"Nikt już nie chce manualnych skrzyń biegów". To koniec złudzeń ?
Czy tego chcemy, czy nie - manualne skrzynie biegów powoli przechodzą do historii. Dynamiczny rozwój elektryfikacji nie sprzyja tego typu rozwiązaniom, a dane sprzedażowe pokazują jasno, że to automatyczne przekładnie cieszą się obecnie największym zainteresowaniem. Niedawno szef Europejskiego Centrum Technicznego Hyundai w Niemczech stwierdził wprost: "nikt już nie chce manualnych skrzyń biegów".

W skrócie
- Manualne skrzynie biegów znikają z rynku, wypierane przez automaty i rosnącą popularność aut elektrycznych.
- Automatyczne przekładnie zyskują na znaczeniu dzięki wygodzie, wydajności i wsparciu nowoczesnych systemów.
- Producenci aut, tacy jak Volkswagen, Volvo czy BMW, systematycznie rezygnują z manualnych skrzyń biegów w nowych modelach.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Ręczne skrzynie biegów odchodzą do historii. Oferta nowych samochodów oferowanych z manualną przekładnią kurczy się z każdym rokiem i ogranicza już głównie do najtańszych segmentów rynku. Nikt nie ma też wątpliwości, że w dobie elektrycznej transformacji dni ręcznych skrzyń biegów są już policzone.
Skrzynia automatyczna wypiera manualną. Ma wiele zalet
Nie tylko wygoda sprawia, że manualne skrzynie odchodzą w cień. Coraz więcej systemów wspomagających kierowcę powstaje z myślą o automatycznych przekładniach, a równoczesna produkcja modeli z oboma rodzajami skrzyń oznacza wyższe koszty, które trudno zrównoważyć przy malejącym zainteresowaniu manualami. W dodatku nowoczesne automaty cechują się lepszą efektywnością, co szczególnie istotne w dobie zaostrzających się norm emisji.

Osobnym tematem pozostaje rosnąca popularność samochodów elektrycznych. W przypadku napędu elektrycznego, który już od niskich obrotów generuje wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości, stosowanie skrzyni biegów - manualnej czy automatycznej - staje się w praktyce zbędne. Silnik elektryczny dostarcza pełną siłę od samego startu, co eliminuje potrzebę dodatkowego zwiększania momentu za pomocą przekładni.
Również w przypadku napędu hybrydowego normą jest stosowanie przekładni automatycznych.
Przyszłość motoryzacji jest cyfrowa i elektryczna
Producenci samochodów nie ukrywają, że przyszłość motoryzacji jest cyfrowa i elektryczna. Już w 2021 roku Volkswagen zdecydował się usunąć manualne skrzynie biegów z wybranych modeli. Podobne decyzje podjęły także Volvo oraz BMW, znane przecież z zamiłowania do sportowych wrażeń. W niedawnym wywiadzie dla brytyjskiego magazynu "Car" dyrektor zarządzający Europejskiego Centrum Technicznego Hyundaia w Niemczech - Tyrone Johnson - posunął się nawet do stwierdzenia, że "nikt już nie chce manualnych skrzyń biegów, hamulców ręcznych ani analogowych wskaźników".
Nie powinniśmy opłakiwać sportowych samochodów spalinowych
Inżynier przyznał, że rozumie przywiązanie części fanów motoryzacji do tradycyjnych rozwiązań, ale jego zdaniem ostatecznie to wygoda i nowoczesne technologie zdecydują o kierunku zmian.
Podobnie ocenił sytuację aut elektrycznych - według Johnsona nie ma powodu, by rozpaczać po sportowych modelach z silnikiem spalinowym, bo wiele z nich w rzeczywistości zawodziło oczekiwania. Tymczasem samochody elektryczne w ostatniej dekadzie zrobiły ogromny krok naprzód.