Jeździłeś elektrycznym skuterem? A może warto? Możesz zaoszczędzić aż 4000 zł

Jazda skuterem elektrycznym na co dzień to efektywna i oszczędna alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodu. Może nie jest on tak szybki i pojemny jak samochód, ale w dużych miastach cieszy się przywilejami. Kupując skuter elektryczny w pewnych warunkach można skorzystać z programu "Mój elektryk" i zaoszczędzić nawet 4000 zł. Warto skorzystać z darmowych jazd testowych jednego z producentów i przekonać się o walorach skutera elektrycznego.

Skutery to doskonały sposób na omijanie korków i codzienny transport do pracy lub szkoły
Skutery to doskonały sposób na omijanie korków i codzienny transport do pracy lub szkoły123RF/PICSEL

Skutery elektryczne to świetna alternatywa do miasta

Skutery elektryczne wciąż nie są zbyt popularne na polskich drogach. Dzięki pojawieniu się skuterów na minuty, już kilka lat temu można było przejechać się takim wynalazkiem w dużych miastach, jednak to rozwiązanie zostało skutecznie wyparte przez hulajnogi elektryczne. Skuter elektryczny ma jednak swoje zalety, zwłaszcza w dużych aglomeracjach.

Koszty eksploatacji nie są wysokie, a dodatkowo skutery elektryczne mogą korzystać z przywilejów dla samochodów elektrycznych. To naprawdę praktyczne środki miejskiego transportu. Teraz możesz je poznać zapisując się na bezpłatną jazdę testową jednym z elektrycznych modeli Barton Motors.

Zalety i wady skuterów elektrycznych

Skutery elektryczne nie są może maszynami do turystyki, ale doskonale sprawdzają się jako tani, ekonomiczny i ekologiczny środek codziennego transportu.

Oto zalety skutera elektrycznego:

  • Generuje niewielkie koszty eksploatacji
  • Jest cichy
  • Nie produkuje szkodliwych spalin
  • Jest praktycznie bezobsługowy
  • Można "zatankować" go ze zwykłego gniazdka
  • W niektórych miastach ma dodatkowe przywileje (np. korzystanie z buspasów, darmowe parkowanie)

Wady skutera elektrycznego:

  • Potencjalnie niewielki zasięg około 50 km
  • konieczność częstego ładowania
  • niewielka prędkość maksymalna
  • brak przestrzeni bagażowej

Jeśli więc codziennie pokonujesz do mniej więcej 50 km w drodze do pracy czy na uczelnię i z powrotem, szukasz sensownej alternatywy dla auta i komunikacji publicznej, to skuter z napędem elektrycznym może być bardzo dobrym wyborem.

Właściciele firm mogą skorzystać z programu "Mój elektryk" i odzyskać nawet do 4000 zł

Na dodatek jeśli zdecydujemy się na zakup skutera elektrycznego - niezależnie od marki czy mocy prowadząc własną firmę możemy skorzystać z rządowego programu "Mój elektryk" i otrzymać dopłatę do zakupu skutera w wysokości nawet 4000 zł. Wystarczy po zakupie dowolnego skutera lub motocykla elektrycznego złożyć wniosek o dofinansowanie z programu "Mój Elektryk" i można uzyskać zwrot kosztów w wysokości do 30% ceny zakupu, ale nie więcej niż 4000 zł. Warunkiem jest posiadanie działalności gospodarczej, a od 9 maja 2023 roku pojazd musi być nowy - nie może być pojazdem zarejestrowanym wcześniej na dealera, importera czy leasingowadcę. Nie może mieć przebiegu większego niż 50 km.

Przegląd rynku skuterów elektrycznych

Na polskim rynku istnieje wielu producentów i importerów elektrycznych skuterów i elektrycznych motocykli klasy 125, jednak wiele z nich to produkty z Chin oferowane pod różnymi, mało znanymi markami. Poniżej przedstawiamy ofertę najciekawszych pojazdów tego typu dostępnych na polskim rynku. Oprócz wymienionych modeli warto wspomnieć o elektrycznym skuterze Hondy, który opisywaliśmy już wcześniej.

Elektryczne skutery Barton

Jednym z producentów skuterów elektrycznych na polskim rynku jest marka Barton, która oferuje trzy modele w cenach poniżej 10 000 zł. Wszystkie są dostępne w programie jazd testowych. Oto one:

Barton eVivo

To najnowszy model w ofercie elektrycznych pojazdów marki Barton. Jest lekki i kompaktowy, ma silnik o mocy 1,2 kW i tarczowe hamulce w obu 12-calowych kołach. Bateria pozwala na przejechanie 61 km na jednym ładowaniu. Rozwija maksymalne 45 km/h dozwolone dla kategorii motorowerów. Barton eVivo kosztuje 6699 zł.

skuter elektryczny Barton Motors eVivomateriały prasowe

Barton Energy 2.0

To model obecny na rynku od jakiegoś czasu. To niedrogi i praktyczny środek transportu, którym na jednym ładowaniu przejedziesz do 48 km. Wyposażony jest w oświetlenie LED i gniazdo USB do ładowania telefonu. Model ten napędzany jest silnikiem o mocy 1,6 kW i toczy się na 10-calowych kołach. Jego cena to 5999 zł.

Barton E-max One Li-Ion

To największy skuter elektryczny w ofercie Bartona. Ma dużą kanapę z oparciem dla pasażera, oświetlenie LED, kolorowy ekran LCD, 12-calowe koła, a nawet zintegrowane głośniki z radiem i Bluetooth. Silnik ma moc 3 kW. Bateria litowo-jonowa jest wyjmowana, dzięki czemu można ją zabrać do domu i naładować ze zwykłego gniazdka. Jedno ładowanie zapewnia realny zasięg do 50 km. Barton E-max One Li-Ion kosztuje 9399 zł.

Możesz skorzystać z jazdy testowej skuterem elektrycznym Bartona

Właśnie ruszyła akcja, w której możesz bezpłatnie przetestować elektryczne skutery Barton Motors. Akcja ruszyła kilka dni temu i jest doskonałą okazją aby przekonać się o zaletach i wadach skuterów elektrycznych. Wystarczy wejść na specjalną stronę firmy Barton, wybrać jeden z trzech modeli, wskazać najbliższego dealera i zapisać się na jazdę testową.

Romet Pony na baterie

Romet Motors to polska marka, która specjalizuje się w motocyklach i skuterach o mniejszych pojemnościach, ale mają w swojej ofercie też ciekawy pojazd elektryczny - model e-Pony.

Romet e-Pony

e-Pony zalicza się do kategorii motorowerów. Umieszczony w tylnym kole silnik ma moc 1,5 kW, a bateria pojemność 21,6 Ah. Prędkość maksymalna to oczywiście 45 km/h a zasięg to nawet 70 km. Czas ładowania to około 7 h. e-Pony wyróżnia się ciekawą stylistyką i kosztuje 7699 zł.

Romet E-Ponymateriały prasowe

Elektryczne skutery BMW

Jeśli poszukujesz większego skutera elektrycznego znanej marki możesz przejrzeć również ofertę BMW. Pierwszy elektryczny skuter BMW - C-evolution zadebiutował w 2017 roku i choć nie okazał się wielkim hitem, zbierał głównie pozytywne opinie. Obecnie niemiecka marka ma w swojej ofercie jeden skuter elektryczny o futurystycznym wyglądzie, jednak cena może nieco odstraszać.

BMW C-04

Designerski, elektryczny skuter o futurystycznym wyglądzie i bogatym wyposażeniu. Nie kwalifikuje się do kategorii motorowerów - akumulator o mocy 8,9 kWh, pozwala osiągnąć moc maksymalną 42 KM, i prędkość maksymalną w okolicach 120 km/h. Moc znamionowa to 15 kW (20 KM), a teoretyczny zasięg wynosi 130 km. Jest też dostępny w wersji ograniczonej do wymogów prawa jazdy kategorii B (11 kW). Ładowanie baterii 0-100% zajmuje 4 h 20 min, a 0-80% 3 h 30 min. Ceny CE 04 zaczynają się od 60 900 zł.

BMW CE 04materiały prasowe

Vespa Elettrica stawia na styl

Inną renomowaną marką, która ma w swojej ofercie skuter elektryczny jest Vespa. Model Elettrica stawia na klasyczną stylistykę nawiązującą do historycznych modeli, połączoną z nowoczesną technologią.

Vespa Elettrica

Bateria ma moc 4,2 kWh, generuje moc silnika 4 kW i pozwala osiągnąć maksymalnie 70 km/h. Ładowanie zajmuje około 4 godzin (od 0 do 100%), a zasięg maksymalny to około 100 km. Z ciekawostek Vespa Elettrica jest wyposażona w układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Cena to 36 500 zł (a w wersji motorowerowej, ograniczonej do 45 km/h 34 500).

Vespa Elettriacamateriały prasowe

Motorowery elektryczne Super Soco

Dość bogatą ofertą skuterów i motocykli elektrycznych dysponuje też marka Super Soco. Większość tych maszyn to motorowery lub motocykle należące do klasy 125, co pozwala jeździć nimi posiadając prawo jazdy kategorii B. W ofercie jest aż 10 modeli. Wybraliśmy trzy najciekawsze, z różnych półek cenowych.

Super Soco TCMax

Motocykl elektryczny kategorii 125. Bateria o pojemności 45 Ah, moc maksymalna 5 kW, zasięg maksymalny 110 km. SuperSoco rozpędza się maksymalnie do 95 km/h, a czas ładowania do 100% wynosi około 4,5 h. TC-Max ma formę motocykla o nowoczesnym wyglądzie i kosztuje 23 900 zł. Podobny model TCPro, napędzany takim samym napędem o tych samych osiągach można dostać już w cenie 19 900 zł.

Super Soco TCMaxmateriały prasowe

Super Soco TS Street Hunter.

Stylistycznie podobny do TCPro i TCMax, jednak dysponujący nieco gorszymi osiągami - jest odpowiednikiem motoroweru. Bateria ma pojemność 32 Ah i generuje moc maksymalną 3 kW. Zasięg ograniczony jest do maksymalnych 80 km, a prędkość do 45 km/h. Czas ładowania to około 3,5 h. Street Hunter kosztuje 17 900 zł.

Super Soco CPX

To przedstawiciel skuterów elektrycznych w ofercie Super Soco. Jest odpowiednikiem maszyn klasy 125. Ma wyjmowaną i wymienną baterię o pojemności 45 Ah, generującą moc maksymalną na poziomie 6 kW (znamionowa 4 kW) i pozwalającą osiągnąć prędkość maksymalną 90 km/h. Czas ładowania to około 3,5 h. Cena? 21900 zł, a w wersji z dwoma bateriami trzeba dołożyć kolejne 5000 zł.

Minimalistyczne skutery NIU

Niu to mało znana w Polsce marka produkująca skutery elektryczne, które wyróżniają się wysoką jakością wykonania i charakterystycznym, minimalistycznym stylem. w ofercie dostępnych jest 6 modeli. Oto dwa najciekawsze przykłady dla oszczędnych, i tych którzy chcą czegoś więcej.

Niu MQi+ Sport

Najtańszy skuter z ich oferty - model MQi+ Sport kosztuje  9500 zł i ma baterię o pojemności 31 Ah generującą moc maksymalną 1,2 kW. Zasięg skutera to około 75 km, a czas ładowania to aż 7 h. Jest odpowiednikiem motoroweru.

Niu MQi Sportmateriały prasowe

Niu MQi GT Evo

Po drugiej stronie cennika stoi najwyższy model dysponujący mocniejszym silnikiem i większą baterią. Jest zasilany dwoma akumulatorami o pojemności łącznej 52 Ah. Moc silnika to 5 kW i pozwala osiągnąć maksymalnie 100 km/h. Zasięg wynosi również 75 km, a czas ładowania jest skrócony o połowę - wynosi 4-5 h. MQi GT Evo kosztuje 21 990 zł.

***

Lexus LBX, Volvo EX30, BMW M 1000 XR. Moto Flesz - odc. 94
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas