Czy motocyklista może wyprzedzać samochody w korku? Ważny jest jeden aspekt
Sezon motocyklowy trwa w najlepsze, a na drogach roi się od jednośladów. Wśród kierowców samochodów po raz kolejny pojawiają się dyskusje, czy kierujący motocyklami rzeczywiście mogą omijać pojazdy w zatorze drogowym. Przepisy w tej kwestii nie pozostawiają złudzeń i jasno regulują, w jakich przypadkach nie dojdzie do wykroczenia.

Spis treści:
Jazda motocyklem kojarzy się nie tylko z podróżowaniem i zwiedzaniem najpiękniejszych dróg, ale jednoślady są również używane przez wiele osób do codziennych dojazdów. To znacznie tańszy, szybszy i bardziej poręczny środek transportu szczególnie w dużych miastach, gdzie zatory drogowe są nieodłącznym elementem.
Przepisy wprowadzone w 2013 r. pozwoliły osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat na prowadzenie motocykli o pojemności silnika do 125 ccm. Nowelizacja znacząco odmieniła rynek jednośladów w Polsce - z roku na rok liczba nowych motocyklistów rośnie, a Polacy dostrzegli, jak wiele korzyści niesie posiadanie motocykla. Możliwość jazdy buspasami, bezpłatne parkowanie w niektórych miastach czy znacznie krótszy czas przejazdu z punktu A do punktu B to tylko niektóre z zalet.
Motocyklista w korku omija czy wyprzedza? Różnice trzeba znać, aby uniknąć mandatu karnego
To pojęcia, które przez wielu zmotoryzowanych błędnie używane są zamiennie. Oznaczają one dwa diametralnie różne manewry wykonywane na drodze, które regulowane są przez prawo w inny sposób. Szczególnie ważne znaczenie mają one w kontekście jazdy na motocyklu w korku.
- Wyprzedzanie - to manewr polegający na przejeżdżaniu (bądź przechodzeniu) obok pojazdu, który porusza się tym samym pasem ruchu w tym samym kierunku, w celu zajęcia miejsca przed nim.
- Omijanie - do wykonania tego manewru dochodzi w sytuacjach, gdy przejeżdżamy (bądź przechodzimy) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.

Samochody w korku stoją. Omijanie motocyklem pojazdów
Zapoznanie się z powyższymi terminami było kluczowe, aby rozjaśnić przepisy znajdujące się w Kodeksie ruchu drogowego. Regulacje pozwalają, aby kierowcy jednośladów omijali pojazdy stojące w korku, jednakże muszą zachować szczególną ostrożność, a także nie mogą naruszać bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Takie pozwolenie dotyczy sytuacji, gdy samochody nie poruszają się, a motocyklista ma wystarczająco dużo miejsca, aby bezpiecznie je ominąć. W art. 24 Prawo u ruchu drogowym, który bezpośrednio reguluje kwestie wyprzedzania i omijania, nie pojawia się zapis, który bezpośrednio zakazywałby przejeżdżania obok stojących pojazdów.
Dodatkowo należy dodać, że zgodnie z obowiązującymi zasadami, na pasie ruchu może znajdować się jeden pojazd wielośladowy, ale takie ograniczenia nie dotyczą jednośladów. Zatem jeśli obok auta zmieści się motocykl, może on jechać obok innych pojazdów, nie przekraczając pasa ruchu. Konieczne jest zachowanie bezpiecznej odległości, która nie została jednoznacznie określona. Zaleca się natomiast, aby była ona nie mniejsza, niż 1 metr.
Wyprzedzanie innych pojazdów w korku na motocyklu
W przypadku pojazdów, które bardzo wolno poruszają się w wyniku zatoru drogowego, mówimy o wyprzedzaniu, które jest manewrem bardziej złożonym i niebezpiecznym. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2, wyprzedzanie z prawej strony jest możliwe na jezdni jednokierunkowej lub dwukierunkowej, jeśli co najmniej dwa pasy ruchu są wyznaczone dla pojazdów jadących w tym samym kierunku. W innych przypadkach do tego manewru musi dojść z lewej strony z uwzględnieniem wszystkich czynności, które należy wykonać wyprzedzając pojazd - konieczne jest zatem zasygnalizowanie zmiany pasa ruchu, a także należy pamiętać o znakach pionowych i poziomych.

Najechanie na linię ciągłą wiąże się ze złamaniem przepisów. Dodatkowo należy pamiętać, że ustawodawca wymaga od kierującego jednośladem, aby podczas wyprzedzania roweru, motoroweru lub motocykla zachował bezpieczny odstęp, który wynosi nie mniej niż 1 metr.
Motocyklisto, o tym musisz pamiętać podczas jazdy w korku
Oto 6 kluczowych zasad, które każdy motocyklista musi znać. Ich zapamiętanie pozwoli wam na wykonywanie manewrów w korku zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie narazicie się na mandat karny:
- Linia ciągła na jezdni oznacza, że zabronione jest jej przekraczanie oraz najeżdżanie na nią.
- Możliwe jest ominięcie lub wyprzedzanie pojazdu na linii ciągłej, jednakże jedynie pod warunkiem, że oba pojazdy zmieszczą się w obrębie jednego pasa ruchu.
- Podczas przejeżdżania przez linię przerywaną dochodzi do zmiany pasa ruchu - konieczne jest sygnalizowanie manewru za pomocą kierunkowskazów.
- Wyprzedzanie z prawej strony jednośladem jest możliwe na drodze jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu lub na drodze dwukierunkowej wtedy, gdy do jazdy tym samym pasem wyznaczone zostały co najmniej dwa pasy ruchu w obszarze zabudowanym lub trzy poza obszarem zabudowanym.
- Wyprzedzanie na skrzyżowaniu jest możliwe, jednakże jedynie w przypadku, gdy ruchem kieruje policjant lub sygnalizacja świetlna.
- Zakazane jest zajmowanie dwóch pasów ruchu - oznacza to, że cały motocykl musi się zmieścić w obrębie jednego pasa. Przepis ten dotyczy również lusterek czy kufrów.
Wyprzedzanie pojazdów w korku na motocyklu jest zabronione w kilku przypadkach
Owe zakazy przede wszystkim wynikają z ogólnych przepisów. Motocykliści nie mogą wyprzedzać pojazdów poruszających się w zatorze drogowym bezpośrednio przed oraz na przejściu dla pieszych, co reguluje art. 26. ust. 3 pkt 3 Prawa u ruchu drogowym.
Dodatkowo zabronione jest wykonywanie tego manewru na skrzyżowaniach, gdzie ruchem nie kieruje sygnalizacja świetlna lub osoba kierująca ruchem, na linii ciągłej, a także na zakrętach o ograniczonej widoczności.