie mocniejszy silnik o pojemności niespełna 300 cm3. FORZA po prostu robi wrażenie, dlatego tak chętnie wybierana jest przez motocyklistów na całym świecie. Waga na poziomie 162 kg nie jest praktycznie odczuwalna za sprawą nisko umiejscowionego środka ciężkości oraz kanapy na wysokości 780 mm. Manewrowanie przy niskich prędkościach jest zatem bardzo proste, a duże gabaryty szczególnie docenimy podczas wyjazdów za miasto.