Motocyklowe karetki wreszcie będą legalne. Zmiany w prawie zajęły 23 lata
Sejm uchwalił niedawno nowelizację ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Wśród wielu istotnych zmian znalazło się wprowadzenie nowego typu zespołów ratownictwa medycznego – jednostek motocyklowych.

Spis treści:
Na polskich drogach od wielu lat można spotkać motocyklowe karetki, jednakże tylko w nielicznych przypadkach były włączone do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. W ustawie o PRM możemy przeczytać, że ambulansem jest pojazd, który służy do przewozu poszkodowanego. Pomimo tego, że karetki na dwóch kołach posiadają niezbędne wyposażenie do ratowania zdrowia i życia, nie mogły zostać uznane za pełnoprawny ambulans.
Dotychczasowa sytuacja motoambulansów w Polsce był niejasna i choć jednoślady kupowane były niejednokrotnie ze środków budżetu obywatelskiego, to nie mogły funkcjonować jako osobny pojazd pełniący służbę w systemie PRM. Na mocy najnowszej nowelizacji uregulowano zarówno kwestię działania, jak i finansowania motocyklowych karetek.
Motoambulansy w końcu będą legalne
Nowelizacja wprowadza zmiany w systemie ratownictwa, w definicji pierwszej pomocy i wzmacnia wsparcie dla medyków. Na jej mocy powstaną również jednostki motocyklowe, aby ratownicy medyczni mogli szybciej docierać do poszkodowanych. Motoambulansy będą funkcjonować w ramach systemu PRM, jednakże będą oddzielnie kontraktowane przez wojewódzkie oddziały NFZ.

Specjalnie przygotowane motocykle będą pełniły służbę od 1 maja do 30 września do maksymalnie 12 godzin w ciągu jednej doby. Nowelizację poparło 413 posłów, 16 wstrzymało się od głosu i nikt nie wyraził sprzeciwu.
Na polskich drogach karetki na dwóch kołach są od 23 lat
W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia czas dojazdu do poszkodowanego jest kluczowy. Motocykle za sprawą niewielkich gabarytów oraz możliwości przeciskania się pomiędzy samochodami w korkach, stały się fantastycznym wsparciem dla tradycyjnej karetki szczególnie w dużych miastach.
W Polsce pierwsza motocyklowa karetka pojawiła się w 2002 r. w Gdańsku. Liczba specjalistycznych jednośladów systematycznie rosła, jednakże główną przeszkodą do dalszego rozwoju był problem z finansowaniem oraz włączeniem do państwowego systemu.
Zobacz również:
Pełnoprawny ambulans nie tylko z nazwy
Na liście wyposażenia motocyklowej karetki nie tylko znajdują się sygnały świetle i dźwiękowe, ale przede wszystkim sprzęt i środki niezbędne do czynności związanych z udzieleniem pomocy przedmedycznej poszkodowanym. Główną różnicą pomiędzy motocyklem, a pełnoprawną karetką, jest brak noszy oraz możliwości przetransportowania poszkodowanego.
Kierowcą motoambulansu jest ratownik medyczny, który posiada motocyklowe prawo jazdy kat. A. Jego głównym zadaniem jest możliwie jak najszybsze dotarcie do osoby poszkodowanej, udzielenie pomocy, ocena sytuacji oraz ewentualne zadysponowanie lub odwołanie karetki pogotowia.